آذربایجان شرقی دومین تولیدکننده سیب کشور

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان از لحاظ سطح زیرکشت و مقدار تولید سیب رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،فتحی  رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مقدار تولید سیب درختی استان امسال بیش از ۶۷۰ هزار تن برآورد می‌شود که از این مقدار، ۶۷ هزار تن شامل سیب تابستانه و ارقام محلی و ۶۰۰ هزار تن نیز شامل سیب پاییزه است.

او در خصوص تولیدات سیب پاییزه استان، گفت: ۳۲۰ هزار تن از کل تولیدات سیب پاییزه استان، جزو سیب‌های درجه یک و ممتاز، ۲۱۰ هزار تن درجه دو و ۷۰ هزار تن نیز سیب‌های درجه سه و صنعتی است؛ ۳۸ درصد از این تولیدات به رقم گلدن، ۶۰ درصد به رقم رد و دو درصد نیز به سایر ارقام اختصاص دارد.

او با بیان این‌که میزان سیب مصرفی استان سالانه در حدود ۹۵ الی ۱۰۰ هزار تن است، گفت: غالب ارقام باغات سیب از نوع رقم رد و رقم گلدن است و با توجه به شرایط اقلیمی، سیب تولیدی استان از مرغوبیت و خاصیت انبارداری بالایی برخودار بوده و مزیت صادراتی و ارز آوری دارد.

فتحی افزود: از کل سطح زیر کشت سیب استان حدود ۱۰ درصد به ارقام تابستانه شامل سیب مشکی، گلاب، قره یاپراق، شیخ احمد، ساری آلما و قزل آلما اختصاص یافته و حدود دو درصد نیز از نوع رویشی (سیب مالینگ پا کوتاه) و شامل ارقام فوجی، دلبار استار (دورنگ فرانسوی)، گالا، گلاب، رد استارکینک، برابرن و ... بوده که به صورت پراکنده وجود دارد.

او گفت: شهرستان مراغه با تولید بیش از ۲۱۷ هزار تن مقام اول تولید سیب استان و شهرستان‌های میانه با ۱۲۶ هزار تن و اهر با ۸۵ هزار تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.