فیاضی گفت: بارندگی‌های اواخر سال گذشته و امسال باعث آبگیری قنوات، رونق کشاورزی و زیر کشت رفتن ٢٢٠ هکتار از اراضی دهستان دامن این شهرستان شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مجید فیاضی مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر اظهارداشت:  ٢٢٠ هکتار از سطح زمین‌های کشاورزی دهستان دامن با احیای بیش‌از ۱۵ رشته قنات به زیر کشت رفته است.

او  افزود: احیا این رشته قنات‌ها با میزان آبدهی نزدیک به بیش از ٢٠ لیتر برثانیه امید را به کشاورزان دهستان دامن بازگردانده است.

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر بیان کرد: لایروبی، کول‌گذاری و ریزش‌برداری از مهمترین اقدامات انجام شده در مرمت و بهسازی قنوات دهستان دامن است.

او  با بیان اینکه عملیات احیا این قنوات بطول ۲ هزار و ٣٠٠ متر اجرا شده است افزود: برای اجرای این قنات‌ها بیش‌از ١٣ میلیارد ریال هزینه شده است.

او  ابراز امیدواری کرد که قناتها را به عنوان یک منبع آبی مهم، تاریخی و قابل اتکا همچنان حفظ شود تا توسعه، پایداری و ثبات کشاورزی در شهرستان ایرانشهر تداوم یابد.

فیاضی با بیان اینکه این قنوات پس از گذشت پنج تا ۱۵ سال دوباره احیا شدند افزود: قنات یکی از دیرینه‌‏ترین و با صرفه‏‌ترین‏ روش‌های استخراج آب‌های زیرزمینی است.

او  ادامه داد: احیای قنوات مطمئن‌ترین و پایدارترین گزینه در بهره‌‏برداری مطلوب و منطقی از سفره‌های آب‏ زیرزمینی است.

مدیر جهادکشاورزی ایرانشهر گفت: قنوات از قدیم‌ منبع تامین آب برای کشاورزی به شمار می‌آمده و به‌ عنوان یک میراث فرهنگی اجتماعی دارای اهمیت خاصی نزد مردم است.

او افزود: با احیای این قنوات زمینه اشتغال بیش از ٣٠ نفر فراهم شده است.


انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.