فعال اصولگرا درباره وضعیت احزاب در کشور توضیحاتی ارائه کرد.

حق عضویت ما در سال‌های گذشته حدود ۱۰ هزار تومان بوده استحسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاریخچه احزاب در کشورمان گفت: در دوره رضاخان و پهلوی شاهد ایجاد احزاب دولت ساخته‌ای نظیر رستاخیر، ایران نوین و احزابی بودیم که عمدتا حول محور و با پشتیبانی حامیان حاکمیت سلطنتی شکل گرفتند.

او ادامه داد: در این دوران سایر احزاب مثل جبهه ملی، حزب توده یا احزابی که در یک مقطعی بهشان مجوز داده شد به صورت غیرقانونی شکل گرفتند، اما عمدتا احزابی بودند که در چهارچوب فعالیت‌هایی که ساواک برایشان مشخص می‌کرد عمل می‌کردند.

کنعانی مقدم با اشاره به هزینه احزاب در آن دوران، افزود: همین ساختمان فعلی وزارت کشور با این عظمت دفتر حزب رستاخیز بود که میلیارد‌ها تومان برای ساخت آن هزینه شده است، این احزاب تمام بودجه‌هایشان به‌طور مستقیم از طرف شاه تامین می‌شد و کاملا وابسته به حاکمیت بودند.

دبیرکل حزب سبز گفت: یک زمان موضوع تک حزبیتی در ساختار حاکمیتی کشور عنوان شد که حزب رستاخیز و ایران نوین هم از این دسته محسوب می‌شدند، عضو شدن در این احزاب هم اجباری بود، یعنی افرادی که در دولت مشغول به کار بودند باید به عضویت چنین حزب‌های فرمایشی در می ‎آمدند و احزاب دیگر هم عمدتا جایی در ساختار سیاسی کشور نداشتند و بیشتر یک محفل‌ سیاسی بودند که کاری هم از دستشان برنمی‌آمد.

فعال اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا در این سال‌ها دولت برای احزاب ردیف بودجه در نظر گرفته است؟ بیان کرد: بله؛ در دو سه سال گذشته یک ردیف بودجه‌ برای احزاب در نظر گرفته شده و وزارت کشور هم کمک‌هایی برای احزاب در نظر گرفته است؛ البته ما خودمان این بودجه را دریافت نکردیم و کمکی هم که به ما داده شد برای کمک به سیل زدگان اختصاص دادیم.

او خاطرنشان کرد: قاعدتا احزاب بخشی از هزینه‌های خود را از طریق حق عضویت تامین می‌کنند، اما  بخشی از هزینه‌هایی که برای احزاب ایجاد می‌شود نظیر کاغذ ، تبلیغات ، دفتر و تشکیلات باید تحت حمایت دولت باشد؛ در غیر اینصورت احزاب نمی‌توانند فعالیت سیاسی خود را با شرایط بهتر و مشارکت بیشتر مردم به سرانجام برسانند.

کنعانی مقدم درباره دو برابر شدن بودجه احزاب در سال ۹۹ هم خاطر نشان کرد: این پیشنهاد مطرح شده بود، اما معلوم نیست که تصویب شده است یا خیر، اما این پیشنهاد تازه مطرح شده و علتش هم این بود که مبلغ قبلی ناچیز بود.


بیشتر بخوانید

۱۲۰ حزب در کشور ما فعالیت می‌کنند/ فعالیت حزبی پس از مشروطه در ایران پررنگ شد


فعال اصولگرا تاکید کرد: احزاب از طریق حق عضویت هزینه‌های خود را تامین می‌کنند و با توجه به اینکه حق کار‌های اقتصادی هم ندارند عملا منابع مالی خود را نمی‌توانند تامین کنند؛ الان احزاب حتی دفتر ثابتی هم برای خودشان ندارند.

او در تشریح مبلغ حق عضویت احزاب هم گفت: حق عضویت ما در سال‌های گذشته حدود ده هزار تومان بوده است؛ اما در این سال ها این مبلغ به کار هیچ کس نمی‌آید؛ احزاب برای دریافت حق عضویت درجه بندی می‌شوند، مثلا احزاب فعال، نیمه فعال‌ و احزابی که فعال نیستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار