دولتمردان رژیم صهیونیستی که خود را «مهم‌ترین هم‌پیمان راهبردی» آمریکا در آسیای غربی می‌نامند، در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سکوت کرده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به نظر می‌رسد که این رویه انتخابی و عامدانه با این هدف است که هر گونه راه کنار آمدن با دولت بعدی واشینگتن، در صورت ورود جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها به کاخ سفید، باز باشد.

این سکوت به ویژه نظر به اهمیت پیگیری اهداف اسرائیل در ارتباط با ایران و ادامه میانجی‌گری آمریکا برای ورود شمار بیشتری از کشور‌های عرب به مسیر صلح با اسرائیل، قابل تأمل است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و شمار زیادی از مقامات اسرائیل، در چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به صراحت گفته‌اند که او و دولتش مهم‌ترین اهداف اسرائیل را عملی کرده و موجب رضایت عمیق اسرائیل شده‌اند.

حضور ۴ ساله ترامپ در کاخ سفید این نتایج را برای اسرائیل داشت: آمریکا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت؛ سفارت آمریکا را به آن شهر منتقل کرد؛ «حاکمیت اسرائیل» بر ارتفاعات اشغالی سوری جولان را به رسمیت شناخت؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریست اعلام کرد؛ از برجام خارج شد؛ تحریم‌های سنگینی علیه ایران برقرار کرد؛ سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را ترور و به شهادت رساند؛ توافق‌های عادی‌سازی رابطه اسرائیل با امارات متحده عربی و بحرین را به ارمغان آورد؛ روابط اسرائیل با شمار دیگری از کشور‌های عربی و مسلمان را که هنوز در پشت پرده است، پیش برد و تقریباً تمامی درخواست‌های اسرائیل برای دریافت انواع جنگ‌افزار پیشرفته آمریکایی را تأمین کرد. حمایت‌های آمریکا از اسرائیل در سازمان ملل متحد و نهاد‌های آن نیز آرزوی دیرینه اسرائیل بود.

به نوشته رادیو فردا، ترامپ زمانی وارد کاخ سفید شد که نخست‌وزیر اسرائیل بدترین و متشنج‌ترین رابطه با باراک اوباما و معاون او، جو بایدن را پشت سر گذاشته بود؛ دوران پرتلاطمی که بنیامین نتانیاهو بدون دعوت اوباما و حتی در میانه مخالفت آنها، به کنگره رفت و در سخنرانی صریحی از مجلسین آمریکا خواست موضع دولت کشورشان را در خصوص برجام رد کرده و متقاعد شوند که او به عنوان رهبر اسرائیل بهتر «خطرات ایران» را توضیح می‌دهد. اوباما و بایدن در سکوت سنگین، نظاره‌گر این رویداد بی‌سابقه در دوقدمی کاخ سفید بودند.


بیشتر بخوانید


دو سال بعد، بنیامین نتانیاهو مدعی شد که او بوده که آمریکا را به خروج از برجام «متقاعد کرده» درحالی که دونالد ترامپ حتی از پیش از زمان اعلام نامزدی در رقابت ریاست جمهوری، برجام را پی در پی به عنوان «بدترین توافقی که در عمرش دیده» نکوهش کرده و از زمانی که رسماً نامزد ریاست جمهوری شد، قول خروج آمریکا از برجام را می‌داد.

اما حال، جو بایدن و صریح‌تر از او، معاون انتخابی‌اش، کامالا هریس گفته‌اند که به برجام باز خواهند گشت؛ امری که اسرائیل بدون تردید آن را تحمل نخواهد کرد و می‌تواند سرآغاز تنش‌های بسیار عمیق‌تری میان اسرائیل با دولت بعدی آمریکا در صورت عدم بقای ترامپ در کاخ سفید باشد.

زمانی که جو بایدن معاون ریاست جمهوری آمریکا بود، دولت وقت اسرائیل بار‌ها با او آشکارا درگیر شد و حتی یک‌بار در سفر رسمی‌اش به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، تصمیمی مهم را در مورد گسترش شهرک‌سازی‌ها اعلام کرد که از نظر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت، «تحقیر» عامدانه بایدن و «زدن سیلی» به صورت او بود.

الداد شاویت و آری هاستین در مرکز مطالعات امنیتی اسرائیل مدت‌ها پیش از تشدید انتقاد‌های داخلی در آمریکا از دونالد ترامپ در رسیدگی به بحران کرونا نوشته بودند که اسرائیل باید خود را برای احتمال ریاست جمهوری جو بایدن آماده کند.

پروفسور ایتان گیلبواع، کارشناس کارکشته امور آمریکا در دانشگاه بر-ایلان اسرائیل نیز در نشریه گلوبز نوشته است که اگر ترامپ برود، کاملاً سخت است که همکاری تنگاتنگ ۴ سال اخیر میان اسرائیل و آمریکا در آینده‌ای که بتوان آن را در افق تصور کرد، تکرار شود.

منبع: جام نیوز

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.