به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فریبا مالگرد معلم بازنشسته خوزستانی پس از سی سال معلمی هنوز هم قلبش برای دانش آموزان این سرزمین میتپد و دغدغه آموزش آنها را والاترین دغدغه زندگیاش میداند.
او معلمِ عاشقی است که بهرسم تمامی روزهایی که پای تختههای سیاه و سفید درس داد، بازهم با قامتی استوار، ارادهای محکم و عزمی راسخ پای نظام تعلیم و تربیت ایستاده است و درحالیکه روزهای بازنشستگیاش را سپری میکند، دلسوز و نگران دانشآموزانی است که ممکن است در شرایط کنونی به دلیل محرومیت و کم برخورداری، از آموزش مجازی محروم بمانند.
او گفت: باوجود اینکه دوران خدمتم در آموزش و پرورش طی شده اما حسِ روزهای آغازین معلم شدن در جانم جاویدان مانده و تمامی لحظات زندگیام را از ایثار، تعهد، گذشت و مهری بینهایت سرشار ساخته است.
مالگرد اظهار کرد: معلمی را با تدریس در پایه اول دبستان در مدارس روستایی آغاز کردم و از همان روزهای اول نگران دانشآموزانی بودم که برای ادامه فرآیند تحصیل با مشکل روبهرو بودند و همیشه سعی کردم بهعنوان یک معلم در حد توانم کمک حالشان باشم و معضلات پیش روی آنان را برطرف کنم.
او با بیان اینکه برای معلمی کردن تعریفی جز عشقورزی سراغ ندارد، گفت: از دوران معلمی خاطرات بسیار زیادی دارم که با یادآوری این خاطرات روزهای بازنشستگیام را سپری میکنم. پایه ارتباط من و دانشآموزانم بر مبنای دوستی و مهر بود. اینها فاکتورهایی است که دانش آموزان دبستانی را به درس و مدرسه پیوند میدهد و علاقهمند میکند و در سرنوشت آنها مؤثر است.
این معلم بازنشسته به معلمان جوان توصیه کرد: از عاشقی کردن در مسیر معلمی غافل نشوید.معلمان جوانی که بهتازگی وارد سیستم تعلیم و تربیت میشوند انگیزه بالایی برای تعلیم دادن دارند و در کنار این انگیزه هیچگاه نباید از مهر ورزیدن به دانش آموزان غافل شوند چراکه شاهکلید موفقیت در شغل معلمی همین است.
او که تجربه دیدن شاگردانش در مقام مقدس معلمی را نیز دارد، بیان کرد: در یکی از دورههای ضمن خدمت معلم جوانی را دیدم که با شنیدم اسمم در لیست حضور و غیاب به دنبال من میگشت وقتی او را یافتم متوجه شدم که از شاگردانم در دوره دبستان در یکی از مناطق حاشیهای شهر اهواز بود. او را غرق در بوسه کردم و به داشتن چنین شاگردانی که قدم در راه انبیای الهی میگذارند، افتخار کردم.
مالگرد با اعتقاد به اینکه سنت پسندیده هدیه دادن سمبل محبت است، همواره از این روش معنوی برای تحکیم دوستی با شاگردانش استفاده کرده است، گفت: همیشه برای تشویق دانشآموزانم در فعالیتهای آموزشی و پرورشی و به مناسبتهای مختلف به آنها هدیههای کوچکی میدادم که این امر انگیزه بالایی را در آنان برای تلاش و پیشرفت فراهم میکرد. همچنین در جشن الفبا همیشه حمایت از دانش آموزان کم برخوردار از اولویتهایم بود.
این معلم بازنشسته با اشاره به اینکه در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا فرآیند تعلیم و تربیت در بسترهای جدیدی جریان یافته است، گفت: دانش آموزان برای بهرهمندی از آموزشهای مجازی نیازمند داشتن وسایل ارتباطی نظیر تبلت یا تلفنهای هوشمند هستند، ولی برخی از آنها به دلیل وضعیت اقتصادی خانواده قادر به تأمین این وسایل نیستند.
مالگرد با بیان اینکه برخی از دانشآموزانی که در مدرسه سابق محل خدمتش تحصیل میکردند به دلیل کم برخورداری از موبایل و تبلت محروم بودند، گفت: برای اینکه این دانش آموزان از آموزشهای ارائه شده در شبکه شاد محروم نمانند تصمیم گرفتم دو تبلت به دو نفر از خانوادههای دانش آموزان کم برخوردار که هرکدام دو دانشآموز در مدرسه داشتند اهدا کنم تا چهار دانشآموز امکان بهرهمندی از آموزش مجازی را پیدا کنند و از درس و تحصیل دور نمانند.
او درباره وضعیت دانشآموزانی که به آنها تبلت اهدا کرده است، گفت: خانواده این دانش آموزان حتی تلویزیون ندارند تا فرزندان آنها بتوانند از آموزشهای ارائهشده توسط شبکه آموزش استفاده کنند. پدر یکی از خانواده از طریق جمعآوری ضایعات گذران زندگی میکند و برای برآورده کردن نیازهای معیشتی نیز با مشکل روبهرو هستند و تنها راهی که میشد این دانش آموزان را به تحصیل بازگرداند از این طریق بود.
مالگرد با بیان اینکه روحیه نوعدوستی و همدلی از الطاف بیکران خداوندی است، گفت: خوشحالم که توانستم برای فرزندان استانم خدمتی انجام دهم و دل این عزیزان را شاد کنم.
استان خوزستان دارای بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار دانشآموز در پایههای مختلف تحصیلی است که این دانش آموزان باید در سال تحصیلی پیش رو برای مقابله با شیوع ویروس کرونا فرآیند تحصیل خود را بهصورت مجازی و از طریق شبکه شاد دنبال کنند.
انتهای پیام/