به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تخفیفهای متقابل بین بندر شهید بهشتی چابهار و ۲ بندر مهم هند، سال گذشته در راستای پیوندهای منطقه ای، افزایش حجم ترافیک کالا و ترغیب صاحبان کالا و خطوط کشتی رانی، برای نخستین بار اجرایی شد.
او گفت: این تخفیفها به طور قطع به پایداری فعالیت خطوط کشتیرانی بین بنادر هند و بندر شهید بهشتی چابهار، افزایش فعالیت تجار و رونق تجارت منطقه کمک خواهد کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران که در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است، به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژهای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه از جمله هند دارد.
آقایی بیان کرد: مدل همکاریهای بندر چابهار با بنادر هند میتواند الگویی برای دیگر بنادر کشور به منظور افزایش همکاریها و استفاده مطلوب از ظرفیتهای منطقهای این بنادر در شمال و جنوب باشد.
او افزود: با اعمال این تخفیفها از سال گذشته شاهد رشد روزافزون صادرات و واردات کالا بین بنادر هند و چابهار هستیم، به گونهای که تنها در ۶ ماهه امسال علاوه بر رونق چشمگیر صادرات کالا به مقصد هند و تداوم تردد منظم خطوط کشتیرانی لاینر به صورت هفتگی بین بنادر این کشور و بندر چابهار، ۷۵ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان نیز از طریق بندر شهیدبهشتی چابهار منتقل شد.
او راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی با برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده بین بنادر هند و چابهار و ارائه تخفیفهای دوسویه وارده بر کالا و کشتی را در جهت تداوم جریان کالایی و ترانزیتی و اجرایی سازی توافق نامه سه جانبه هند – ایران و افغانستان تأثیرگذار خواند و تصریح کرد: بندر چابهار با ایجاد و بهره برداری از پنج پست اسکله با عمق ۱۶.۵- متر در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی و احداث و بهره برداری از ترمینال کانتینری و یخچالی محدودیتی در پذیرش انواع کالاهای ترانزیتی ندارد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به تداوم انتقال محمولههای ترانزیتی و صادراتی از طریق بندر چابهار به مقاصد هند و افغانستان و برعکس و رشد ترانزیت و سایر شقوق حمل و نقل از این بندر اقیانوسی نسبت به سنوات گذشته تصریح کرد: کاهش زمان و هزینه به عنوان عوامل مهم و تأثیرگذار جذب، رضایتمندی و اطمینان بخشی به صاحبان کالا است که با حمایتهای دولت و سازمان بنادر و دریانوردی و هم افزایی دستگاههای مرتبط، رونق اقتصادی و توسعه متوازن و پایدار دریامحور در محور شرق کشور بیش از پیش حاصل خواهد شد.
انتهای پیام/گ