رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه به تشریح اهداف و راهبرد‌های تعریف شده در سند ملی سالمندان پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،رضا عوض پور رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در دهمین جلسه شورای ملی سالمندان، اظهار کرد: بعد از سال‌ها و بیش از یک دهه تلاش مستمر دستگاه‌های مختلف شاهد به بار نشستن تدوین سند ملی سالمندی هستیم و با توجه به تغییر آهنگ نرخ جمعیت ضرورت توجه به خواسته سالمندی حائز اهمیت است.

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در سال ۸۹ وزارت بهداشت سندی در خصوص سالمندان تدوین کرد که کلیت آن در هیات وزیران تصویب شد، همچنین سازمان بهزیستی نیز سند دیگری را تدوین کرد و برای اینکه به یکپارچگی و به یک سند جامع برسیم کارگروهی را تشکیل دادیم و در سازمان برنامه و بودجه دیدگاه‌های مختلف بررسی و در نهایت شهریور ماه سند ملی ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در این سند ابتدا به بررسی متون بالادستی توجه کردیم سپس وضعیت جمعیت کشور و دیدگاه ذینفعان بررسی شد، گفت: این سند پنج بخش دارد، بخش اول مقدمه، بخش دوم چارچوب نظریه سند، اصول حاکم بر سند و چگونگی اجرا، بخش سوم برنامه راهبردی سند، اهداف، سیاست‌ها و تعیین متولی، بخش چهارم پیوست اجرایی و بخش پنجم اسناد پشتیبان سند و مسائل سالمندان در حوزه سلامت است.

عوض پور با اشاره به اینکه در چشم انداز سند تاکید کردیم که جامعه باید به پدیده سالمندی نگاه مثبتی داشته باشد، اضافه کرد: سالمندی توام با لذت را برای سالمندان جامعه باید رقم بزنیم، در تدوین سند از مشارکت سالمندان استفاده کردیم تا جامعه متنوع برای جمعیت سالمندان ایجاد شود.

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: باید به ارتقای کیفیت زندگی تمام افراد در طول عمر توجه کنیم تا دوران سالمندی خوبی برای سالمندان فراهم شود.

وی با بیان اینکه سالمند عنصر وحدت و صمیمی در جامعه است، گفت: برای این که به این اهداف برسیم باید به مراقبت از سالمندان در داخل خانواده توجه کنیم و از ظرفیت سالمندان و سایر ذینفعان استفاده کنیم تا پیامد‌های جمعیتی را بتوانیم رصد کنیم.

عوض پور تصریح کرد: اجرای این سند توسط شورای ملی سالمندان و دبیرخانه این شورا تعریف شده و ماموریت‌های متنوعی را برای دستگاه‌های اجرایی دولتی، دستگاه‌های غیردولتی، شهرداری‌ها و خانواده‌ها تعریف کرده است. متغیر‌های جمعیت شناختی در ایران صنعت مد نظر قرار گرفته بود.

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دوره زمانی ۵ ساله برای بازنگری سند ملی سالمندان پیش‌بینی شده است، گفت: در بخش اهداف و راهبرد‌های سند ملی ۶ هدف تعریف شده و به هر یک از دستگاه‌های اجرایی به عنوان متولی اصلی اهدافی تعیین شده است. سایر دستگاه‌ها نیز مسئولیت‌های اجرایی راهبرد‌ها را برعهده گرفتند و دستگاه‌های اجرایی باید آنچه که در سند ملی سالمندان تدوین شده را اجرا و دبیرخانه شورای ملی سالمندان باید گزارش پیشرفت دستگاه‌های اجرایی در اجرای سند و عملکرد دستگاه‌ها را به منظور تهیه بانک اطلاعات، بررسی کنند.

وی با بیان اینکه به منظور تعامل سازنده در مسیر اجرای این سند دستگاه‌ها به منابع مالی نیاز دارند، گفت: هر یک از دستگاه‌ها منابع مالی پیش‌بینی شده را در اختیار دبیرخانه شورای ملی سالمندان قرار دهند.

عوض پور افزود: هماهنگی بین دستگاه‌ها باید انجام شود تا خروجی موثرتری را شاهد باشیم. از دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود بر اساس راهبرد‌هایی که طبق سند بر عهده آن‌ها گذاشته شده عمل کنند و برنامه‌های اجرایی خود را در اختیار دبیرخانه شورای ملی سالمندان قرار دهند.

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای ملی سالمندان در چارچوبی که برای آن تعریف شده باید عملکرد دستگاه‌های اجرایی را تحلیل کنند. اجرای سند راه رصد کند و گزارش دوره‌ای نیز ارائه دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار