رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: کارگروه ویژه ای در خصوص زراعت چوب در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است.

ایجاد بنادر تخصصی  در گلستان برای واردات چوبسیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زراعت چوب و حمایت مجلس  اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه ما طرحی با عنوان تنفس جنگل‌ها را داریم. به این معنا که برداشت از جنگل‌های کشور ممنوع شود. بنای کمیسیون کشاورزی این است که در برنامه هفتم توسعه طی ۵ سال آینده طرح تنفس جنگل‌ها را اجرا کند تا جنگل‌ها که میراث بزرگ بین نسلی هستند، بتوانند به ثبات خاصی برسند.

وی ادامه داد: طبیعتا ما صنایعی در کشور داریم که نیاز به چوب دارند. چوب را نمی شود از این صنایع و زندگی انسان حذف کرد. شاید ما فکر کنیم جنگل‌های  در تنفس هستند و برداشت از آن‌ها ممنوع است، اما در پنهان به صورت قاچاق از چوب درختان استفاده می شود.

اختصاص ۳۰ هزار هکتار  برای زراعت چوب

این مقام مسئول بیان کرد: طرح زراعت چوب تضمین طرح تنفس در جنگل‌های کشور ماست. در برنامه‌های ششم توسعه با شفافیت تمام به بحث زراعت چوب با ذکر عدد و رقم تعهد شده است. امسال رئیس سازمان جنگل‌ها در کمیسیون کشاورزی اعلام کرد که برای جبران عقب افتادگی از ۷۰ هزار هکتار در سال ۹۹ حدود ۳۰ هزار هکتار  را به زراعت چوب اختصاص خواهد داد.

ساداتی نژاد افزود: طبق بررسی‌های انجام شده مقداری از زمین‌ها با کمبود نهال مواجه شده بودند که تذکرات لازم در این زمینه داده شد. ما برای این ۳۰ هزار هکتار یاد شده به ۴۰ میلیون نهال نیاز داریم. در بعضی از قسمت‌هایی که متولی آن سازمان جنگل هاست، زراعت چوب در انجام شده، اما برداشت از آن صورت نگرفته است. برای قرار شد به مزایده گذاشته شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر تقویت حوزه زراعت چوب، برنامه‌ای مورد رصد در مجلس شورای اسلامی است. ما در بحث زراعت چوب با مشکل قانونی خاصی مواجه نیستیم. وظیفه ما در مجلس نظارت بر اجرای سازمان جنگل هاست. قطعا با جدیت کامل به رصد می‌پردازیم.

نیاز چوب  در کشور با واردات برطرف می شود؟

وی گفت: در جهت توسعه زراعت چوب کارگروهی تشکلیل داده و در آن ذی نفعان مختلف را دعوت کردیم. در کنار بحث زراعت چوب و تنفس جنگل بحث تامین چوب به واردات باید مورد بررسی قرار بگیرد. در کشور‌های روسیه و... جنگل‌های فراوانی وجود دارد که می‌توانیم نیاز چوب در کشور را با واردات برطرف کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: بخشی از صنایع MDF کشور که حدود ۱.۵ میلیون تولید دارد، به چوب با پوست نیاز دارد. سازمان نباتات معتقد است برای صیانت از جنگل‌ها باید از ورود اُفت جلوگیری شود. چوب‌های با پوست مورد نظر برای صنایع MDF باید زمانی که وارد کشور می‌شود، حدود ۵۰ کیلومتر از جنگل فاصله داشته باشد. در حال حاضر ما هیچ بندری نداریم که با جنگل‌ها ۵۰ کیلومتر فاصله داشته باشد.

ساخت بندر تخصصی برای واردات چوب؟

ساداتی نژاد تصریح کرد: برای ورود به کشور چوب‌ها باید در گرگان پیاده شود. در استان گلستان هم بندری وجود ندارد و انتقال آن به راه آهن هم اقتصادی نیست. اگر این چوب در روسیه چیپس و وارد کشور شود، به دلیل افزایش حجم مقرون به صرفه نیست. در نهایت مقرر شد  سازمان بنادر تا پایان آذرماه به ما پاسخ دهد که آیا امکان احداث بندر تخصصی چوب در استان گلستان وجود دارد یا خیر؟


بیشتر بخوانید:


رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر امکان احداث بندر تخصصی چوب وجود داشته باشد، ما در سال ۱۴۰۰ قانون بودجه و برنامه به سمت ایجاد آن بندر پیش می‌رویم. اگر شرایط دریا و عقب نشینی و نوسانات آب این موضوع امکان پذیر نباشد، بحث مربوط با دستگاه " گاماری" بتوان چوب را ضد عفونی کرده و وارد کشور کرد. این دستگاه باید در یکی از بنادر کشور وارد کننده مستقر شده و وارد کشور شود.

وی ادامه داد: در آذر ماه جلسه‌ای در خصوص بندر " گمیشان" با سازمان بنادر و کشتیرانی برگزار خواهیم کرد که به طور قطعی مشخص شود این بندر می‌تواند بندر تخصصی چوب شود یا خیر؟ همچنین دومین مسئله بررسی این است که دستگاه " گاماری" می‌تواند در بنادر روسیه مستقر شود یا خیر؟

وضعیت ایران در صنعت ابریشم

ساداتی نژاد گفت: در آبان ماه جلسه‌ای در خصوص زراعت چوب خواهیم داشت که سازمان جنگل‌ها باید گزارشی از نتیجه جلسات قبل را اعلام کند. در حال حاضر ابریشم وارداتی است. در گذشته در حوزه ابریشم وضعیت مورد قبول تری داشتیم، اما در حال حاضر کمی عقب افتادیم.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: اساسی‌ترین مشکل ما فرآوری ابریشم است. بخش زیادی از ابریشم‌های وارداتی ما وارد شهر کاشان می‌شود، اما ما نمی‌توانیم در این حوزه اشتغال ایجاد کنیم. زیرا این بخش دست اتباع بوده و به صورت زیرزمینی بدون تکنولوژی و فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از راهکار‌های آن ایجاد شهرک‌های ابریشم برای اشتغال جوانان است.

انتهای پیام/

برچسب ها: زراعت چوب ، جنگل ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
اون از شورای شهر که شده شورای عوض کردن نام کوچه خیابان اینم از مجلس که فقط بلده کمیسیون و کار گروه درست کنه
آخرین اخبار