یک شرکت استارتاپی زیست فناوری در تلاش است تا از ربات‌های بوینده برای تشخیص ابتلا به کرونا استفاده کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، یک شرکت زیست فناوری (بیوتکنولوژی) استارتاپی در تلاش است تا ربات‌هایی را که قادر به بویایی هستند، به جای آزمایش‌های متعارف، برای تشخیص سریعتر مبتلایان به کرونا توسعه دهد.

در این فناوری، سلول‌های عصبی با یک تراشه سیلیکونی ترکیب می‌شوند تا یک «سایبورگ بویایی» درست شود که قادر است تا طیف‌های مختلفی از بو‌ها و رایحه ها از مواد منفجره گرفته تا عوامل بیماری زا تشخیص دهد. کلمه «سایبورگ» کوتاه شده دو کلمه (سایبرنتیک) و (ارگانیسم) بوده و به معنای موجودی با هر دو اجزای ارگانیکی و مکانیکی است.

تلاش برای جایگزینی آزمایشهای متعارف با ربات‌ها

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، این شرکت استارتاپی که «Koniku» نام دارد، نخستین آزمایش بالینی خود را سه هفته پیش آغاز کرد و قرار است نمونه‌هایی از بیماران مبتلا به کرونایی که مورد آزمایش قرار گرفته اند را به منظور مقایسه اینکه تا چه میزان این ربات بوینده ویروس را می‌تواند در مقایسه با روش‌های سنتی تشخیص دهد، مورد آزمایش قرار دهد.

ربات‌های بوینده، راه حل یک شرکت استارتاپی برای آزمایش تشخیص کرونا

تصویری از دستگاه تشخیص رایحه شرکت کونیکو

پیش از این آزمایش‌های داخلی در مقیاس کوچک نشان داده بود که می‌توان وجود آنفلوانزا را با دقت به این وسیله کشف کرد.

«Oshiorenoya Agabi» مدیر عامل اجرایی و از بنیانگذاران این شرکت که در کالیفرنیای آمریکا مستقر است، گفت: هدف ما این است که دستگاهی داشته باشیم تا بیولوژی مصنوعی را با سیلیکون ادغام کرده و تمامی رایحه‌های زندگی بشری را در مقیاس جهانی ترسیم کند.

عوامل بیماری زا (پاتوژن ها) ترکیبات آلی سبک و منحصر به فردی را از خود ساطع می‌کنند. این ترکیبات سبک، به نوعی اثر انگشت رایحه‌ای است که توسط سلول‌های بیمار تولید می‌شود.


بیشتر بخوانید: کشف مولکول معجزه آسا برای درمان کرونا


برخی محققان پیشنهاد کرده اند استفاده از سگ‌ها (که قدرت بویایی بالایی دارند) ارزانتر و سریعتر و حتی بالقوه مؤثرتر در غربالگری این بیماری در مقایسه با روش‌هایی از جمله بررسی دمای بدن بیمار، سواب بینی و بزاق است. در ماه ژوئیه، محققان آلمانی نشان دادند سگ‌های آموزش دیده، قادر به تشخیص بین بزاق نمونه برداری شده از افراد آلوده به ویروس کرونا با افرادی که آلوده نبوده، هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، کرونا ویروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار