وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد عراق متعهد به اقدامات بیشتر برای حفاظت از نیرو‌های این کشور شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نسبت به اقدامات بیشتر دولت عراق برای حفاظت از سفارت این کشور در منطقه سبز بغداد ابراز خرسندی کرد.

مایک پمپئو در کنفرانسی خبری در وزارت خارجه آمریکا بدون ارائه جزئیات بیشتر درباره احتمال تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد، تنها به ابراز خرسندی از اقدامات بیشتر عراق در محافظت از سفارت آمریکا در برابر حملات ادعایی نیرو‌های وابسته به ایران اکتفا کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما خوشحالیم که عراقی‌ها برای تأمین امنیت بیشتر نیرو‌های ما در آنجا بیشتر تلاش می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا در ضمن صحبت هایش ادعا‌هایی را در خصوص گروه‌های مقاومت در عراق مطرح کرد و گفت ما با یک گروه شبه نظامی سرکش سروکار داریم که متعهد شده اند که حاکمیت مردم عراق را نقض نکرده و دیپلمات‌های آمریکایی که هدفشان کمک به مردم عراق است، را مورد حمله قرار ندهند.

پیشتر محمد محیی، سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق اعلام کرده بود گروه‌های مقاومت با آتش‌بس مشروط و توقف حمله به نیرو‌های آمریکایی در خاک عراق موافقت کرده اند. محمد محیی روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز اعلام کرد گروه‌های مقاومت با هدف فرصت دادن به دولت بغداد برای تعیین جدول زمانی خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، حملات موشکی به اهداف آن‌ها را متوقف می‌کند. این مقام گردان‌های حزب الله تهدید کرد اگر نیرو‌های آمریکایی برای زمان نامشخص در عراق بمانند، گروه‌های مقاومت از تمامی سلاح‌های موجود خود (علیه آنها) استفاده خواهند کرد.

واشنگتن که از ابتدای سال میلادی جاری به تدریج در حال کاهش ۵ هزار نیروی نظامی خود در خاک عراق است، ماه گذشته تهدید کرد  و مدعی شد که سفارت خود را در این کشور تعطیل خواهد کرد، مگر آنکه دولت عراق در خصوص مقابله با حملات نیرو‌های وابسته به ایران علیه اهداف آمریکا تضمین ارائه دهد.

در پی اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس، نائب رئیس نیرو‌های بسیج مردمی عراق در ژانویه امسال، پارلمان عراق طی مصوبه‌ای خروج نیرو‌های خارجی از خاک این کشور را به تصویب رساند.

مصوبه پارلمان عراق که از اکثریت موافق آرا برخوردار بود، دولت بغداد را ملزم به لغو درخواست از ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا و تعهد نسبت به پایان دادن به حضور نیرو‌های خارجی در خاک عراق می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار