پس از تشدید درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» دو طرف در روسیه مذاکره کرده و بر سر اجرای آتش‌بس توافق کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، آتش‌بس در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» طبق توافق صورت گرفته میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسکو، وارد فاز اجرایی شد.

وزارت دفاع ارمنستان پس از آغاز اجرایی شدن آتش‌بس در قره باغ اعلام کرد: نیرو‌های ارمنستان در قره باغ دستور نظامی ویژه توقف درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس را دریافت کردند.

رئیس مشترک گروه مینسک روز شنبه ضمن استقبال از اجرای آتش‌بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مناقشه قره باغ، خواستار رعایت «دقیق» آن شد.

وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به اجرایی شدن آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان گفت: آتش‌بس میان دو کشور نخستین گام و مهم است، اما هرگز نمی‌تواند جایگزینی برای راه‌حل دائمی این مناقشه باشد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در صحه رسمی توئیتر خود نوشت: آتش‌بس در قره باغ گامی به سوی صلح است و ارمنستان و آذربایجان را به پیوستن به گفتگویی جدی دعوت می‌کنیم.

نشست سه‌جانبه با دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره توقف درگیری‌ها در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» که حدود ۱۰ ساعت به طول انجامید دیروز (جمعه) در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شد و دو کشور بر سر اعلام و اجرای آتش بس در این منطقه توافق کردند.

طبق توافق طرفین، از ساعت ۱۲ امروز (شنبه) آتش‌بسی با اهداف بشردوستانه از جمله تبادل اسرای جنگی و دیگر بازداشتی‌ها و همچنین جمع آوری اجساد جان‌باختگان در مناطق درگیری، کمک به غیرنظامیان آسیب دیده در این درگیری با میانجی‌گری و بر اساس اصول کمیته جهانی صلیب سرخ اعلام شد.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی به اشغال نیرو‌های ارمنستان درآمد و از آن پس با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد.

در حال تکمیل...

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار