باشگاه خبرنگاران جوان از اما و اگرهای انتخاباتی گزارش می‌دهد؛

آیا خاتمیِ دوم وارد بازی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود؟

صحبت از رئیس دولت اصلاحات نیست، بلکه انگار جماعت اصلاح طلب این بار قرار است به سراغ برادر کوچک بروند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها اگر چه هنوز به طور قطعی قرعه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به نام هیچکس در نیامده ، اما در بسیاری از حرف‌ها ، پچ پچ‌ها و اما و اگرها می‌توان نام‌هایی را شنید که ممکن است یکی از گزینه های احتمالی این کارزار باشند؛ نام‌هایی که البته شاید بیشتر از جریان اصلاحات شنیده شود.

نام خاتمی را شاید بتوان گره خورده با جریان اصلاحات دانست، اما این بار صحبت از رئیس دولت اصلاحات نیست بلکه انگار جماعت اصلاح طلب این بار قرار است همای سعادت انتخابات را بر شانه برادر کوچک او بنشانند؛ موضوعی که شاهد آن را می‌توان در مقاله‌های مختلف روزنامه‌های اصلاح طلب دید.

پانزدهم مهرماه بود که روزنامه اصلاح طلب اعتماد در مقاله‌ای نوشت: آن طور که شنیده می‌شود صفایی‌فراهانی و مصطفی معین، تمایلی به حضور در کارزار انتخابات ندارند. آخوندی برای ‏نامزدی آماده است، اما طیف همراه او در اتحاد اقلیت هستند. صدر و ظفرقندی هم دست بالا را ندارند و هم برای افکار عمومی ‏چهره‌ای کاریزما، شناخته شده یا تاثیرگذار نیستند؛ بنابراین با نگاهی به گزینه‌های موجود می‌توان گفت که رضا خاتمی مهم‌ترین ‏گزینه اتحادی‌هاست که اکثریت با حضور او موافق هستند. یک اصلاح‌طلب تمام‌عیار که نایب‌رئیس مجلس ششم و دبیرکلی جبهه ‏مشارکت را در کارنامه دارد و البته شاید در اذهان یادآور حضور سیدمحمد خاتمی بر مسند ریاست‌جمهوری باشد. به نظر می‌رسد ‏که گزینه خاتمی، گزینه جدی باشد.

آیا خاتمیِ دوم وارد بازی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود؟

البته رروزنامه شرق کمی پیشتازتر از اعتماد بود به نحوی که از مردادماه به این فرضیه پرداخته و در مقاله روز بیست و ششم مردادماه اینگونه درباره رضا خاتمی نوشته بود که «بی‌گمان اگر سیدمحمدرضا خاتمی به هر دلیلی و با استفاده از هر ابزاری می‌توانست تأیید خود را از شورای نگهبان بگیرد، یکی از مهم‌ترین شانس‌های ریاست‌جمهوری شمرده می‌شد و نه لزوما او شانس انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بود که پیش‌تر، بیشتر از امروز شانس داشت، زیرا اکنون شرایطی به وجود آمده است که از یک‌سو اقبال مردم برای کنشگری سیاسی کاهش یافته و از سوی دیگر همان دسته‌ای که به‌طور سنتی به اصلاح‌طلبان رأی می‌دادند و از زمره آرای خاکستری شمرده نمی‌شدند هم د‌رحال‌حاضر به دلیل انتقاد‌هایی که به عملکرد دولت دوازدهم و مجلس دهم وجود دارد، میل چندانی به اعتماد دوباره به جریان اصلاحات ندارند و به ‌نوعی سرمایه اجتماعی این جریان سیاسی در این مقطع خاص قدری کاهش یافته است، اما به گمان بسیاری از فعالان سیاسی هنوز برخی شخصیت‌ها به دلیل صفت شخصی خود سبد رأی قابل‌توجهی دارند و حتی اگر ایشان به‌صورت مستقل هم وارد انتخابات شوند، می‌توانند رأی نسبتا خوبی به دست آورند؛ چه رسد به آنکه جریان و حزب متبوعشان هم از آن‌ها حمایت کنند. حالا اگر قرار باشد تمام این احتمالات را درست در نظر بگیریم شاید بد نباشد بخشی از اقدامات محمدرضا خاتمی را مرور کنیم.

آیا خاتمیِ دوم وارد بازی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود؟

محمدرضا خاتمی کیست؟

شاید مهم‌ترین دلیل شهرت او را بتوان نسبت برادری با رئیس دولت اصلاحات دانست؛ اما خود او نیز سابقه فعالیت‌های بسیاری در عرصه سیاسیت دارد ، برای مثال نایب‌رئیس مجلس ششم بوده، دبیر کل سابق جبهه مشارکت و عضو فعلی شورای مرکزی آن است. اما مهم ترین حاشیه‌‌ای که دامن گیر محمدرضا خاتمی بوده را شاید بتوان متعلق به فتنه سال ۸۸ دانست که باعث شد او  در سال ۱۳۹۸ به تحمل دو سال حبس تعزیری در دادگاه به سبب ادعای تقلب ۸ میلیونی محکوم شود.

محمد ایمانی فعال رسانه‌ای، یک روز بعد از دادگاه او در این باره نوشت: «محمدرضا خاتمی امروز پس از دادگاه مدعی شده "ثابت کردم حداقل تعداد ۷ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۹۳ رای تقلب شده است". او البته دروغ می‌گوید و کم ترین سندی برای اثبات تقلب حتی در حد و اندازه چند هزار رای هم ندارد. اما به قول ملا نصر الدین، "من می‌گویم اینجا مرکز دنیاست؛ می‌گویید نه؟ بگیرید و دور دنیا را متر کنید!»

آیا خاتمیِ دوم وارد بازی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود؟

اما این صحبت خاتمی باعث شد تا بسیاری از صحبت‌های پیش از این یادآوری شود برای مثال تاج زاده در ویدئوی منتشره در جمع دوستانش در این باره گفته بود «من که خود رئیس ستاد انتخابات بوده ام و تجربه دارم، می‌دانم تقلب آن هم در حد ۱۱ میلیون امکان‌پذیر نیست و ما انتخابات (۱۳۸۸) را باختیم.»

ناگفته نماند که برادر بزرگ او یعنی رئیس دولت اصلاحات هم در سال ۹۱ در دیدار جمعی از جوانان تصریح کرد که «در انتخابات ۸۸ تقلبی صورت نگرفته و من نمی‌گویم که تقلب شده است؛ وقتی فضا یک خورده باز شد، هر کسی ادعایی می‌کند… هر کسی می‌آید یک حرف‌هایی می‌زند و من باید تاوان به حسین شریعتمداری بدهم که بله شما گفتید علیه خدا هم می‌توان تظاهرات کرد، اصغرزاده گفته به من چه؟ یا گفتید امام خمینی به موزه تاریخ سپرده شود، گنجی گفت، من با گنجی اختلاف نظر داشتم. یا این‌که در عاشورا علیه امام حسین شعار دادند، خوب غلط کردند، چرا به حساب من می‌گذارید؟ شاید ما نقصمان این بود که روشن‌تر مطالب خود را نگفتیم.»

آیا خاتمی نماینده تام الاختیار خود را به انتخابات ۱۴۰۰ میفرستد؟

همچنین رضا خاتمی که یکی از حامیان جدی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بوده و در دوره دوم انتخابات او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که همراهی‌ که با آقای روحانی در مقطع انتخابات داریم تا پایان چهار سال دوم ایشان هم وجود داشته باشد؟ گفته است: تضمینش خود ما هستیم... آقای روحانی این ویژگی را در خود نشان داده که به افکار عمومی توجه دارد و قدرشناس جریان‌های سیاسی و افکار عمومی است که به او قدرت داده‌اند... آنچه سبب می‌شود ما مطمئن باشیم که آقای روحانی در دولت دومش دولت بهتر و کارآمدتری از دولت اول خواهد داشت، اعتقاد و باور به خودمان است که می‌توانیم خواسته خودمان را محقق کنیم» صحبتی که احتمالا خاطره جالبی برای مردم ناراضی از عملکرد دولت هم محسوب نشود.

آیا خاتمی نماینده تام الاختیار خود را به انتخابات ۱۴۰۰ میفرستد؟

آیا خاتمی از سد شورای نگهبان رد خواهد شد؟

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در سال ۸۹ گفته بود که  كسانی كه عالماً و عامداً به هر نحوی در شكل گيری و ادامه فتنه  ۸۸ نقش داشتند از فيلتر شورای نگهبان عبور نخواهند كرد. او دو سال بعد هم با اشاره به انتخابات مجلس نهم گفته بود که در انتخابات مجلس نهم کسانی که در فتنه ۸۸ فعالیت جدی داشتند و استمرار پیدا کرد و حاضر نشدند از نظر‌های خود برگردند صلاحیت آن‌ها مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت و عده‌ای نیز بودند که در روز‌های آغازین در جریان فتنه بودند و بعد برگشتند و با برائت از فتنه مورد تایید واقع شدند.

آیا خاتمی نماینده تام الاختیار خود را به انتخابات ۱۴۰۰ میفرستد؟

حجت الاسلام والمسلمین حسین سبحانی نیا کارشناس حقوقی و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفته است که محمدرضا خاتمی هنوز نامزد نشده، اما برخی می‌گویند به دلیل سوابقش در فتنه و در مجلس نمایندگان شورای اسلامی احتمالا رد صلاحیت خواهد شد؛ طبیعی است افرادی که چنین سابقه‌ای دارند به سختی مورد تایید صلاحیت قرار خواهند گرفت و شورای نگهبان با وسواس بیشتری به آن‌ها نگاه خواهد کرد.

اما از تمام این حرفها هم که بگذریم قطعا نمی‌توان از این صحبت مقام معظم رهبری گذشت که گفته بودند :«مسئله فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است... باید حتماً خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند.» 

آیا خاتمی نماینده تام الاختیار خود را به انتخابات ۱۴۰۰ میفرستد؟

با این حال سوالی که برجا می‌ماند این است که با وجود این همه شواهد و مدارک چرا اصلاحات در صدد است تا دست بر روی افرادی بگذارد که با یک نگاه ساده می‌توان به دلایل عدم تایید صلاحیت آنها پی برد؟ موضوعی که البته محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، هم به آن اشاره داشته و در این باره گفته است که  با توجه به اینکه آقای محمدرضا خاتمی برادر سید محمد خاتمی پرونده‌های مختلفی در دادگاه‌های امنیتی، سیاسی و مسائل مختلف داشته ، به هیچ وجه نامزد نخواهد شد و به نظرم این صرفا یک شایعه است و چون محمدرضا خاتمی از حزب اتحاد ملت است احتمالا به همین دلیل او را دعوت خواهند کرد، اما اگر هم او به میدان بیاید قطعا تایید صلاحیت نخواهد شد و این‌ از الان هم مشخص است؛ اصلاح طلبان هم احتمالا با یک گزینه تازه‌ای وارد انتخابات خواهند شد و تا نزدیک انتخابات هم نام او را رونمایی نخواهند کرد.

حال باید منتظر ماند و دید که اصلاحات با دست گذاشتن بر روی افرادی که سوابق نه چندان درخشانی دارند در صدد برپا کردن قائله‌ای تازه هستند و یا به گفته دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، اینها صرفا شایعه است؟

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
چى فكر كردند ازاين ستون پوسيده به يك ستون پوسيده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
ما که منتظر خضور آقای رئیسی هستیم.
در غیر این صورت به هیچ‌کاندیدایی رای نمیدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۹
روحاني يك كاري با اصلاح طلب ها كرد كه باباي خاتمي هم بياد راي نمياره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
لیبراله
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۴۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
یعنی با این اوضاع اقتصادی که فعلا اصلاح طلبها درست کردن دوباره یه اصلاح طلب دیگه؟؟ // چه فکری در مورد ما میکنید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۱۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
کاش اب این جامعه اصلاح طلب را مبرد که تو این۴۰سال هر چی میکشیم ازدست اینهاست بی لیاقت های بی کفایت دست از سر این نظام و مردم بردارید دیکه تحملتون را نداریم خیانتکارهای باج به دشمن ده ترسو بردگان ونوکران غرب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
کرونا کجایی؟
بیاماروباخودت ببر
راحت شیم ازدست همه این رجال ؟؟؟؟!!!!سیاسی
خدایاماروازدست اینهانجات بده
آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
خدایا یک رئیس جمهور خوب و مردمی و با تقوا و شجاع و عالم رو نصیبمون کن
خدایا خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد زارع
۱۹:۰۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
ملت چه خیری از خاتمی و اصلاح طلبان دیدند تا از برادر ایشان ببینند.
Iran (Islamic Republic of)
شرفى
۱۹:۰۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اينگونه كه ميبينيم بالاخره كار انتخابات رياست جمهورى مثل فروش خودرو به قرعه كشى رسيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
شاید رای بیاره از این ملت جو گیر ما بعید نیست به اینطور ادمها رای بدهند نمونش دولت قبلی
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۱۷:۴۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اگر دوست داشته باشیم که برجام های 2و3و4و......23و24و ...........456و457و458و .......کلید بخورد ایشان مناسبترین گزینه هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
شما را به خدا چند تا آدم حسابی را کاندید کنید.آدمهای ترسو را رد صلاحیت کنید.آدمهای تکرو را رد صلاحیت کنید.غرب پرستان را رد صلاحیت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
الان نزدیک اذانه مغربه
خدایا به حق این لحظات مقدس هر خاین به این مرز وبوم و مردم مظلوم را با سگ های جهنم محشور بفرما
و آتش قبر پدر و مادر این افراد را زیاد بفرما
آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
تاابدودهربه اصلاح طلب رای نخواهیم دا د وصددرصد بایدمحاکمه ومجازات شوند بخاطر خیانت وجنایتی که علیه مردم ایران کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
یه زمانی روحانی میخواست با کلیدش تمام مشکلات رو حل کنه که وضع مملکت شده این
هر کی بیاد ۴سال میخوره و خودشو با فامیلاش تامین میکنه میره
فقط کمر مردم خم شده
کاش فقط از خدا بترسند به فکر آخرت شون هم باشن
Iran (Islamic Republic of)
احمدی حمایتت می کنیم
۱۶:۳۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
رای فقط یک کلام احمدی نژاد والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
باعشق‌تقدیم‌به‌حاج‌محمود‌محبوب‌من‌وامسال‌من‌
نه‌قندداریم‌نه‌چایی‌‌ احمدی‌نژادکجایی
نه‌نان‌داریم‌نه‌ماهی احمدی‌نژادکجایی
احمدی‌جانم‌کجایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
مگه مامردم انقلابی مردیم که خاتمی دومی رئیس جمهور بشه؟!
مگراینکه عاشورایی اتفاق بیفتدویزیدیان سرکاربیایند
دراینصورت خاتمی دومی می اید
Iran (Islamic Republic of)
بصیرت
۱۶:۱۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
با سلام هر جا یا هر مسلمان گوش به فرمان حجت خدا (ولی فقیه)نکند بلایی بر سر او بدتر از اینها
Iran (Islamic Republic of)
مهندس پارسی
۱۵:۴۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
با درود. در فقدان و خلا جدی تحزب قوی در کشور هر دم از این باغ پر حادثه بری می رسد . با این وضعیت اشفته اقتصادی و روز شمار نوسانات فاحش و بنیان کن قیمتی چه امیدی به مدیریت اجرایی قوی و به قول خواجه نظام الملک سیاست مدن مانده؟؟؟ و چه تدبیری!!! همه تخم مرغ ها در سبد برجام گذاشته شد و وضعیتش شد این. مملکت را پر هزینه اداره می کنیم و السلام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
امیدوارم چهره نظامی به خصوص سپاهی کاندید شه که هم جهت با رهبر عزیز تر از جانم باشه و دلسوز کشور باشه نه مثل افرادی که کل خانواده و فرزندانشون خارج از کشور و امریکا هستن..
امیدوارم سردار سعید محمد و یا سردار دهقان کاندید شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
شتر درخواب بیند پنبه دانه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۴:۵۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
یارورا به ده راه نمی دادند دنبال کدخدا می گشت حالا اخوی ایشان که روحانی بود ولی عملا روش سکولار را ترویج کرد وبرادر که در مجلس ششم لیدر همه گونه هنجار شکنی بود بخواهد کاندید شود چه شود این مملکت از سکولاریسم وغرب گرائی وبی حیائی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
دوره احمدی نژاد که بد نبود تازه خیلی هم بهتر بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
ایشالابه حق امام حسین انقلابیون برنده هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
خودتون می دونید که رد صلاحیت میشه پس چرا الکی اسمش رو مطرح می کنید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
دقیقا به همین دلیل که رد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
تایید صلاحیت این فتنه گران و امثالهم توسط شورای نگهبان به معنی لگد مال کردن خون حاج قاسم سلیمانی عزیز و هزاران شهیدی است که در راه حفظ ارزش های اسلام ناب محمدی تقدیم انقلاب اسلامی ایران داده شده است ...
متاسفانه بوی جام زهر دوم به مشام میرسد....
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۴۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
به عشق دکتر روحانی رای ما فقط جهانگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
تو هم خوب میشی گلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
الشفا،خدایا من دیگه رد دادم
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۱۳:۲۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
جرم سیاسی برای فعال سیاسی بدیهی است
Iran (Islamic Republic of)
رزمنده
۱۳:۱۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
مملکت نابود شد تورم10000درصد را 28درصد میگویند نمیدونم کورهستن یاکر .چرا مردم را از اسلام وانقلاب بدبین میکنند نمیدانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اگه بیاد این جماعت که به روحانی رای دادن، به اونم رای میدن
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۲:۴۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
واقعا خیلی رو میخواد دیگه اسم انخابات و ریاست جمهوری رو بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
رد صلاحیت می شود
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمدامین
۱۲:۲۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
رییس جمهور باید بفکر مردم باشه به داد مردم برسه نه اینکه فقط بفکر بدست آوردن قدرت باشه ..باید یکی باشه که بین مردم باشه همیشه درد مردم رو بفهمه باید بفکر اقتصاد باشه گرانی بیداد میکنه درجامعه ...بیکاری که وحشتناک شده .قیمت خونه سربه فلک کشیده یکی بیاد اینا رو درست کنه نظر خودم من که فقط احمدی نژاد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
ایشان فراموش کردند در مجلس که بودند چه فتنه ای بپا کردند در صحن مجلس اعتصاب کردند و قانون آزادی ازدواج چند شوهری برای خانمها را میخواستند از قوانین همجنس بازان غرب تصویب کنند شورای نگهبان خواب نباشید انقلاب بدست این غرب پرستها که رئیس جمهورشان قمار باز است وقمار خانه درست میکند بیفتتد ( خیلی مواظب باشید خون شهدا فراموش نشود که خداوند ازما راضی شود انشالله)
Iran (Islamic Republic of)
کازرونی
۱۱:۵۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اولی چی بود که ابن دومی اش چی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
آقای روحانی پول مردم بردی توبو رس حلا پولیشون نصف شده از حسین فریدون چه خبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
برو جمعیش کن اصلاح طلب های قبلی هم خیلی دنبال امریکا واروپا دویدن یادمون نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
وای خدا ، خودت رحم کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اصلاح طلب کنونی چیکار کرد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
کاری نداره که میاد شعار آزادی دختر وپسر میده و چند تا شعار درود بر آمریکا میده و یک عده بچه مایه دار بهش رای میدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
دمت گرم از آزادی دختر پس چی به ما میرسه آقای علم الهدی یکسری میگفتن اگه خیلی به فکر جوانید مقدمات ازدواجشونو فراهم کنید جوان از ازدواج بیشتر بهره میبره تا کنسرتی که واسه بچه پولدارایه فقط !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
باید یه تغییر تو قانون اساسی بدن و اون اینکه یه نفر بتونه پشت سر هم ۱۲ سال رئیس جمهور شه و روحانی ۴ سال دیگه هم بمونه و دیگه کلا ایران و نابود کنه و همه ی ما رو هم بکشه و راحت شیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
رئیس جمهور باید جنم داشته باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
باید یه تغییر تو قانون اساسی بدن و اون اینکه یه نفر بتونه پشت سر هم ۱۲ سال رئیس جمهور شه و روحانی ۴ سال دیگه هم بمونه و دیگه کلا همه ی ما رو هم بکشه و راحت شیم.
Iran (Islamic Republic of)
امیرسعید ابوزهرا
۱۰:۴۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
پیشنهادمی کنم :
شورای نگهبان تصویب رای اعتماد نمایندگان به وزرارانیزمانندسایرمصوبات مجلس تاییدیارد کند.
اونوقت برای ورود امثال زنگنه و آخوندی که ازرجال فتنه 88بودند به کابینه جلوگیری کند....الان به دلایلی که آنها توانایی به آشوب کشیدن کشور رادارند؛ استیضاح نمایندگان منتفی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۳۰ مهر ۱۳۹۹
دوس داری مجلس رو کلا تعطیل کنیم فقط شورای نگهبان باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین
وصیت امام :
نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیقتد
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۱۳:۴۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
خیلی وقت ه افتاده داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
از دست اینها به خدا پناه می برم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
دولت تو دام برجام و الان تو دام هیاهوی ترامپ افتاده و دچار حالت مرغ سرکنده شده که البته سرنخ این حالت را باید در فتنه 88 پیدا کرد لذا نقطه مقابل خواست دشمن دقیقا توصیه سردار قلم می باشد که خوب و عالی نوشتن و باید در اخبار و رسانه ها چندین بار خوانده شود تا حواسمان جمع شود و در دام لحظات آخر ترامپ و همپیمانان ش نیفتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
آیا وقت آن نرسیده که حزب اصلاحطلبی منحل بشه با این بلایی که بر سر ملت آورده؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اولا ما شورای نگهبان داریم اگر واقعا زد وبندی باهم ندارند نباید دیگه همخطهای روحانی که مشخصه برنامش ن چیه و چکاره اند رو تایید کنن ثانیا از هموطنای عزیز میخواهم که اولا دور این به اصطلاح خودشون اصلاح طلب ولی نابودگران رو خط بکشن چون اصلا امتحان خودشون رو طی این سالها پس دادن و همش ریاست جمهوری تو دوره اونها بوده و فقط دوره ی احمدی نژاد ملت در رفاه نسبی بودن ثانیا بگردن ببینن کی واقعا دلسوز و ریشه ی خانوادگیش چیه و سابقه ی مدیریتی چطور بوده بعد ببینن واقعا به درد ریاست جمهوری میخوره یا نه و از شما هموطنای عزیز خواهش میکنم خواهش میکنم عاجزانه که جو گیر نشین که مثلا فلان مقام یا فلان بازیگر معروف داره از فلانی حمایت میکنه لابد خوبه! نه اصلا به هیچ وجه اینو بدونید که هیچ کس غیر از خودمون از حال خودمون خبر نداره و تو این دوره زمونه هر کسی بفکر خودشه و بر اساس منافع خودش حرف میزنه و هیچ کس به فکر ما نیست و به داد ما نمیرسه پس بر اساس معیارهای خودمون انتخاب کنیم نه معیارهای دیگران.. از شما دست اندرکاران مهربون سایتyjc خواهش میکنم کامنت بنده رو هم بذارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
این خاتمی اصلا شخصیتش به رئیس جمهوری نمی خورد. بیشتر برای خودنمایی کاری کرده که به عنوان برادر رئیس جمهور به چشم بیاد وخود را در حد اندازه آنها نمایان کند. ولی نیست در حد آن اندازها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
فقط احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناسناس
۱۰:۱۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
همون مردمی که به روحانی رای دادن به خاتمی هم رای میدن بخدا قسم هنوزم متوجه نیستند به کی رای دادن چون خانواده تشکیل ندادن بابا میاره و مامان هم درست میکنه فقط می خورند و می خوابن اما اون بدبختهایی که اسیر این هرج و مرج اقتصادی شدن می فهمن من چی میگم به اینا رای بدید همین آش و همین کاسه هست واقعا میگید نه هشت سال دیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
آفرین به شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
خدا بداد مملکت برسد از دست این ایل وطایفه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اگر دکتر احمدی نژاد بیاید بازهم قطعاً بازنده انتخابات هستند
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۵۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
یواش یواش پای خواهران و مادر شان هم به انتخابات وا میشه // لامصب پول تو ریاست جمهوریه نمیشه به این سادگی ازش گذشت
Iran (Islamic Republic of)
محمدیعقوبی
۰۹:۵۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
