یک نویسنده فلسطینی با انتشار مقاله ای، از لزوم توجه حکام عرب به مردمان خود، پیش از عادی سازی روابط با اسرائیل سخن گفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از الجزیره، یک نویسنده فلسطینی با انتشار مقاله‌ای خطاب به سران کشور‌های عربی گفت: پیش از آنکه روابط خود را با اسرائیل عادی کنید، روابط تان را با مردم خود عادی سازی کنید.

«محمد امین» نویسنده فلسطینی و خبرنگار شبکه الجزیره با انتشار مقاله‌ای به اقدام برخی از کشور‌های عربی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و با کنایه به حکام عرب نوشت: پیش از آنکه از تاثیرگذاری "واکسن اسرائیل" بر بخش‌های اقتصادی و رفاهی جامعه سخن بگویید، بهتر است به عادی‌سازی روابط با ملت‌های خود روی بیاورید.

این نویسنده فلسطینی در مقاله خود اعلام کرد:در میان شور و اشتیاقی که رژیم‌های عربی به طور ناگهانی به "واکسن عادی سازی روابط با اسرائیل" از خود نشان می‌دهند وآن را درمان همه مشکلات اقتصادی، سیاسی وامنیتی خود می‌دانند، باید یادآور شد که مشکل جهان عرب هیچوقت ناشی از تحریم "اسرائیل" ویا "جانبداری از فلسطینیان" نبوده که رویگردانی از آن به عنوان تنها راه حل از سوی امارات و بحرین مطرح شود.

او در ادامه نوشت: مشکل واقعی جهان به فساد واستبداد رژیم‌های حاکم، زندان‌های مملو از مخالفان و قاچاق میلیارد‌ها دلار به بانک‌های سوئیس، لندن، پاریس ومالت بر می‌گردد.

رژیم‌های عربی پیش از آنکه از تاثیرگذاری "واکسن اسرائیل" بر بخش‌های اقتصادی ورفاهی جامعه سخن بگویند، بهتر است به پرسش شهروندان خود در مورد اموال غارت شده، پاسخ دهند. عادی سازی روابط با تل آویو طلا ونقره را روانه خانه‌های شهروندان فقیر، درمانده، گرسنه وآواره نخواهد کرد.

او در ادامه نوشت: آنان که برای عادی سازی روابط با اسراییل از یکدیگر سبقت می‌گیرند باید ابتدا به عادی سازی روابط با ملت‌های خود توجه کنند. آقای حمیدتی (در سودان) چگونه این همه ثروت را به دست آورده است، وچرا به جای عادی سازی روابط با اسرائیل به عادی سازی روابط با انقلاب سودان توجه نمی‌کند؟ آزادی مورد نظر انقلاب سودان و رهایی از استبداد با عادی سازی روابط با اسرائیل هیچگونه همخوانی ندارد چرا که "مفهوم آزادی" و "برقراری روابط با یک حکومت نژاد پرست" دو مسیر موازی اند که هرگز با هم تلاقی پیدا نمی‌کنند.

او همچنین گفت: پرسش اصلی این است که چه کسی به آقای حمیدتی یا برهان مجوز اتخاذ چنین تصمیماتی را داده است؟ اقدامات کنونی این دو نفر که در اصل منتخب مردم نیستند، یک کودتا علیه تصمیمات انقلابیون به شمار می‌رود.

این نویسنده فلسطینی در ادامه گفت: هرآنکه تاریخ را مطالعه کرده باشد، می‌داند اسراییل هرگز راه حل نبوده و نخواهد بود. مصر، اردن، جنوب سودان و دیگر کشور‌هایی که توافقاتی را با اسرائیل به امضا رسانده اند، بار‌ها تلخی شرایط اقتصادی را چشیده اند. چرا باید عادی کنندگان روابط با اسرائیل اینهمه به یادگیری زبان عبری توجه کنند و چرا به جای آن چینی را یاد نمی‌گیرند که زبان اقتصاد پیشرفته ورو به رشد است وچرا نباید به یادگیری آلمانی روبیاورند تا از تجربیات مرکل در توسعه وساخت وساز بهره ببرند.

عربستان سعودی بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند و درآمد کارمندانش ۳ هزار ریال در حدود ۷۰۰ دلار است؛ این در حالی است که ترامپ رئیس جمهور آمریکا در یک شب با یک شام رایگان ۶۰۰ میلیارد دلار جمع آوری کرد. آیا راه حل، رابطه با اسرائیل است یا غیاب حکمرانی قاطع و یا گسترش فساد، هدر رفتن پول و پرداخت حق امتیاز به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در ازای محافظت از صندلی‌های قدرت؟ به نظر من مشکل خود رژیم‌ها و اصرار آن‌ها به وابستگی به خارج و ایجاد وحشت در میان مردمشان است؛ بنابراین بحران در واقع یک بحران قانونی است و چیز دیگری غیر از این نیست.

او همچنین نوشت: عادی سازی رابطه با تل آویو برای مردم عرب خسته، فقیر، گرسنه و بی خانمان در گوشه و کنار زمین، طلا و نقره به همراه نخواهد داشت، بلکه آنچه سعادت عرب را به ارمغان می‌آورد، پاسخ این رژیم‌ها به این سوال است که چگونه ۲۰۰ میلیارد دلار به سوئیس برده شد؟ بنابراین واکسنی که کشور‌های عربی به آن نیاز دارند واکسنی است که فساد را از بین ببرد نه واکسنی برای عادی سازی رابطه با اسرائیل.

با یک محاسبه ساده اگر ۲۰۰ میلیارد اموال مسروقه را بین ۴۰۰ میلیون مردم عرب که به آن‌ها گرسنگی می‌دهید، اموال آنهارا می‌دزدید و آن‌ها را به گروگان می‌گیرید و کشور‌های عربی آن‌ها را به گورستان تبدیل کردید، وضعیت آن‌ها چگونه خواهد بود؟ چرا آن‌ها را به رویای اسرائیلی وعده می‌دهید و از کابوس فساد و استبداد و گرسنگی و جهالت که فقط آن رژیم‌ها مسئول آن هستند، صحبت نمی‌کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار