ارونقی گفت: کالا‌های اساسی ۲۵ گروه کالایی را شامل می‌شود و موجودی بنادر ما در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  مهرداد ارونقی معاون امور فنی و گمرکی گمرک در برنامه رادیویی سلام صبح به خیر رادیو ایران اظهار کرد: کالا‌های اساسی ۲۵ گروه کالایی را شامل می‌شود موجودی بنادر ما در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است که بیش از ۳/۲ میلیون تن این کالا‌ها در بندر امام خمینی دپو شده است که بیشتر آن‌ها ذرت هستند.

وی ادامه داد: کالا‌های غیر اساسی و غیر کانتینری هم وضعیت خوبی دارند ۳ میلیون ۷۹۱ هزار تن موجودی این کالا‌ها در بنادر کشور است که بیش از ۲ میلیون تن آن در گمرک شهید رجایی است که بیش از ۸۰ درصد این اقلام مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خط تولید هستند.

او بیان کرد: همچنین در گمرکات کشور ۹۶ هزار کانتینر داریم که آن‌ها هم شامل کالا‌های اساسی و غیر اساسی هستند ۲۳۰ هزار تن برنج دپو شده و ۳۰ هزار دستگاه کانتینر شامل کالا‌های اساسی و غیر اساسی وجود دارد که باید فرآیند ترخیصشان انجام شود.

این مقام مسئول گفت: در خصوص ترخیص کالا‌ها اولین مورد ثبت سفارش است که صاحبان کالا باید با مراجعه به وزارت صمت مجوزات لازم را اخذ کنند و گمرک بعد از انجام مراحل گمرکی باید کد رهگیری بانک را برای آن‌ها بگیرد و نسبت به ترخیص این کالا‌ها اقدام کند.

ارونقی اظهار داشت: کالا‌های اساسی به دو قسمت تقسیم می‌شوند قسمت اول حدود ۲۰ تا ۳۰ کالا‌های اساسی است که تامین ارز آن‌ها هنوز انجام نشده و اسناد مالکیت به مالکان انتقال پیداکرده است.

وی ادامه داد: با توجه به سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به بندر عباس و بررسی این موضوع مقرر شده که بانک مرکزی در اسرع وقت ارز مورد نیاز به این کالا‌ها اختصاص پیدا کند و اسناد مالکیت آن‌ها انتقال پیدا کند تا بتواندد کالایشان را بعد از انجام امور گمرکی ترخیص کنند.

معاون امور فنی و گمرکی گمرک در پایان گفت: در خصوص ۷۰ درصد مابقی کالا‌های مانده در گمرک که توسط صاحبان کالا به صورت اعتباری خریداری شده و اسناد مالکیت نزد صاحبان کالا است و می‌توانند کالای خودشان رو به گمرک اظهار کنند با توجه به این که کد رهگیری این کالا‌ها از طریق گمرک به آن‌ها داده شود از بانک‌ها درخواست داریم که اجازه دهند که ترخیص این کالا‌ها از گمرک به صورت فوری اتفاق بیفتد و ظرف سه ماه بعد از ترخیص این کالا‌ها نسبت به تامین ارز این کالا‌ها اقدام کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
وفوری کالا چه فاییده دارد وقتی پول خریش رانداریم
آخرین اخبار