با سلام.به والا دیگه خسته شدیم از این همه نابسامانی و بی‌تدبیری و بی‌برنامگی...اقتصاد ما ول شده .بخش خصوصی رو کلا بردارید...این دولت اصلا به فکر مردم نیست با اون مجلس قبلیش؛ البته این مجلس جدید هم وعده‌های خیلی قشنگ میده که اصلا هیچ حرکت مفید و مثمرثمر ازش ندیدیم...تورا بخدا فکری بحال ما جوانان تحصیلکرده و بیکار بکنید این مشکلات اقتصادی و نابسامانی زببنده جمهوری اسلامی نیست...من به عنوان یه شهروند معمولی به دولت محترم و مسولان پیشنهاد میدم کلا لیگ فوتبال را تعطیل کنید قراردادهای میلیاردی که از پول بیت‌المال میره توجیب بازیکنان به چه معیار وملاکی اینکار انجام میشه بجاش این پولها واین حقوقهای نجومی و مبلغهای اختلاس‌شده را بحساب قشرنیازمند یارانه‌بگیر واریز کنید بعدش هم دولت ریاضت‌بودجه داشته باشه یعنی چندتا وزارتخانه‌ای که اصلا بار‌ اضافه رو دوش دولت و ملت هست را خرج زیرساختهای لازم جهت اشتغل جوانان بیکار وصرف مستمندان و تهیدستان کننند...اینجوری مردم را راضی نگه خواهند داشت..به امید اون روزی ک هیچ‌فقیری توجامعه نباشه.الهی آمین....مطلب من رو بزار yjc عزیز.ازت خواهش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
نه باید افرادی که نسخه روحانی رو برای این ملت پیچیدن تایید صلاحیت شوند جای آنان زباله دان تاریخ است مردم دریگه نمیخوان همفکران روحانی را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
من طرفدار اصلاحات نیستم اما به نظرم اگه اصلاحات در انتخابات از آقای ستاری حمایت کنه می تونه موفق گزینه خوبی باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
تو رو خدا دوست عزیز دور همخطی های روحانی رو خط بکشید چون مملکت رو نابود کردن یادتون میاد دوره ی هاشمی رفسنجانی و خاتمی هم فقط قشر سرمایه دار خوش بحال شون بود پس حرف این مفت خورا رو نزنید بفکر خودمون باشیم یه نفر باید بیاد که واقعا دلسوز مردم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
چیه این گذاشتید تو آب و نمک برای الان ما به سردار سلیمانی ها رای میخرم اگر باشد در غیر این صورت شرمنده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
ملت شریف ، شما را به خدا به تمام مقدسات ، مطلقا به ظاهر سازی ها با این سابقه خراب رای ندهید. برای همیشه ، اصلاحات دروغین موج سوار را به زباله دان تاریخ بفرستید. چه رویی دارند. مملکت را به خاک سیاه نشانده اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
..
Iran (Islamic Republic of)
...
۰۹:۴۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
فکرشو بکن این بشه رئیس جمهور!!!
هر هر هر!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم .... درامد مردم سرشار خواهد شد .... دیگر کسی به 45 هزار تومان یارانه نیاز نداشته باشد....
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۱۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
قانع نباشید به این مقدار ,ما شمارا به مقام انسانیت میرسانیم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۹:۴۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
الهی به زمین گرم بخورن بحق همه آه هایی که کشیده میشه، که به زمین گرممون زدن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
بدبخت به این ملت....هر چی از خودش دیدیم حالا نوبت برادرشه....گفت به روحانی رای بدین دادیم...ملت بیچاره شد حالا برادرش ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
وضعیت الان نتیجه دادن عقلتون بدست یک مشت منفعت طلب .
نتیجه بی توجهی به وصیت امام که فرمودند نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیقتد
خلایق هر چه لایق دادش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
من و داداشم بابام وعموم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
من هم میتونم تو ایران رییس جمهور بشم هر چی را مردم خواستن ذقیقا برعکس را میدم خخخخخلاص. کاری نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
همه این کسایی که میخان کاندید شن دارن وقت تلف میکنن اقای لاریجانی رییس جمهور بعدیه !!!اگه قرارباشه پست بهتری نگیره که همون رییس مجلس می موند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
باشه
-
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
فقط قانون . به همدیگه تهمت و افترا نزنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
خدایا دشمنان ایران و ایرانی را نابود کن
خدایا به مردم ایران شجاعت و جسارت عطا بفرما
خدایا دروغگویان را به نیستی برسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اینکه کی رئیس جمهور بشه چه تفاوتی واسه امثال من داره که ماهی نمی تونه نیم کیلو گوشت بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
رئیس جمهور خوب قوانین رو خوب اجرا میکنه یکی از قوانین که توی قانون اساسی ایران هست اینه که دولت باید حداقل های زندگی رو برای افراد فراهم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اتفاقا خیلی هم مهمه که چه کسی می خواهد رئیس جمهور بشه چون مدیریت اصلی اقتصاد مملکت و کنترل تورم و گرانی دست رئیس جمهوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
