به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،خلیل رنجبررئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با تبریک فرارسیدن ۲۴ مهرماه (۱۵ اکتبر) روز جهانی عصای سفید، گفت: ۶۳ نفر دانش آموز پسر و ۵۵ نفر دانش آموز دختر آسیب دیده بینایی خفیف تا شدید در مدارس با نیازهای ویژه یا تحت آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی وتوانبخشی آموزش وپرورش با نیازهای ویژه استان استفاده میکنند.
او با اشاره به دوران کودکی به عنوان زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی افزود: در برنامه سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان سال جاری ۱۲۶۳ نوآموز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع داده شدند که از این تعداد ۵۳۴ نفر بدون مشکل و ۷۲۹ نفر نیاز به مداخلات درمانی داشتند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان بیان کرد: از این تعداد نوآموز که نیاز به مداخلات درمانی داشتند ۵۴۱ نفر نیاز به عینک، ۱۳۷ نفر تحت درمان آمبلیوپی، ۴۱ نفر تحت درمان دارویی و جراحی، ۸ نفر معرفی به مدارس عادی با کمک معلم رابط وکتاب درشت خط و ۲ نفر به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.
رنجبر با تأکید برتوانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: آن چه انسان را به اوج موفقیت میرساند، گوهر اراده، خواستن و تلاش است ومعلولیتهای ظاهری و بدنی، مانع جدی برای رشد و ترقی به شمار نمیآید و نمیتواند انسان را از پیشرفت بازدارد.
او با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیتها و ویژگیها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، گفت:مهمترین مسئله و مشکل افراد نابینا چگونگی سازگاری آنان است، کسانی که نابینا به دنیا میآیند یا در دورهای از زندگی بینایی خود را از دست داده اند باید این واقعیت را بپذیرند وجهت انطباق و سازگاری با محیط و اجتماع سعی کنند.
رنجبر افزود: آموزش وپرورش با نیازهای ویژه تلاش میکند که دانشآموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانشآموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند چرا که این افراد به لحاظ بهره هوشی مشکلی ندارندوجزو موفقترین گروههای دانش آموزی میباشند.
اودر ادامه بیان کرد: یکی از شاخصهای بهداشت روان میزان رضایت از زندگی است که برکیفیت زندگی افراد تأثیر میگذارد و از آنجایی که دانش آموزان با نیازهای ویژه ویژگیها و تواناییهای متفاوتی با دانش آموزان عادی دارند ممکن است رضایت از زندگی آنها تحت تأثیر نوع و میزان محدودیت آنها باشد.
رنجبر گفت:محرومیت همراه با معلولیت، بحران استقلال، ارتباطات اجتماعی، سلامت جسمانی - روانی از مهم تری چالشهای است که فرد دارای آسیب بینایی در جامعه با آن روبه میشود، از این رو با درک صحیح از آنها و خواستههای منطقی شان میتوان زندگی مستقلی را برای آنها فراهم آورد.
انتهای پیام/م