یک استاد حوزه علمیه به سه عامل دنیوی که از اجل‌های معلق ممانعت می‌کنند و سبب افزایش طول عمر می شوند ،اشاره کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، حجت‌الاسلام‌ رفیعی،استاد حوزه علمیه در محفل سخنرانی در حرم بانوی کرامت که از فضای مجازی و شبکه استانی نور پخش شد، اظهار کرد: یکی از شاخه‌های اصلاح، اصلاح روابط فامیلی و موضوع صله‌رحم است که امروزه به خاطر کرونا رفت‌وآمد‌ها کم شده و منظور از صله‌رحم الزاماً رفت‌وآمد نیست.

او افزود: حداقل ۲۳ آیه در قرآن در مورد صله‌رحم وجود دارد که نشان‌دهنده اهمیت موضوع است و روایات فراوانی در این خصوص وجود دارد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: افضل کار خیر طبق روایت نبی گرامی اسلام صدقه پنهانی، احسان به والدین و صله‌رحم است که این ۳ عمل در میان برترین اعمال فردی و اجتماعی قرارگرفته است.

او گفت: خداوند سه مرتبه در قرآن کریم، کسانی را که قطع رحم می‌کنند را لعنت کرده است که نشان می‌دهد موضوع ارتباطات فامیلی و صله ارحام بسیار مهم است.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار کرد: خداوند در لوح محو و اثبات اعمالی را پاک و اعمال دیگری را جایگزین می‌کند و این لوح محو و اثبات با لوح محفوظ فرق می‌کند و در لوح محو و اثبات معمولاً تغییراتی صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌ رفیعی در ادامه گفت: طبق فرموده رسول خدا، صدقه در راه خدا، انجام کار خیر، احسان به والدین و صله‌رحم موجب می‌شود شقاوت تبدیل به سعادت شود.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی عنوان کرد: صله‌رحم افزایش عمر و قطع رحم کاهش عمر را در پی دارد که همان تغییرات در لوح محو و اثبات است.

او افزود: صله‌رحم، صدقه و خدمت‌رسانی از «اجل‌های معلق» ممانعت می‌کنند و طول عمر را افزایش می‌دهند.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: طبق روایت «رحم» منظور فامیل نسبی است و اولویت‌بندی بر اساس نسبت است و طبق روایت باید با این فامیل ارتباط وجود داشته باشد حتی با دادن یک سلام و یکی از مصادیق صله‌رحم و بالاترین مصداق صله‌رحم این است که انسان فامیل خودش را اذیت نکند.

حجت‌الاسلام‌ رفیعی ادامه داد: صله‌رحم هم دارای حدود و مرز است و اگر کسی از فامیل دارای انحرافات اعتقادی و… باشد نباید ارتباط فیزیکی صورت بگیرد چراکه در دین اسلام موضوع دین بر نسب و قوم‌وخویش مقدم است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: معنای صله‌رحم الزاماً ارتباط فیزیکی نیست بلکه با یک سلام نیزمی توان صله‌رحم را انجام داد.

او در پایان گفت: طبق آیات قرآن کریم رسیدگی به امور و مشکلات اقوام و فامیل بسیار مهم است و انسان نباید از این مسئله غافل شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار