رئیس جمهور روسیه پیشنهاد داد آمریکا و روسیه معاهده تسلیحاتی خود را برای یک سال دیگر تمدید کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز (جمعه) پیشنهاد داد تا معاهده تسلیحاتیِ «استارت نو» یک سال دیگر تمدید شود.

رئیس جمهور روسیه امروز در بیانیه خود تاکید کرد تمدید این معاهده به مدت یک سال دیگر و بدون هیچ پیش‌شرطی صورت پذیرد.

معاهده کنترل سلاح‌های استراتژیک هسته‌ایِ «استارت نو» در سال ۲۰۱۰ میان روسیه و آمریکا به امضا رسید و براساس آن دو طرف موظف شدند «تعداد کلاهک‌های هسته‌ای، موشک، و بمب‌افکن‌های استراتژیک» خود را محدود کنند. این پیمان در ماه فوریه (بهمن) منقضی خواهد شد.

اکنون که موعدِ انقضای این پیمان نزدیک است دوطرف باید برای تمدید آن توافق کنند، اما رایزنی‌های آن‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. همچنین به تازگی روسیه هر گونه توافق جدید با آمریکا درباره پیمان تسلیحاتی استارت نو را رد و «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، اعلام کرده است: «به هیچ گونه توافقی با دولت آمریکا درباره تمدید پیمان تسلیحاتی استارت جدید دست نیافته ایم. ما مواضع واشنگتن درباره زرادخانه‌های هسته‌ای را قبول نداریم».

البته پیش از او «مارشال بیلینگسلا» نماینده آمریکا در امور کنترل تسلیحات، با ادعای خبر توافق دو کشور آمریکا و روسیه بر سر پیمان کنترل تسلیحاتی، گفته بود: «واشنگتن و مسکو بر سر مسائل اصولی برای تمدید پیمان کنترل تسلیحاتی موسوم به «استارت‌نو» که در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود، به توافق رسیده اند».

عدم حصول توافق میان دو کشور واکنش‌های جهانی را نیز به دنبال داشته است؛ به طور مثال، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، در مصاحبه‌ای از روسیه و آمریکا خواست به دلیل اهمیت این معاهده برای امنیت جهانی، هرچه سریع‌تر پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک جدید را به مدت پنج سال دیگر تمدید کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار