امروز ۱۶ مهر، سی و سومین سالروز حماسه‌ای است که شهدای خلیج فارس در نبرد مستقیم با آمریکا آفریدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، جنگ تحمیلی روز‌های آخرش را می‌گذراند و دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفته بود که خلیج فارس را برای کشورمان ناامن کند.

۱۶ مهر ۱۳۶۶، وقتی که قایق‌های نیروی دریایی سپاه به فرماندهی نادر مهدوی برای گشت زنی در ۱۸ مایلی جزیره فارسی در خلیج فارس بودند، حدود ساعت ۲۲ صدایی به گوش رسید. صدایی که نشان می‌داد بالگرد آمریکایی خود را به نزدیکی آنها رسانده است.

آخرین تماس نیرو‌های ایرانی با نیرو‌های جزیره فارسی حدود ساعت ۲۱:۴۵ بود و بعد از آن خط ارتباطی قطع می‌شود.

بالگرد‌ها بلافاصله شروع به تیراندازی کردند. نیرو‌های ایرانی هم به مقابله با آنان پرداختند، یکی از نیرو‌های ایرانی با یک موشک استینگر بالگرد آمریکایی را هدف قرار داد و بالگرد در آسمان منفجر شد.پس از آن پنج فروند بالگرد دیگر به سمت قایق‌ها شلیک کردند و مهدوی و همرزمانش به دریا پرتاب شدند تا اینکه نیرو‌های جزیره فارسی حدود ساعت ۲۲ انفجار شدیدی را در آن سمت می‌بینند و پس از آن شاهد درگیری متقابل تیربار بودند.

در این نبرد نابرابر، هفت نفر از دریادلان نیروی دریایی سپاه یعنی نادر مهدوی، بیژن گُرد، غلامحسین توسلی، نصرالله شفیعی، مجید مبارکی، خداداد آبسالان و مهدی محمدیا به فیض شهادت نائل آمدند.

 نادر مهدوی چهره بین المللی مبارز

رهبر معظم انقلاب سال ۹۸ در دیدار اعضای ستاد کنگره سرداران و شهدای استان بوشهر درباره شهید مهدوی این گونه بیان کردند:«همین شهید نادر مهدوی که [شما]آقایان چند بار اسمش را اینجا آوردید، کسی از دوستان ما که وارد در این موضوعات است می‌گفت اگر ایشان متعلق به کمونیست‌ها بود، یک چگوارا از او درست می‌کردند؛ یعنی [یک]چهر‌ه‌ بین‌المللی مبارز. این جوان کم‌سال یک چهره‌ این جوری دارد: حضورش در منطقه‌ خلیج فارس، آن درگیری‌اش با آمریکایی‌ها، بعد هم دستگیری و شکنجه و شهادتش؛ یعنی یک شخصیت‌های این‌جوری‌ای در بوشهر هستند».

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کردند: «آیا شایسته‌ این نیست که الان در کشور تا شما می‌گویید رئیسعلی دلواری، همه‌ آن کسانی که در هر منطقه‌ای از کشور هستند بدانند که این آدم کیست و بشناسند؟ این‌ جور چیزی نیست؛ مثلاً اسم فلان بازیکن فوتبالِ فلان کشور را همه‌ بچّه‌ها می‌دانند، اسم رئیسعلی دلواری را نمی دانند، اسم نادر مهدوی اصلا به گوششان نرسیده، خبر ندارند؛ کاری باید کرد تا این نام‌ها زنده بمانند؛ اینها الگو هستند».

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه نیز با اشاره به رشادت‌ها و مجاهدت‌های شهید مهدوی و یارانش به نکته‌ا‌ی از کلام رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: حضرت آقا فرمودند شهید مهدوی و کسانی که همراه او بودند این کار‌های بزرگ  را انجام دادند و به ملت ایران آبرو دادند.

 جانشین پیشین فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه، بوشهر، را خطه دلیرمردان نامید و گفت: دلاور مردان این دیار برای همه ملت ایران آشنا است. از رئیسعلی و یارانش که مقابل استعمار انگلیس ایستادند تا شهدایی مانند نادر مهدوی و همسنگرانش که در برابر استکبار جهانی ایستادگی کردند.

سردار محمد حسین بارگاهی بیان کرد: در عملیات‌های مقابله به مثل که شهید مهدوی و یارانش انجام می‌دادند سیلی محکمی به استکبار و خود رژیم بعث عراق خورد.

او تاکید کرد: در تاریخ شانزدهم مهرماه سال ۱۳۶۶ شهید نادر مهدوی و همرزمانش در کنار جزیره فارسی با شناور‌ها و بالگردهای آمریکایی درگیر شدند و  حماسه‌ای تاریخی آفریدند. در آن روز بالگرد آمریکایی را به قعر خلیج فارس فرستادند و شکست مفتضحانه ای برای آمریکا و کشور‌های عربی ایجاد کردند.

سردار بارگاهی گفت: شهید مهدوی و یارانش درس ایثارگری و شهادت را در مکتب حضرت اباعبدالله(ع) آموخته بودند و نمره ۲۰ گرفتند و نشانه نمره بیستشان همان شهادت این عزیزان است.

آقای برازجانی از همرزمان شهید مهدوی گفت: شهید مهدوی و شهید گُرد در دریا کاری کرده بودند که آمریکایی‌ها از دستشان عاصی شده بودند.

او ادامه داد: ماجرایی که شانزدهم مهر اتفاق افتاد عملیات نبود، بچه های ما در حال گشت زنی بودند که متوجه حضور بی سروصدای بالگردهای آمریکایی شدند و اگر قرار بود عملیاتی در کار باشد به هیچ وجه آمریکایی‌ها نمی‌توانستند به قایق‌های ما نزدیک شوند و رزمندگان اسلام را به شهادت برسانند.  با این وجود با اینکه سلاح خاصی نداشتند توانستند بالگرد آمریکایی را نابود کنند.

آقای برازجانی تاکید کرد: چون شهید مهدوی در عملیات‌های قبل ضربه‌های مهلکی به آمریکایی‌ها وارد کرده بود در تجسس بودند بدانند که این سرباز رشید امام کیست؟ به همین علت بود وقتی چند تن از رزمندگان و خود شهید مهدوی را به سمت ناو خود بردند اولین سوالی که می‌پرسیدند مهدوی کیست؟

روزی به نام نیروی دریایی سپاه

به مناسبت شهادت شهید مهدوی و دیگر همرزمانش که در نیروی دریایی سپاه فعال بودند، ۱۶ مهر روز نیروی دریایی سپاه نام گذاری شده است.همچنین از سال۱۳۸۶ امنیت خلیج فارس به فرمان رهبر معظم انقلاب  به نیروی دریایی سپاه واگذار شده است.

نیرویی که با تمام توان امنیت این آبراهه مهم را بر عهده دارد و اجازه نمی‌دهد کسی فکر تعرض به مرزهای جمهوری اسلامی ایران را در سر بپروراند.

سردار رمضان زیراهی فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه تاکید می‌کند: نیروی دریایی سپاه، با تکیه بر نیروی انسانی و تجهیزاتی خود اعلام می‌کند که اگر دشمن ما دست به خطایی بزند و اشتباه محاسباتی داشته باشد به شدت با آن برخورد شود.

 

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.