معاون تحقیق و توسعه بورس و اوراق بهادار تهران گفت: بهتر شدن روند بازار سرمایه بستگی به رفتار سرمایه گذاران و تصمیمات اقتصادی دارد، اما انتظار می‌رود که در آینده بازار مثبت باشد.

علی عباس کریمی معاون تحقیق و توسعه بورس و اوراق بهادار تهران در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در رابطه با اینکه چرا بازار نسبت به حمایت‌های اخیر واکنش مثبتی نشان نداده است، اظهار کرد:  شاخص بازار سرمایه نوسان دارد، اینگونه نیست که روند بازار همیشه یک نواخت باشد.  تصمیماتی که طی هفته های اخیر در خصوص بازار سرمایه گرفته شده است در بلند مدت بر شاخص بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد.

او افزود: برخی افراد در رسانه ها شایعه کرده اند که مسئولان، بازار را به حال خود رها کرده اند در صورتی که اینگونه نیست و جلسات پی در پی در سازمان بورس به منظور تقویت و جلوگیری از ریزش شاخص برگزار می‌شود.

معاون تحقیق و توسعه بورس و اوراق بهادار تهران تصریح کرد: در حال حاضر بازار مورد بی مهری سهامداران حقیقی قرار گرفته است و با  یک شایعه صف های خرید به سرعت به صف های فروش تغییر می‌کند و روند بازار منفی می‌شود.

کریمی بیان کرد:در حال حاضر بازار اصلاح شده است و امیدواریم بازار به زودی به تعادل برسد، تغییرات بازار با عرضه و تقاضا سهامداران رخ می دهد و اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد بازار منفی می‌شود، و اگر تقاضا بیشتر باشد بازار روند مثبت پیدا می کند.

او گفت: موظفیم که از طریق آموزش به سهامداران یاد دهیم به جای توجه به صف‌های خرید یا فروش یک سهم، به میزان ارزندگی آن توجه کنند، در این صورت بازار متعادل می شود.

معاون تحقیق و توسعه بورس و اوراق بهادار تهران درباره تاثیر روند انتخابات آمریکا بر بدنه بازار گفت: قطع به یقین عوامل سیاسی و بین المللی تا حدودی روی اقتصاد کشور تاثیر می گذارد، اما نمی توان گفت که صد در صد اُفت این روز‌های بازار به دلیل این رویداد است زیرا عوامل سیاسی  و اقتصادی داخلی تاثیر بیشتری روی بازار دارد.


بیشتر بخوانید


او در  پاسخ به این سوال که اگر یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه واریز شود چقدر روی بازار تاثیر می گذارد؟، تصریح کرد: منابع موجود در صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه به روش های مختلفی به بورس کمک می کند، هدف از ایجاد این صندوق کمک به ایجاد تعادل در بازار بود، زیرا در زمان فروش به جمع کردن صف های فروش کمک می کند.

کریمی گفت: این صندوق فقط محدود به شرایط منفی بازار نیست بلکه زمان هایی که بازار مثبت است می تواند بدون مداخله منفی به کمک بازار بیاید و کار بازار گردانی را انجام دهد.زمانی که این صندوق کاربازار گردانی را انجام می دهد کمتر شاهد رفتارهای نامتعارف در بازار سرمایه هستیم.

معاون تحقیق و توسعه بورس و اوراق بهادار تهران در خصوص اوراق تبعی بیان کرد: این مسئله قطع به یقین نیاز به یک فرهنگ سازی دارد، اوراق تبعی در زمان اُفت بازار به سهامدار کمک و از تشکیل صف های فروش جلوگیری می کند.

کریمی در پایان در خصوص آینده بازار سرمایه گفت: بهتر شدن روند بازار سرمایه بستگی به رفتار سرمایه گذاران دارد و انتظار می رود که بازار سرمایه بهتر از گذشته پیش برود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
سید فروزان
۱۶:۱۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
دولت بت دروغ و تبلیغات بازار بورس را داغ کرد تا سر مردم کلاه بگذارد و یک عده معلومالحال در این وسط طبق معمول ماهیگیری آنهم از نوی تورال نمایند ، و باز هم طبق معمول حالا خودش را کنار کشیده و شعار میدهد
Belgium
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
دولت با عرضه زیاد سهام بیش از کشش بازار این بلا رو به سر سهام داران آورد
نمیدونم چقدر سهم داره!!!!
الانم هیچکس بازار رو درست نکرد الا سهام داران حقیقی ولی بعضی ها میخوان به اسم خودشون تموم کنن
ولی دولت به این زودی ها دست بردار نیست هنوز بازار متعادل نشده باز میخواد سهام پالایشگاه خلیج فارس رو راه بندازه به عزیزان مسئول بگید چوب لا چرخ ندهند کمکشون پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
عزیزم چجوری قند لرستان در تاریخ 1399/2/1 سه هزار و پنجاه تومان بود اکنون 1399/7/16 دو هزار و چهار صد و نود دو تومان خریدار ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۲۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
خوشبختانه خیلی ها با ورود به بورس فهمیدن ورود دولت به هر بازاری و دخالت در تعیین قیمت باعث آشفتگی شده
دولت حتی حاضر نشده سهامی رو که تو خیلی از شرکت ها داشت به صورت آزاد عرضه کنه و به صورت etf واگذار کرد تا بازم بتونه دخالت کنه تو سهامی که داره میفروشه
یکی از دوستان گفت بورس از این جیب به اون جیبه به نظر من تا حدودی این حرف درسته اگه بورس با رشد اقتصادی همراه نباشه، ولی حداقل مزیت اومدن نقدینگی به بورس اینه که از بازارهای دیگه جمع میشه و باعث افزایش تورم بازارهای دیگه نمیشه و بعدشم اینکه شرکت هایی که عرضه اولیه میشن مستقیم دارن سرمایه جذب میکنن و می‌تونه باعث افزایش توان تولیدکننده داخلی باشه
نظر شخصی بود
ممنون که خوندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
دولت بهتره بورس رارها کنه!؟! وهرکاری بابورس داره باید بااهالی بورس مشورت کنه!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
دولت همه چی رو رها کرده کجای کارین بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
آره از بورس حمایت کنید! پول بیت المال که حق همه است رو ببرید برای حمایت از بورس که مال عده ای مردم است. (مردم عادی هم که دست شون به جایی بند نیست )سود بورس که به همه نمی رسه اما تورم اون چرا!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
تنها راه گران کردن همینه که در طول چند دهه به مردم بدبخت خوراندین احتکار در اجناس مثل خودرو مواد غذایی دارو مسکن موندم چه جوری مسکن رو احتکار کردین اینهایی که امدن این همه مسکن خریدن پولها رو از کجا اوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
بازار بورس خیلی بهتر از بازارهای دیگه است ولی درصورتی که اگر حمایت بشه حقوقی ها تو این دوماه فقط فروختن تا چند روز پیش حاظر نبودن سهام بخرن تو این دو سه روزه حمایت کردن و خریدها انجام شده و بازار خدا رو شکر داره بهتر میشه امیدواریم ادامه داشته باشه من تا آخر عمرم در بورس خواهم ماند چون در تولید صنایع و رونق اقتصاد کشورم سهیم هستم و بهتر از کارهای دلالی مثل طلا و ارز میباشد و سود خوبی میده فقط خواهشا از بورس حمایت کنید همه باید حمایت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
چرا فکر می کنی که با این کار در اقتصاد کشورت سهیمی؟؟ سهمی فروخته میشه و مبلغ از حساب خریداربه فروشنده منتقل می شه و سهام به پورتفوی خریدار. کجاش به اقتصاد کمک می کنه؟؟ توضیح بده لطفا.اینم یجور دلالی فقط باکلاس تره و از طریق اینترنت انجام می شه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
جواب ناشناس ۱۱:۲۳ آقای دکتر بورس همه جای دنیا نقش اصلی در تولید و اقتصاد کشور داره برو یکم مطالعه کن بعد نظر بده بورس بالا پایین داره یه روز سبزه یه روز قرمز تو اگه فکر میکنی بورس دلالیه برو سراغ طلا و ارز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
جواب ناشناس 12:24 عزیز اگه دولت دست از سر بورس ورداره مثبت همیشه هست با کنترل نقدنگی این بلا سر بورس اوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
جواب ناشناس ۱۳:۱۲ را هم بدم ببین دوست عزیز من ۳ساله که تو بورسم همیشه بالا پایین داشته خب شما حساب کن بورس همیشه مثبت باشه و همینجوری بره بالا نمیشه که با علم اقتصاد جور درنمیاد و یا بالعکس تو بورس قرار نیست همیشه مثبت بخوره و قرار هم نیست همیشه تو منفی بمونه درسته دولت تو این دوماه با دخالت خودش حقوقی ها رو مجبور کرد که فقط بفروشن و شاخص نباید تا این حد سقوط میکرد و خیلیها متضرر شدن باید مراقبتها بیشتر میشد ولی در کل بورس هم به نفع شرکتهای دولتی وخصوصی است هم به نفع سهامداران که مردم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
هرجا که ذره ای برای مردم سود داشته باشد دولت آنجا را برای خودش میخواهد.
آقای روحانی برای جبران کمبودهای دولت تا کی از مردم باید پول میگیرید؟
Iran (Islamic Republic of)
....
۰۸:۵۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
دقیقا
چون دولت داره بورس رو میدوشه
چرا رها کنه پس ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
از دولت خواهش میکنیم بورس و رها کنه تا به حالت عادی برگرده
آخرین اخبار