سلیمی گفت: سال گذشته استقبال از رشته بیهوشی کم بود و بیم آن می‌رود که امسال نیز با این مشکل مواجهه باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت و رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران در نشست ویدئو کنفرانسی، اظهار کرد: روز جهانی  بیهوشی را پیش رو داریم. این روز را به همه همکارانم که در این عرصه به خصوص شرایط ویژه کرونا خدمت می‌کنند تبریک می‌گویم.این همکاران نه تنها در اتاق عمل بلکه در تمام بخش‌ها همراهان همیشگی بیماران بوده و هستند. روز گذشته به یاد ۱۳ شهید پزشکی تمبری را با نام و یاد کادر درمان تهیه کردیم تا بتوانیم تا حدودی  از محبت های آن ها را  جبران کنیم.

فعالیت شش هزار متخصص بیهوشی در کشور

او گفت:در حال حاضر شش هزار متخصص بیهوشی در نقاط مختلف کشور فعال هستند. مردم معمولا متخصصان بیهوشی را برای کار در اتاق عمل می‌شناسند، اما از این تخصص در اورژانس و بخش‌های مراقبت ویژه تا حد زیادی استفاده می‌شود. پس از شیوع کرونا این متخصصان از بیماران بدحال در بخش‌های مراقبت ویژه مراقبت می‌کنند.

سلیمی افزود: با توجه به آمار ابتلا و مرگ و میر بالای کرونا در متخصصان بیهوشی، از روز گذشته کمیته‌ای تشکیل شد تا علت و چرایی این موضوع را مشخص شود. امیدواریم از این به بعد درگیری کادر درمان کاهش یابد و مرگ و میر در میان پرسنل درمانی به ویژه متخصصان بیهوشی کم شود.

سلیمی  تصریح کرد: سالانه حدود ۲۹۰ تا ۳۰۰ متخصص بیهوشی به جامعه اضافه می‌شود، البته سال گذشته علی‌رغم آن که ظرفیت پذیرش دستیاران رشته بیهوشی افزایش پیدا کرد، استقبال از این رشته کم بود و بیم آن می‌رود که امسال نیز با این مشکل مواجه باشیم. در شرایطی که باید برای صندلی‌های این رشته رقابت وجود داشته باشد به دلایل مختلفی مانند سختی کار زیاد و درآمد کم تقاضای دانشجویان برای این رشته کم است. این نگرانی وجود دارد که اگر تمیهدات جدی اندیشیده نشود در بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده با کمبود جدی متخصصان بیهوشی رو به رو باشیم.

مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران گفت: تا این لحظه تمامی بیماران مبتلا به کرونا بدون هیچ تبعیضی در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شدند، اما این کار به قیمت کار ۱۲۰ درصدی برای همکاران من است. در حالی که در شرایط عادی باید پرسنل رزرو برای این بخش‌ها داشته باشیم در ماه‌های اخیر از تمام ظرفیت خود برای ارائه خدمات استفاده کردیم که این موضوع به تدریج سبب فرسودگی و خستگی کادر درمان شده است. در حال حاضر کمبود نیروی انسانی مشکل اصلی ماست؛ زیرا خستگی کادر درمان ممکن است سبب شود کیفیت خدمات کاهش یابد. از طرف دیگر همکاران من به لحاظ مالی نیز نیاز‌هایی دارند که باید این انتظارات تامین شود. طبیعی است که نسبت به سایر کشور‌ها در زمینه تجهیزات و منابع وضعیت مناسبی داریم. اما نباید این تصور وجود داشته باشد که منابع و تجهیزات ما نامحدود است و باید برای روز‌های آینده چاره اندیشی کرد.

او ادامه داد: هر اتفاقی مانند یک تعطیلات طولانی می‌تواند تاثیر مستقیمی در افزایش شمار مبتلایان به کرونا داشته باشد. معمولا بازتاب این رفتار‌ها دو تا سه هفته بعد مشخص می‌شود. در حال حاضر از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کنیم و جایی برای افزایش این ظرفیت نداریم. از مردم می‌خواهیم بحث کرونا را جدی گرفته و نگذارند برایشان عادی شود. توصیه می‌شود در این شرایط از رفتار‌های پرخطر و سفر‌های غیر ضروری خودداری شود.

سلیمی  تصریح کرد:در شرایط کرونایی بیهوشی نیز دستورالعمل‌های خاص خود را دارد که کار را سخت‌تر می‌کند. ممکن است فردی که قرار است عمل شود مبتلا یا ناقل کرونا باشد که این موضوع برای او و پرسنل درمانی می‌تواند خطر آفرین باشد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر یافتن تخت خالی برای بستری بیماران کرونایی بسیار سخت است، گفت: شاید در ظاهر می‌بینیم که تخت فراهم می‌شود، اما باید دید که برای تهیه آن تخت چه مشکلاتی را پشت سر می‌گذاریم.

معاون سازمان نظام پزشکی ادامه داد: کرونا ابعاد مختلف امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و ... دارد. در بعد درمان و پزشکی سازمان نظام پزشکی کشور به عنوان یک ارگان کمکی همواره برای یاری وزارت بهداشت و ستاد کرونا اعلام آمادگی کرده است. البته ما هیچ گاه منتظر درخواست نیستیم، به طور مستقل در فعالیت‌های مطالعاتی و کارشناسی را انجام می‌دهیم و نظر مستقل و روشن خود را اعلام می‌کنیم. تصور ما این است که تاکنون از ظرفیت کامل سازمان نظام پزشکی در حلقه‌های تصمیم گیری استفاده نشده است.

سلیمی افزود: در مورد بازگشایی مدارس موضعمان را مشخصا اعلام کردیم که براساس پژوهش‌های صورت گرفته مشخص بود برگزاری کلاس‌های حضوری نیاز به الزاماتی دارد و بدون داشتن آن‌ها ممکن است مشکلاتی در زمینه بیماری به وجود آید؛ بنابراین پیشنهاد ما ترکیب آموزش حضوری و مجازی مدارس به شرط تامین سلامت دانش آموزان بود.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران  اظهار کرد: در بسیاری از بیمارستان‌ها حتی محل استراحت مناسب و تهویه وجود ندارد. امیدواریم با اختصاص بودجه بیشتر این مشکلات رفع شود و همکاران بیشتری در بخش‌های مراقبتی ویژه به کار گرفته شوند تا ما کمتر شاهد از دست دادن این سرمایه‌های ملی باشیم.

چگونگی نحوه تامین دارو‌های بیهوشی

او بیان کرد: زنجیره تامین دارو‌های بیهوشی از آنجایی که مورد استفاده آن معمولا در بخش‌های بیمارستانی است مطمئن است و نظارت کافی برای تامین این دارو‌ها صورت می‌گیرد. بسیار به ندرت پیش می‌آید که برند داروی بیهوشی خاصی ما را با چالش مواجه کنند.

سلیمی گفت: معمولا بیماران با حال بد به ما مراجعه می‌کنند و در زمینه استفاده از دارو‌های بیهوشی، آرامش بخش و ... با توجه به شرایط بیمار تصمیم گیری می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار