نجار گفت: ابزار‌های فرهنگی و هنری می‌توانند در کاهش خطرپذیری و همچنین افزایش تاب‌آوری شهر‌ها نقش بسزایی داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در ماه‌های گذشته تعداد زیادی از مردم بر اثر کرونا فوت کردند، البته زیان‌های اقتصادی در کشور‌های جهان بسیار مشهود است که در ادامه این امر موجب کاهش سرمایه گذاری در زمینه‌هایی نظیر آموزش، بهداشت و سلامتی که برای دستیابی به توسعه پایدار و ریشه کنی فقر حیاتی هستند، می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به خطرات حوادث طبیعی در مناطق طبیعی، کلانشهر‌ها و سکونتگاه‌های غیراستاندارد اشاره کرد و گفت: در همین راستا لازم است که دستگاه‌های مذکور با به کارگیری تدابیر علمی و هماهنگی میان یکدیگر برنامه‌های کاهش خطرات را اجرا کنند.

نجار با تأکید بر اینکه تقویت سیستم‌های پاسخگویی و بازتوانی در برابر حوادث نیازمند درک صحیح از آسیب پذیری‌ها، حوادث احتمالی و داشتن برنامه عملیاتی مشخص برای هر حادثه است، گفت: باید تمام ابعاد آسیب پذیری فیزیکی، اقتصادی و زیست محیطی را در سطوح ملی و محلی شناسایی کنیم، چرا که عدم توجه به هر یک از این عوامل باعث تشدید خسارات و پیامد‌های حادثه می‌شود.

دبیر ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با اشاره به بیانیه امسال روز بین المللی کاهش خسارات سوانح اظهار کرد: کووید ۱۹ و تغیرات اقلیمی به ما می‌گوید که به یک چشم انداز و برنامه روشن نیاز داریم تا سازمان‌ها را به صورت علمی برای خدمت رسانی به مردم توانمند سازیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تأکید کرد: این مهم نیازمند یک استراتژی ملی و محلی برای کاهش ریسک بلایا با بهره گیری از سند سندای در جهان است که البته این استراتژی تنها به یک مخاطره مانند سیل، زلزله و... نمی‌پردازد، بلکه پاسخگوی ریسک‌های تولید شده به وسیله بیماری ها، شوک‌های اقلیمی و مشکلات زیست محیطی خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه ابزار‌های فرهنگی و هنری نیز می‌توانند در کاهش خطرپذیری و همچنین افزایش تاب‌آوری شهر‌ها نقش بسزایی داشته باشند، گفت: به وسیله گروه‌های مرجع و استفاده از تأثیرگذاری آنان می‌توان تاب‌آوری را در جامعه افزایش داده و فرهنگی ایمنی را نیز در میان اقشار مختلف جامعه گسترش داد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان پیشگیری و کاهش خطر حوادث و سوانح را یک وظیفه همگانی اعلام کرد و گفت: فعالیت در حوزه بحران وظیفه یک نفر یا یک نهاد نیست و تمامی دستگاه‌ها در مقابل آن مسئولند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار