به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسههای خودرویی پر مخاطب بازار، مقایسه هیوندای جنسیس با کیا کادنزا است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان بهشمار میآمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدلهای گوناگون در سگمنتهای مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحیهای متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامترهایی است که ممکن است علاقهمندان را دچار تردید کند.
هیوندای جنسیس ۲۰۰۹ یک سدان کاملا لوکس و اسپرت با چرخ متحرک است که در رده خودروهای لوکس هیوندای با پیشرانه جلو قرار دارد. از خارج، جنسیس به زیبایی اکثر سدانهای اسپرت از اروپا یا ژاپن متناسب است، طرح جلوپنجره درخشان و برجسته آن شاید به یادماندنیترین ویژگی باشد.
در داخل، کابین احساس اشتقاق بسیار کمتری دارد و از یک مسیر طراحی خاص متمایز برخوردار است، دارای منحنیهای ملایم و روان و طراحی داشبورد افقی است که کنسول وسط را به حداقل میرساند و فضای باز تری برای صندلی جلو فراهم میکند. فضای نشیمن نیز یک نقطه قوت است، خصوصاً در قسمت عقب که فضای جنسیس بسیار بیشتر از اکثر سدانهای اسپرت است و شیشههای چند لایه آکوستیک به کاهش صدای جاده و باد کمک میکند.
جنسیس با ۲۹۰ اسب بخار قدرت، ۳.۸ لیتر V-۶ ارائه میشود، در حالی که جنسیس ۴.۶ با ۳۷۵ اسب بخار قدرت، ۴.۶ لیتر V-۸ تولید میشود. هر دو موتور قدرت خود را از طریق گیربکسهای شش سرعته اتوماتیک تأمین میکنند و هر دو از استانداردهای دقیقتر آلایندگی ULEV-II برخوردار هستند.
طبق گفته هیوندای، مدل V-۸ میتواند در کمتر از شش ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت برسد و یک سیستم تعلیق پیشرفته، پنج پیوندی با آلومینیوم فشرده، به راحتی قادر به پاسخگویی مناسب است. گفته میشود که با توجه به تنظیمات، ضربه عقب از طریق فرمان کاهش مییابد. اگرچه تنظیمات به خوبی بهترین سدانهای ورزشی اروپایی هنگام رانندگی تحت فشار قرار نمیگیرند، اما تعادل راحتی و پاسخگویی خوبی ایجاد میکنند.
کیا کادنزا ۲۰۱۴ یک ماشین بسیار خوب است. دارای درجه اطمینان بسیار عالی و لیست طولانی از ویژگیهای استاندارد است و در سرعتهای بزرگراه نیز ضعیف است. به طور کلی، شتاب و هندلینگ کادنزا چشمگیر است. تنها عیب آن ممکن است صندلی عقب باشد که تا نمیخورد.
این خودرو دارای امکانات مختلفی از جمله روشن و خاموش شدن خودکار چراغها (سنسور نور)، صفحه نمایش ۷ اینچی سوپرویژن که اطلاعاتی نظیر سرعت خودرو را نشان میدهد، روکش چرمی صندلیها، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، حافظه ذخیره تنظیمات صندلی راننده، چراغهای LED داخل کابین، چراغهای LED مخصوص روز در جلو ، زیر دستی برای صندلیهای عقب به همراه دکمههای کنترلی برای تنظیم سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی است.
از دیگر امکانات این خودرو می توان به سقف پانوراما دو تکه (سفارشی)، سیستم هشدار دهنده نقطه کور، سنسور پارک در عقب و جلو، کروز کنترل به همراه رادار در جلو و عقب، شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان، چراغهای جلو از زنون به همراه سیستم AFLS (چرخش چراغها هنگام پیچیدن و متناسب شدن نوع و زاویه نور در سرعت بالا)، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای، گیربکس ۶ سرعته خودکار اشاره کرد.
خودرو | |
هیوندای جنسیس | کیا کادنزا |
کشور سازنده | |
کره جنوبی | کره جنوبی |
سال (طراحی) | |
2009 | 2014 |
موتور | |
6 سیلندر 24 سوپاپه | 6 سیلندر 24 سوپاپه |
حجم موتور | |
3778سی سی | 3470سی سی |
حداکثر قدرت | |
285 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه | 290 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | |
358 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه | 346 نیوتن متر در 5200 دور در دقیقه |
جعبه دنده | |
6 دنده خودکار شیف ترونیک | 6 دنده خودکار |
شتاب 0 تا 100 | |
7 ثانیه | 7.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | |
260 کیلومتر در ساعت | 230 کیلومتر در ساعت |
وزن | |
1912 کیلوگرم | 1575 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | |
4975 طول - 1890 عرض - 1485 ارتفاع | 4970 طول - 1850 عرض - 1475 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | |
2936 میلیمتر | 2845 میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | |
10.5 لیتر در هر صد کیلومتر | 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | |
73 لیتر | 70 لیتر |
استاندارد آلایندگی | |
یورو 3 | یورو 5 |
ترمز و پایداری | |
ESC - AFLS - TCS - ABS - EBD - ESP | EPB - ABS - ESC |
کیسه هوا | |
کیسه هوای سرنشینان جلو - جانبی - پرده ای - مجموعا 8 کیسه هوا | کیسه هوا برای سرنشینان جلو (2 کیسه هوا به صورت استاندارد) - کیسه هوای پردهای - کیسه هوای جانبی - مجموعا 8 کیسه هوا به صورت سفارشی |
سیستم صوتی | |
بلوتوث - سیستم صوتی Lexicon با شش DVD چنجر و 17 اسپیکر - صفحه نمایش LCD لمسی- ورودی iPod و USB | سیستم صوتی Infinity به همراه 12 بلندگو و یک آمپلیفایر با ورودی USB و iPod - بلوتوث |
انتهای پیام/