تبار قریب گفت: بخش اسماعیلیه اهواز با برخورداری از ظرفیت‌های غنی، می‌تواند به حوزه گردشگری روستایی تبدیل شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، تبار قریب رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز با اشاره به آغاز ظرفیت‌سنجی روستا‌های این کلانشهر با هدف توسعه گردشگری روستایی گفت: بخش اسماعیلیه از ظرفیت‌های غنی برخوردار است و می‌تواند به حوزه گردشگری روستایی تبدیل شود.

او توسعه گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی را از جمله مواردی عنوان کرد که فرآیند توسعه پایدار را در روستا‌ها ایجاد می‌کنند، افزود: بهترین راه برای ایجاد توسعه پایدار، اشتغال پایدار و تولید درآمد متوازن و پایدار در روستاها، توجه به گردشگری روستایی است.

تبار قریب اظهار کرد: بخش اسماعیلیه از جاده‌های دسترسی مناسبی برخوردار است، همچنین وجود رودخانه کارون، نخلستان، شالیکاری، کشاورزی فعال و پرورش اسب نیز بستر مناسبی را برای پایلوت قرار دادن این منطقه در حوزه گردشگری روستایی فراهم کرده است.

بخش اسماعیلیه اهواز ظرفیت تبدیل به حوزه گردشگری روستایی را دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کلانشهر اهواز بیان داشت: در نخستین گام نشست‌های مختلفی با بخشداران، دهیاران، اعضای شورای روستا و فعالان گردشگری در این حوزه برگزار و فواید گردشگری روستایی و اثرات مثبت آن بر منطقه، مراحل کار، سیاست‌های تشویقی و نحوه ارائه تسهیلات اعلام شد.

او توسعه گردشگری را منوط به همراهی دو جانبه جوامع محلی و بخش‌های دولتی با یکدیگر دانست و ادامه داد: مرحله بعدی در توسعه گردشگری روستایی آگاه‌سازی و ایجاد زمینه برای مشارکت جوامع محلی است که برای این منظور برگزاری دوره‌های آموزشی در روستا‌ها پیش‌بینی شده است، همچنین سیاست‌های حمایتی و پشتیبانی از دیگر مراحل مهم در توسعه گردشگری روستایی است که این سیاست‌ها و تسهیلات حمایتی هم‌اکنون موجود هستند و مراحل صدور مجوز آن‌ها نیز انجام می‌شود.

تبار قریب در ادامه گفت: یکی دیگر از نکات مورد توجه در ایجاد گردشگری روستایی این است که فضای شهری اهواز نیاز به تفرجگاه‌های این‌چنینی دارد، اگر این گونه تفرجگاه‌ها در اطراف اهواز ایجاد شوند مردم از آن‌ها استقبال می‌کنند و با توجه به مسافت کم، مردم می‌توانند آخر هفته خود در آنجا بگذرانند.

بخش اسماعیلیه اهواز ظرفیت تبدیل به حوزه گردشگری روستایی را دارد

او در ادامه اقامتگاه‌های بوم‌گردی را بستری برای توسعه گردشگری دانست و بیان کرد: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی امکان بسیار مناسبی برای رشد روستا ایجاد می‌کند، اقامتگاه‌ها صرفاً مکانی برای اسکان گردشگران نیستند بلکه محلی برای تبادل مناسب میان گردشگر و جامعه محلی است، در اقامتگاه‌های بوم‌گردی معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، تولید و فروش صنایع دستی، تولید و فروش محصولات محلی صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول یکی از مزیت‌های ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی را بی نیازی به سرمایه‌گذاری‌های کلان عنوان کرد و اظهار داشت: اهواز هنوز اقامتگاه بوم گردی ندارد، ولی با توجه به ظرفیت‌های روستا‌های این شهرستان و همجواری با اهواز به عنوان یک کلانشهر، فرصت مناسبی را برای ایجاد گردشگری روستایی در خود دارد.

بخش اسماعیلیه اهواز ظرفیت تبدیل به حوزه گردشگری روستایی را دارد

او با بیان اینکه پائیز و زمستان در استان خوزستان از فصل‌های مناسب گردشگرپذیر در کشور است، افزود: تلاقی کارون، نخلستان، برنج و زندگی بومی، فضای مناسبی را برای توسعه گردشگری روستا‌ها ایجاد می‌کند، ضمن اینکه تعریف رویداد می‌تواند جذب گردشگر را افزایش دهد. از این‌رو، آداب و رسوم، برداشت محصولات کشاورزی و صنایع دستی هرکدام می‌توانند به صورت یک رویداد تعریف شوند. به عنوان مثال برداشت انگور در روستای علوه در چند سال اخیر به عنوان یک رویداد تعریف شده است.

او با تأکید بر اهمیت معرفی روستا‌های گردشگری به مردم بیان داشت: استفاده از فعالان گردشگری، رسانه‌ها و فضای مجازی در این موضوع ممکن است مؤثر واقع شود تا مردم بتوانند به خوبی با این ظرفیت‌ها آشنا شوند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.