پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به معرفی کتاب "تحلیل مسئله ازدواج امام مهدی (عج)" پرداخت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، حجت‌الاسلام محمدرضا فوادیان، پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره  کتاب "تحلیل مسئله ازدواج امام مهدی (عج)" که به تازگی منتشر شده است،اظهار کرد: یکی از مسائل خانوادگی و شخصی معصومان (ع) که با ابهامات و یا سؤالات توأم بوده، موضوع ازدواج است.

او گفت: درباره ازدواج یا مجرد  و صاحب فرزند بودن آخرین امام در این دوران نیز سؤالات فراوان و حساسیت بیشتری وجود دارد و معمولاً پاسخ آن‌ها متفاوت نیز بوده است و مخاطبان با جواب‌هاى ضدّ و نقیضى مواجه بوده‌اند. تاکنون اقوال مختلف در این باره بیان شده است که این اثر می‌کوشد با بررسی و تحلیل مسئله ازدواج و فرزند داشتن امام مهدی (عج) در عصر غیبت، چالش‌هایی که احیاناً با سوء استفاده به وجود آمده را رصد وخنثی سازد.

پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: البته ازدواج  یا تجرد آن حضرت جزء مسائل شخصى است و از ضروریات اعتقادی شیعه نیست، اما همین مسئله به جهت موارد دیگری حائز اهمیت شده است، نظیر مقابله با سخنان عجیب و غریبی که در این رابطه بیان می‌شود؛ مثلاً برخی نوشته‌اند: «امام مهدی (عج) ازدواج کرده و همسر و فرزندانى دارد، امّا همسر و فرزندانش از حقیقت ایشان آگاه نیستند و حتّى مى‏‌توان گفت که ممکن است امام نامى دیگر براى خویش برگزیده باشد و با آن نام، در میان مردم شناخته شده و ازدواج کرده و فرزندانى هم داشته باشد».

فوادیان ادامه داد:  پاسخ به شبهاتی که ناظر به همین مسئله، اصل مهدویت را نشانه رفته است؛ همچنین مبارزه و جلوگیری از سوء استفاده مدعیان و منحرفینی مانند احمد اسماعیل که ادعا می‌کند، فرزند حضرت است؛ در حالی که اثبات فرزند یا سیادت با ادعا نیست و سخنان و روش احمد اسماعیل در این باره نه تنها قابل دفاع نیست، بلکه نقد و ایراد‌های جدی دارد.

او افزود: درباره ازدواج امام مهدی (ع) چهار نگرش عمده وجود دارد که یکی از آن‌ها نگرش مثبتین است؛ با توجه به روایات برخی به جهت استحباب ازدواج و مبرا بودن حضرت از ترک این امر مستحب در این خصوص قائل بر همسر و فرزند داشتن حضرتند.

فوادیان، نگرش منکرین را یکی دیگر از نگرش‌ها در خصوص ازدواج حضرت مهدی (عج) دانست و اظهار کرد: در این نگرش، برخی نیز با تمسک به منافات داشتن ازدواج با فلسفه غیبت و روایاتی که به فرزند نداشتن تصریح دارد، قائل به نداشتن همسر و فرزند حضرت هستند.

او با بیان این که سومین نگرش در خصوص ازدواج امام زمان (عج) نگرش تفصیلی است، گفت: در این نگرش، این افراد بین دو قول مذکور، قائل به تفصیل شده‌اند؛ یعنی معتقدند که حضرت ازدواج کرده، ولی صاحب فرزند نیست.

پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: آخرین نگرش در این خصوص، نگرش ساکتین است. این گروه معتقدند نباید به این‌گونه مباحث پرداخت و در نهایت باید توقّف کرد؛ اینان بر این باورند که هرگز ازدواج یا تجرد آن حضرت، دخالتی در پذیرش امام نخواهد داشت؛ چه بسا پرداختن به این مسئله که از جمله مباحث غیر ضرورى‏ است، هیچ ثمره‏‌اى ندارد.

او بیان کرد: مسئله اصلی پژوهش مذکور این است که آیا امام دوازدهم (عج) در عصر غیبت ازدواج کرده اند یا در صورت ثابت شدن آن، آیا ایشان صاحب فرزند هستند یا نه؟

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.