محبی گفت:شرایط قم از نظر بیماری کرونا مطلوب نیست و بی‌تفاوتی نسبت به زدن ماسک و رعایت بهداشت یکی از دغدغه‌های مهم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم امروز در بیست و ششمین جلسه شورای اطلاع رسانی و کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد مبارزه با کرونا که در سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد، گفت:شرایط قم از نظر بیماری کرونا مطلوب نیست و بی‌تفاوتی نسبت به زدن ماسک و رعایت بهداشت یکی از دغدغه‌های مهم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در موج کرونا، تجربه اسفندماه سال قبل را در قم داریم، اما با دو تفاوت مواجه هستیم؛ متاسفانه حساسیت لازم در جامعه به اندازه موج اول نیست و همدلی میان همه دستگاه‌های اجرایی نیز کمرنگ شده است.

محبی تصریح کرد: وضعیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اصناف و مردم قم مقطعی و زودگذر شده است، در موج اول ۱۲۰۰ بیمار در بیمارستان بستری شدند و امروز با افزایش تعداد بستری به زودی بخش‌هایی از ظرفیت بیمارستانی به بیماران کرونایی افزوده می‌شود.

محبی بیان کرد: گاهی بیماران به موقع به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند که این امر نیز عوارض خود را دارد، در حال حاضر ۷۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان بستری است که در این میان ۱۵۰ بیمار بدحال هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم یادآورشد: میانگین سن ابتلا و فوتی کاهش یافته است و باید از طریق اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی جامعه را نسبت به رعایت دستورالعمل ها حساس کنیم چرا که وضعیت حساسیت مردم نسبت به کرونا مطلوب نیست.

محبی گفت: میزان بروز ویروس و مرگ و میر از ۴۰ روز قبل در پایین جدول بود، اما امروز از میانگین کشوری بالاتر رفته است چرا که رعایت دستورالعمل ها مطلوب نیست و تا زمانی که به رعایت دستورالعمل ها پایبند نباشیم وضعیت قرمز باقی می‌ماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: اگر بر فرض تعداد شیوع کرونا در قم صفر شود، با همین شرایط فعلی تا ۲۲ مهرماه در وضعیت قرمز به سر می‌بریم.

محبی افزود: وضعیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اصناف و مردم قم مقطعی و زودگذر شده و تجربه‌ای ملی است و تنها مختص به قم نیست.

او تصریح کرد: با وجود افزایش بیماری و مرگ و میر، بی‌تفاوتی در میان مردم نیز رشد بیشتری داشته و گویا برخی از شهروندان تصور می‌کنند که روئین تن هستند و عارضه‌ای آن‌ها راتهدید نمی‌کند و باید از ظرفیت رسانه‌های مختلف و اطلاع‌رسانی‌ها استفاده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: تئور‌ی‌های مبتنی بر ترس به مرور زمان موثر نیست و با گذشت زمان باز بی احتیاطی‌ها را تداعی می‌کند و ترسی که در اسفند ایجاد شد دیگر وجود ندارد.

محبی عنوان کرد: استفاده از ماسک نسبت به روز‌های قبل کمتر شده و باید از اغناسازی و تئوری به غیر از ترس استفاده کنیم، در این راستا تئوری‌ها و سازه‌های مختلفی داریم و آموزش‌ها باید به سمت عدم استفاده از ماسک و تغییر الگوی رفتار باشد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار