شریفی گفت: حضور میلیونی شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) در پیاده‌روی اربعین تمرینی برای روز ظهور امام زمان (عج) است.

محمود شریفی شاعر و ذاکر اهل بیت، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، از حال و هوای مردم کشورمان در اربعین سال‌های گذشته یاد کرد و گفت: همزمان با این ایام جامعه شیعی ما به جنب و جوش و حرکت در می‌آمد. عده‌ای تحت عنوان موکب اربعین در جمع آوری وسائل پذیرایی و رفاه زائران بسیج می‌شدند و هر کسی به اندازه توانش کمک می‌کرد از حضور در پیاده روی اربعین گرفته تا کمک‌های مالی و مواد غذایی و پوشاک و بسته‌های فرهنگی. این حضور تحقق کلام خاتم الانبیا (ص) بود که در آن حدیث زیبا فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً " در یک کلام این خیل عظیم شکوه مردم در مراسم اربعین حرارت حسینی است.

وی اولین قدم عرض ارادت به حسین را شوق زیارت بیان کرد و افزود: هیچ عاشقی را پیدا نمی‌کنید که شوق زیارت نداشته باشد واین تجلی ارادت به آستان مقدس اهل بیت است. مراسم پیاده روی اربعین می‌تواند محملی باشد برای رسیدن به کمال که هدف اصلی زیارت اربعین است. اگرچه نفس همین پیاده روی اربعین برای تحول درونی زائر عالی است و قبول رنج راه برای رسیدن به وصال بهترین کلاس معرفت است؛ اما اگر محتوای فرهنگی نیز در این مسیر به زائر منتقل شود زیارت اربعین سفری کامل‌تر است. حضور میلیونی شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) در پیاده‌روی اربعین تمرینی برای روز ظهور امام زمان (عج) و تجلی عظمت فرهنگ شیعه در نگاه مردم دنیاست.

شاعر آیینی کشورمان با اشاره به شرایطی که ویروس کرونا به وجود آورده و برای تمام دنیا ایجاد محدودیت کرده و ایران اسلامی هم از این محدودیت مستثنی نیست، گفت: عقل و شرع، ما را به رعایت نکات بهداشتی دعوت می‌کند و قاعدتا باید تابع قوانین بهداشتی که وضع شده باشیم؛ یکی از این قوانین ممنوعیت سفر به عراق است. اگر چه سخت است، اما باید پذیرفت. سال‌های گذشته آنان که از سفر کربلا جا می‌ماندند پیاده روی به طرف زیارت‌های اولیاء الله در گوشه و کنار ایران را راه می‌انداختند تا کمی از آن حسرت و خسران تلافی شود و اندکی از شعله اندوهشان فروکش کند. به عنوان مثال مردم کاشان و اطراف آن به سمت مشهد اردهال زیارت حضرت سلطانعلی ابن امام محمد باقر علیه السلام می‌رفتند. آنجا کربلای دوم شیعه است و پیاده روی در آن مسیر حال و هوایی کربلایی داشت که متاسفانه امسال همان را هم نداریم، اما اربعین حسینی پابرجاست و به گونه‌ای دیگر عرض ارادت خواهیم کرد.

شریفی مسئولین را طلایه دار و پیشرو و صاحب نقش بسیار مهم در شکل گیری اندیشه و فرهنگ جامعه دانست و اضافه کرد: " الناس علی دین ملوکهم " به طور کلی هر نوع فرهنگ سازی از رده‌های بالاتر جامعه به اقشار مختلف و متن جامعه منتقل می‌شود. پس مسئولین ما باید حسینی زندگی و عاشورایی عمل کنند و ان شاء الله کربلایی بمانند.

او با اشاره به مداحی‌های انتقادی بیان کرد: این‌ها برآیند فریاد جامعه است که در قالب شعر از حنجره مداحان منتقل می‌شود و اگر از مرز ادب و اخلاق بیرون نرود بسیار موثر است. در چند سال اخیر بعضی از مداحان اهل بیت با استفاده از شعر‌های انتقادی پیام اعتراض جامعه را به گوش مسئولین رسانده اند که بسیار قابل تقدیرند؛ باید اضافه کنم که شعر خوب هیئتی شعری است که علاوه بر آرایه‌های ادبی و فصاحت و بلاغت از نظر محتوای مذهبی هم غنی باشد و به زبان روز و عامه جامعه نزدیک باشد.

شریفی اظهار داشت: هم سیاسی نشان دادن و هم سکولار بودن هیئت‌ها می‌تواند به اصل هدف عزاداری حسینی لطمه بزند. هر دو طیف باید به مسیر اعتدال برگردند و از افراط بپرهیزند؛ بعضی وقت‌ها هیئت‌ها به سمت سیاست جناحی می‌روند که این دون شأن مجالس حسینی است، اما در مقابل سیاست کلی که بر اساس پیام عاشوراست می‌تواند شاخصه اصلی هیأت مذهبی باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار