استفاده از فناوری‌های نوین برای کنترل آتش سوزی‌های مهیب

دانشمندان می‌گویند می‌توان با استفاده از فناوری به مبارزه با حریق‌های گسترده پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه آتش سوزی جنگل‌ها یکی از چالش‌های بزرگ دولت‌ها است. بسیاری از کسانی که در جنوب شرق آسیا زندگی می‌کنند آتش سوزی مهیب سال ۲۰۱۵ در این منطقه را به یاد دارند. بانک جهانی برآورد کرد این آتش سوزی گسترده بیش از ۱۶ میلیارد دلار زیان به اندونزی وارد کرد. همچنین تحقیقات مشترک دانشگاه هاروارد و دانشگاه کلمبیا نشان داد آلودگی ناشی از آتش سوزی باعث مرگ زودرس بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اندونزی، مالزی و سنگاپور شود.

همین حجم گسترده زیان و تلفات یک آتش سوزی اهمیت جلوگیری از وقوع چنین رویداد‌هایی را بیش از پیش نمایان می‌کند. حال دانشمندان می‌گویند می‌توان با استفاده از فناوری با آتش سوزی‌های گسترده مبارزه کرد.

دانشمندان می‌گویند می‌توان از فناوری‌های گسترده برای شناسایی، کنترل و اطفای حریق استفاده کرد. یکی از این موارد اینترنت اشیا است. اینترنت اشیا (IoT) به طور کلی به اشیا و تجهیزات محیط پیرامون که به شبکه اینترنت وصل می‌شوند، اطلاق می‌شود. اتحادیه بین‌المللی مخابرات اینترنت اشیا را زیرساختی جهانی برای جامعه اطلاعاتی که بر اساس فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی دارای قابلیت تعامل‌پذیری رو به رشد از طریق اتصال اشیا، خدمات پیشرفته‌ای را ممکن می‌سازد.

اینترنت اشیا و نیز حسگر‌های اندازه‌گیری تغییرات محیط (مانند دمای اتمسفر، رطوبت، سطح دی اکسید کربن) می‌تواند نخستین گام برای شناسایی خطر آتش سوزی باشد. می‌توان با فناوری حسگر‌ها و سنجش از راه دور آن‌ها به راحتی اقدام به جمع آوری اطلاعات کرد و از وجود خطر احتمالی در یک محیط گسترده اطلاع یافت.

فناوری‌هایی برای کنترل آتش سوزی‌های مهیب

نقش پهپادها در مبارزه با حریق

یکی دیگر از فناوری‌های مفید در آتش سوزی‌های گسترده می‌تواند استفاده از پهپاد‌ها باشد. زمانی که آتش سوزی مهیب رخ می‌دهد جلوگیری از گسترش آن و نیز محدود کردن خسارات از نخستین اولویت‌هاست. پهپاد‌ها می‌توانند با قابلیت خود مانند چشم یک پرنده برای آتش نشانان عمل کرده و اطلاعات واقعی میدانی به آن‌ها ارائه کنند. استفاده از پهپاد‌ها بسیار سریعتر و کم هزینه‌تر از بالگرد است و آن‌ها می‌توانند به دلیل قدرت مانور مناسب به آتش نشانان برای جمع آوری اطلاعات لحظه‌ای از قلب آتش سوزی کمک کنند.


بیشتر بخوانید


دانشمندان می‌گویند استفاده از هوش مصنوعی و ماشین‌هایی که قدرت یادگیری دارند از دیگر فناوری‌های مفید برای مبارزه با آتش سوزی‌های مهیب است. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به شناسایی خطر‌های بزرگ همانند جنگل زدایی که می‌تواند منجر به آتش سوزی‌های بزرگ شود کمک کند.

با این حال، دانشمندان می‌گویند در کنار استفاده از فناوری‌ها برای مبارزه با آتش سوزی، آگاه سازی عمومی و اقدامات پیشگیرانه دولت‌ها می‌تواند در جلوگیری از این امر بسیار مفید باشد. اطفاء حریق یک درمان محسوب می‌شود، در حالی که پیشگیری از وقوع آتش سوزی اولویت اصلی است. سرمایه گذاری‌های دولتی، آگاه سازی مردم، شناسایی خطر‌های بالقوه و اقدام موثر در جلوگیری از گسترش آتش سوزی از جمله اقداماتی است که می‌تواند از وقوع یک حریق گسترده جلوگیری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار