پژوهشگر مشهدی واکسن ویروس HTLV۱ را به ثبت بین‌المللی رساند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مونا کبیری، دکتری تخصصی نانوفناوری دارویی و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیوع ویروس HTLV۱ در مناطق آندمیک از قبیل ایران و به ویژه خراسان رضوی بالاست و راه‌های انتقال آن مانند ویروس ایدز است.تاکنون هیچ واکسن مؤثری علیه ویروس HTLV۱ در دنیا تولید نشده است و این واکسن برای نخستین بار با استفاده از تمامی"اپیتوپ‌های ایمنی زای" این ویروس تولید شد.

او افزود: ویروس لنفوتروپیک، سلول‌های لنفوسیت انسانی را درگیر می‌کند و باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌ها در انسان می‌شود.

بیشتر بخوانید


این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این واکسن در سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی با شماره ۱۰۷۸۰۱۵۹ در اداره ثبت اختراعات آمریکا به ثبت رسیده است.

کبیری ادامه داد: ویروس انسانی 'لنفوتروپیک سلول تی نوع یک' یا HTLV۱ که اکنون بومی خراسان رضوی معرفی شده یک ویروس قدیمی است که از هزاران سال پیش بشر به آن مبتلا بوده و به دنبال رفت و آمد‌ها این ویروس به ایران نیز انتقال یافته است.

او تصریح کرد: هم اکنون حدود ۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان ناقل این ویروس هستند، اما این ویروس در برخی مناطق نظیر جنوب ژاپن، کشور‌های حوزه کارائیب، آفریقای نیمه صحرایی، آمریکای جنوبی، برخی جزایر قاره اقیانوسیه و شمال شرق ایران شیوع بیشتری دارد.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: به گفته محققان وجود ویروس HTLV۱در ایران برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ در یک شهروند مشهدی تشخیص داده شد. هم اکنون خراسان رضوی بومی ویروس HTLV۱در کشور شناخته شده و شهرستان‌های نیشابور، مشهد و سبزوار به ترتیب بیشترین شیوع این بیماری را دارند.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار