رئیس منابع طبیعی ساوه از تخصیص ۹۹ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح نهالکاری در سطح ۳۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد.

۹۹ میلیارد ریال اعتبار برای طرح نهال کاری در ۳۰ هزار هکتار از اراضی ساوهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، پوریا حسن پور، رئیس منابع طبیعی گفت: طرح‌های نهال کاری در سطح ۳۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان ساوه اجرا شده است و برای این طرح ۹۹ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که در این راستا از ۵۴ هکتار نیز حفاظت و نگهداری شد.

حسن پور افزود: در سال جاری برای اجرای طرح بیابان زدایی ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شد که شامل حفاظت و قرق در ۱۰ هزار هکتار و بوته کاری در ۳۲۰ هکتار در منطقه بیابانی طرازناهید از توابع بخش مرکزی این شهرستان است.

او ادامه داد: با اجرای طرح‌های منابع طبیعی در این شهرستان برای یک هزار نفر اشتغال بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است که این طرح‌ها شامل آبخیزداری، مرتع داری و بیابان زدایی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه گفت: طرح‌های مذکور در حوزه مرتع داری، آبخیزداری و مقابله با بیابان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا موجب حفظ و تقویت منابع آب و خاک می‌شود.

او اظهار داشت: این شهرستان به دلیل قرارگرفتن در محدوده خشک و نیمه خشک کشور و پایین بودن میزان بارش‌ها با پدیده بیابانزایی روبروست.

او با بیان عناوین طرح‌ها و پروژه‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اظهار کرد: مساحت کل مراتع شهرستان حدود ۳۰۰ هزار هکتار بوده که می‌توان آن‌ها را به سه گروه مراتع خوب، متوسط و فقیر تقسیم بندی کرد.

حسنپور از مراتع خوب به عنوان مراتعی یاد کرد که بیشتر در بخش نوبران پراکنده بوده و معادل ۵۳ هزار هکتار از مراتع شهرستان را تشکیل می‌دهند و افزود: میانگین تولید علوفه خشک مراتع مذکور در سال حدود ۲۵ کیلوگرم در هکتار محاسبه شده است.

او اضافه کرد: مراتع متوسط نیز که بیشتر در بخش نوبران پراکنده هستند معادل ۱۵۰۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان را تشکیل می‌دهند و میانگین تولید علوفه خشک مراتع مذکور در سال ۱۴۵ کیلوگرم در هکتار محاسبه شده است، مراتع فقیر نیز بیشتر در بخش مرکزی پراکنده هستند و معادل ۷۹ هزار و ۹۰۰ هکتار از مراتع شهرستان را تشکیل می‌دهند که میانگین تولید علوفه خشک این مراتع در سال حدود ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه با بیان وضعیت جنگل در این شهرستان گفت: شهرستان ساوه دارای پنج هزار و ۲۸۰ هکتار جنگل‌های طبیعی بوده که از نوع درختچه‌های بادامچه است.

حسن پور افزود: همچنین در سال ۱۳۶۰ در مساحت ۱۰۰ هکتار اقدام به احداث پارک جنگلی شهید چمران شد و در سال ۱۳۷۷ پارک شهید چمران به شهرداری ساوه واگذار شد، همچنین مساحت ۲۰ هکتار از اراضی شهرستان با استفاده از درختچه بادامچه جنگل کاری شده است.

او با تشریح وضعیت اراضی بیابانی شهرستان گفت: یکی از پیامد‌های تخریب منابع طبیعی توسعه بیابان‌ها است که سالانه ۱.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور ما به بیابان تبدیل می‌شود که ایجاد طوفان‌های شن و خاک و مهاجرت‌های بی رویه و ناخواسته از جمله مخاطرات آن است.

او تصریح کرد: شهرستان ساوه دارای ۸۵ هزار هکتار اراضی بیابانی است که این اراضی در اثر بهره برداری بی رویه از مراتع، شخم و تخریب و بهره برداری بی رویه از سفره‌های آب زیر زمینی به وجود آمده است.

حسن پور توسعه پایدار را در گرو حفاظت از منابع آب و خاک دانست و گفت: در کنار بهره برداری مناسب باید منابع طبیعی خود را برای نسل‌های آتی حفظ کنیم.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.