تایید صلاحیتش کنید تا ببینند چقدر مقبولیت دارند
اینکه برادر خاتمی است خود خاتمی هم بیاید مردم رای نمی دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
کسی که بدرد مملکت میخوره باید تو مایه اقای سلیمانی عزیز باشه که برای خدا کار کنه چون ملت ما جو گیره
-
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
وای دارو دسته ی خاتمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
تنها راه نجات ملت بصیرت و بیداری و اطاعت از ولایت و مبارزه تمام قد با مفسدین و وطن فروشان است بدون توجه به حزب وطن پرستی ، شجاعت ، ولایت مداری ، استکبار ستیزی ،اعتماد به توان داخلی و استفاده از توان جوانان متعهد و مبارزه با خیانتکاران و خائنین داخلی بدون هیچ گونه مدارا و جلب اعتماد مردم با تلاش و دلسوزی و کار کارشناسانه و عدم گرایش به هیچ کشوری از خصایص یک رئیس جمهور است .این کشور از رئیسان نالایق و غرب گرا و یا شرق گرا و ترسو و با اعتقادات دینی بسیار سست زیان زیاد دیده باید هوشیار تر از همیشه خودمان را از این زندگی که خودمان برای خود رقم زدیم با دقت نجات دهیم و به تبلیغات پوچ اهمیت ندهیم و واقع گرا باشیم برای عزت ایران اسلامی و پاسداشت خون شهدایمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
واقعا متاسف میشم وقتی همچین ادم منافق که مخالف صدرصد نظام هست بخواد از فیلتر شورای نگهبان رد بشه! اصلا انسان با شنیدن اسم خاتمی کهیر میزنه کسی که برادرش بدترین ظلم رو به اسلام وانقلاب کرد و پدر جبهه اصلاحات،،واز سران صدرصد فتنه وخودش از برادرش بدتر وباز همسرش زهرا اشراقی کسی که حتی حجاب رو برای زنان مانع پیشرفت میداند کسی مثل فاعزه هاشمی کسی که بیت امام او را قبول ندارد!!!از جبهه اصلاحات همان توده هایی که مثل خوره به جان این نظام افتادن بیزاریم اگه قرار به امدن تفاله ای مثل این هست به ماندن همین روحانی تا اخر عمرمان راضی تریم در واقع بین بد وبدتر!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
خوشبختانه این جماعت بادست خودشون باطن خودشون رو نشون دادند واعتباری ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
یا خدا روحانی کم بود احمدی نژاد کم بود خاتمی کم بود حالا نوبت داداش خاتمیه فقط اون سیر نشده از خون این مردم بدبخت یه مزدور حبس کشیده دیگه می خواد رئیس جمهور بشه خاک تو سرت ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
همین رضا خاتمی در یک ملاقات با سفیر المان اصرار کرده بود که تحریمهای ایران را تشدید کنند وقتی شنود سخنانش را برای برای برادرش گفته بودند هیچ واکنشی که نشان نداد گفته بود شما کار غیر اخلاقی کردید که شنود کردید
اصلاح طلبان =خیانت
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۸:۱۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
سگ زرد برادر شغاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
یاخدا
-
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
مرگ بر فتنه گر
Iran (Islamic Republic of)
...
۰۷:۵۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
چهل سال با این عوام فریبی مملکت را به ناکجاآباد بردند، ما مردی از جنس خود مردم میخواهیم.
پایبند به اسلام و انقلاب،
کسی میخواهیم که قدرت درک درد مردم را داشته باشد،
چهل سال با اصلاحات خود دیدیم که هر چه گذشت ، مسئولین مرفح تر و ضعیفان ضعیف تر شدند.
هرچه خرابکاری است از خود ماست، وگرنه دشمنی دشمنان که همیشه بوده و هست.
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل خان
۰۷:۵۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
تمام آدرس سیاسی مارا این وعباس عبدی به آمریکا دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
حال باید منتظر ماند و دید که اصلاحات با دست گذاشتن بر روی افرادی که سوابق نه چندان درخشانی دارند در صدد برپا کردن قائله‌ای تازه هستند!!!چرا الکی جو میدین
Netherlands
ناشناس
۰۷:۱۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
چی بگی؟یعنی چی داریم که بگیم؟قبل انتخاب چنان خوب شعارمیدن که آدم باورش میشه همین که رأی آوردن قولشون ومردمو فراموش کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
هرکی بیاد وضع همینی که هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اینجور نیست. رئیس جمهور توانا و متعهد به مردم و کشور با امکانات و ظرفیت های خوبی که در داخل کشور هست میتونه ایران رو تبدیل به یک ابر قدرت کنه میتونه با سامان دادن بانک ها و تهسیلات ارزان و سامان دادن صادرات واردات گمرک و تامین نیازهای مردم مشکلات رو حل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
چرا نباید جوانی خارج از این فضای سیاسی وارد صحنه بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کم جوان تحصیلکرده توانا داریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار