به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسههای خودرویی پر مخاطب بازار، پژو روآ با پژو 405 SLX است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان بهشمار میآمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدلهای گوناگون در سگمنتهای مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحیهای متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامترهایی است که ممکن است علاقهمندان را دچار تردید کند.
پژو ROA خودرویی ساخت ایران است. این خودرو یک نسخه پیشرفته از پژو RD ۱۶۰۰ است. این اتومبیل ترکیبی از پیکان و پژو ۴۰۵ است. بدنه ROA کپی از پژو ۴۰۵ است و موتور و شاسی آن از شاسی پیکان ایران خودرو توسعه و اصلاح شده است.
از امکانات این خودرو می توان به سیستم ضدسرقت ایموبلایزر و سیستم سوخت خودکار قطع سوخت در مواقع اضطراری اشاره کرد. کلاس بدنه این خودرو سدان است. این خودرو فضای مناسبی در اختیار سرنشینان خود میگذارد و برای خانوادهها بسیار مناسب است. در واقع میتوان گفت که این خودرو به لحاظ ظاهری نقص خاصی ندارد، چرا که بنا بر استقبال مردم از این مدل اتاق مجددا تولید شده است. از جمله نکات مثبتی که در مورد ظاهر روا میتوان گفت، رنگ بندی آن است.
این خودرو در رنگهای متفاوتی وارد بازار شد و یکی از دلایل موفقیت آن هم همین بود. نمای بیرونی اتاق پژو روا معمولی کمی با اتاق ۴۰۵ فرق داشت، اما وقتی روای سال طراحی و تولید شد، جز لوگوی خودروها و رنگ سپرها تفاوتهای دیگری را بین این دو خودرو شاهد نبودیم.
نمای داخلی همان چیزی است که قبلا در ۴۰۵ دیده ایم. این خودرو به دلیل اینکه جزو محصولات تولیدی در چند سال اخیر نیست، کیفیت قطعاتش به نسبت خوب است. اگر توجه کرده باشید داشبورد خودروهایی که در حال حاضر تولید میشوند، اکثراً خشک و از جنس پلاستیک نامرغوب است.
این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط پژو به عنوان جایگزین مدل ۵۰۵ معرفی شد و تولید آن در کشورمان از سال ۱۳۶۹ توسط ایران خودرو آغاز شد. این ماشین یکی از پایههای صنعت خودروسازی ایران محسوب میشود، زیرا از پلت فرم آن در محصولات مختلف ایران خودرو استفاده شده است تا جایی که جدیدترین و لوکسترین ساختهٔ ایران خودرو یعنی دنا پلاس همچنان در زیر پوست مدرن خود پلت فرم ۴۰۵ را پنهان کرده است.
در هر حال این شیر پیر فرانسوی کماکان در کنار فرزندانش در ایران در حال تولید است؛ اما ایران خودرو برای اینکه این محصول سالخورده، اما محبوب خود را کمی بروز کند، در سال ۱۳۸۷ اقدام به فیس لیفت آن کرده و آن را با نام ۴۰۵ SLX معرفی کرد.
از جمله امکانات این خودرو می توان به چراغ نقشه خوان، چراغ مهشکن جلو، چراغ جلو و عقب کریستالی، آینههای جانبی برقی، قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی، تنظیم اهرمی پشتی صندلی جلو، کلید بازکن صندوق عقب از داخل اتاق، شیشه بالابر برقی درهای جلو، رودری بهینه، داشبورد تریم بژ و بادگیر صندوق عقب با چراغ سوم ترمز اشاره کرد.
از دیگر امکانات این خودرو می توان تغییرات جدید در اجزای پنل داشبورد، سیستم بهبودیافته کنترل موتور (EMS)، سپر همرنگ بدنه، قالپاق جدید، زه جانبی کرومی (مدل پژو پارس) و جلو پنجره جدید با لوگوی آب کروم را نام برد. این خودرو دارای سیستم بلندگو است.
خودرو | |
پژو روآ | پژو 405 SLX |
کشور سازنده | |
ایران
|
ایران
|
سال (طراحی) | |
1386 | 1388 |
موتور | |
4 سیلندر 8 سوپاپه | 4 سیلندر 8 سوپاپه |
حجم موتور | |
1696سی سی | 1587سی سی |
حداکثر قدرت | |
86 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه | 108 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | |
135 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه | 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | |
5 دنده دستی | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | |
12.7 ثانیه | 13.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | |
175 کیلومتر در ساعت | 190 کیلومتر در ساعت |
وزن | |
1090 کیلوگرم | 1120 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | |
4408 طول - 1694 عرض - 1410 ارتفاع | 4408 طول - 1694 عرض - 1410 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | |
2670 میلیمتر | 2670 میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | |
8.4 لیتر در هر صد کیلومتر | 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | |
52 لیتر | 70 لیتر |
استاندارد آلایندگی | |
یورو 2 | یورو 2 |
ترمز و پایداری | |
ABS - EBD | ABS - EBD |
کیسه هوا | |
كیسه هوای راننده | كیسه هوای راننده |
سیستم صوتی | |
بلندگوی جلو | بلندگوی جلو |
انتهای پیام/
روا سال ماشین کم خرج و بادوامیه
بنظرم سگش شرف داره به پراید