در استان‌های با وضعیت قرمز کرونا؛

پذیرش بیماران غیر اورژانسی در بیمارستان‌ها ممنوع شد/ داروخانه‌های بیمارستانی داروی کرونایی‌ها را تامین کنند

معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: اعمال جراحی در بیمارستان‌ها به جز موارد اورژانسی تا اطلاع ثانوی لغو شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام وضعیت اضطراری کرونا در سیستم درمانی کشور کرد و افزود: اعمال جراحی در بیمارستان‌ها به جز موارد اورژانسی تا اطلاع ثانوی لغو و ظرفیت بستری و خدمات به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شود.

متن نامه معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرح زیر است: 

روسای محترم دانشگاه‌ها/ دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور

سلام علیکم

احتراما با عنایت به شرایط فعلی در مدیریت بحران ناشی از کروید -۱۹ در سراسر کشور و ضرورت استفاده از کلیه ظرفیت‌ها و امکانات موجود مقتضی ست مراتبی اتخاذ گردد تا با برنامه ریزی منسجم و هدایت صحیح منابع و امکانات بدون فوت وقت و در شرایط بهینه خدمت رسانی به بیماران صورت گرفته و با مدیریتی جهادی این مرحله از بحران نیز با اتخاذ تصمیمات و اقدامات مناسب و به هنگام، پشت سرگذارده شود. ضروری است در این راستا اقدام عاجل و دقیق در تمامی استان‌های در وضعیت قرمز در موارد ذیل صورت پذیرد.

۱. کلیه اعمال جراحی در بیمارستان‌ها (به جز موارد اورژانسی) تا اطلاع ثانوی لغو و ظرفیت بستری و خدمات به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شود به نحوی که خدمات برای هیچ بیمار نیازمند بستری به تعویق نیفتاده و این بیماران در زمان مناسب از خدمات مورد نیاز بهره‌مند گردند.

۲. کلیه کادر تخصصی پزشکی بالینی در اختیار بیمارستان‌ها؛ به ویژه پزشکان متخصص کلیه گروه‌های داخلی و عفونی اعم از درمانی و آموزشی (و در صورت نیاز سایر رشته‌ها) در ارائه خدمت به بیماران کرونایی بکار گرفته شده و در خدمات بستری و سرپایی این بیماران فعالیت داشته باشند.

۳. روسای دانشگاه / دانشکده‌ها برحسب نیاز تمام یا بخشی از ظرفیت بخش خصوصی و عمومی غیردولتی (شامل بیمارستان‌های نظامی، وابسته به تامین اجتماعی و سایر سازمان‌ها) را در ساماندهی این امر در اختیار گرفته و به ارائه خدمت به بیماران کرونایی اختصاص دهند. بدیهی است در صورت عدم هماهنگی کافی در این حوزه‌ها می‌توانند از ظرفیت‌های قانونی موجود در این امر استفاده نموده و اقدامات لازم را اعمال نمایند.

۴. در صورت نیاز استفاده از پزشکان متخصص یا فوق تخصص تمام وقت یا غیر تمام وقت دولتی در بخش‌های خصوصی یا عمومی غیردولتی موصوف حسب شرایط بحران و با مجوز دانشگاه / دانشکده بلامانع خواهد بود.

۵. بیمه‌ها مکلف خواهند بود در صورتی که طبق شرایط بند قبل پزشکانی در بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی و صرفا برای ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کرونا ودر مدت مذکور بکار گرفته شدند از اعمال کسورات مربوطه خودداری نمایند.

۶. ضروریست در کلیه دانشگاه / دانشکده‌ها مراتبی اتخاذ گردد که فضایی داخل بیمارستان (فضای کلینیک پا خارج آن) به عنوان «کلینیک تنفسی در نظرگرفته شده و در آن پزشکان عمومی و پرستاران بصورت ۲۴ ساعته و پزشکان متخصص داخلی و عفونی (یا حداقل دستیاران سال ۳ و ۴) بصورت ۱۶ ساعته حضور داشته و بیماران سرپایی مراجع کننده را ویزیت نمایند. این گروه موظف به پاسخگویی به مراجعان سرپایی و بیمارانی هستند که هنوز اندیکاسیون بستری نداشته اند.

۷. داروخانه‌های بیمارستانی موظف خواهند بود کلیه دارو‌های مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا را در اختیار بیماران قرار دهند. با توجه به شرایط موجود مفاد متن فوق تا اطلاع ثانوی لازم الاجرا بوده و برنامه ریزی و نظارت بر حسن اجرای آن برعهده رئیس محترم دانشگاه/ دانشکده خواهد بود.

قاسم جان بابایی

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Nima
۱۷:۴۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
شامل کلینیک های چشم پزشکی هم میشه یا ن واسه عمل چشم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
اتوبوس شلوغه
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۵:۳۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
کاری نداره اول نسخه پذیرش یه اورژانسی مینویسن طبق معمول هم کو ارگان نظارتی
Iran (Islamic Republic of)
آرزوی سلامتی هموطن هام رو دارم....
۱۵:۱۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
هم وطن های عزیز خواهش می کنم همه با هم رعایت کنیم

بخدا این روزها شرایط بد اقتصادی از یه طرف،غم از دست دادن روزانه بیش از 200 نفر از هموطنانمون کمرمون رو بیشتر شکسته!

خدایا خودت به ما مردم ایران کمک کن....

خدایا کمکمون کن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
مگه کسی با این داروها شفا هم پیدا کرده؟ همه بیماران که دارند میمیرند بجز عده ای با دریافت داروهای خاص ویژه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
مردم بدبخت شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
راه شمال رو می‌بستند لازم به این کارا نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
حالا که شده اژدهای هفت سر میخوان جلوشو بگیرن !!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
میشد این بیماری خیلی راحت رو در همون مراحل اولیه مهار کرد مثل کشور چین که مهارش کرد اما بصورت عمدی به جهت کشتار مردم رها شد !!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۲:۴۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
خب چرا اول جلوی محدودیت و سفرها را نمیگیرید که کار به اینجا برسه جاده شمال انقدر ترافیک سنگین سفرها را محدود کنید مراسمها و عروسیها و اینها را با جمعیت کم برگزار کنید استفاده از ماسک اجباری اول از جامعه شروع کنید سفت و سخت اخه کادر درمان خیلی فشار زیاد دارند تحمل میکنند حداقل پمپ بنزینها را شبها تعطیل کنید که سفرها محدود بشند تردد کم بشه در زمان قبل انقلاب کلیه پمپ بنزینها شبها بسته بود الانم همین کارا بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
فکری به حال مترو کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
چرا مردم رعایت نمیکنن؟پدر من تو بیمارستان کار میکنه الان کرونا گرفته. لطفا مردم رعایت کنید تو رو خدا چرا جدی نمیگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
بستری و ویزیت در منزل انجام گیرد و پزسکان ویزیت در منزل و رایگان و پرستار ویزبت در منزل و رایگان انجام دهند بهتر از سوله است تاکیدا رایگان نه روش چپاول و با سازماندهی و کلیه پزشکان در هر رشته و تخصص مداخله کنند کل پروتکل چند صفحه است و براحتی قابل اجرا است
آخرین اخبار