مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان گفت: طبیعت با جنگل و مرتع درتوسعه اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست وکشاورزی نقش مهمی دارد.

اسفندیار خزائی, مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان گفت : ارزش واهمیت زیست محیطی و اقتصادی جنگلها ومراتع امروز به عنوان یک اصل مهم در دنیا مطرح است وجنگل و مرتع منبع شغل مولد است و مشکل اشتغال را می توان با دستان سخاوتمند طبیعت حل کرد.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان گفت:هر هکتار جنگل میانگین سالیانه ۲.۵ تن اکسیژن تولید می‌کند که این میزان اکسیژن مورد نیاز ۱۰ نفر در سال است.

 خزائی تصریح کرد: درختان با جذب گاز‌های گلخانه‌ای موجب افزایش بارندگی در کره زمین و همین طور در کاهش اثرات خشکسالی وتلطیف وپالایش هوابسیار مفید و موثر هستند.

او اجرای طرح‌های آبخیزداری را موجب حفظ منابع پایه آب و خاک دانست و حفظ خاک را مهمترین کارکرد جنگل‌ها و مراتع برشمرد.

آقای خزایی گفت: حفظ خاک حتی مهمتر ازحفظ آب است، زیرا اگر خاکی نباشد آبی نیز در زمین نفوذ نخواهد کرد.

مدیر کل منابع طبیعی استان جذب آلودگی و گردوغبار موجود در هوا را از دیگر کارکرد‌های زیست‌محیطی جنگل‌ها عنوان کرد و افزود: یک هکتار جنگل ۶۸ تن گردو غبار را جذب می‌کند.

 خزایی اظهارداشت: جنگل‌ها با نقش آفرینی در حفظ خاک باعث نفوذ پذیری بیشتر آب در خاک و مانع بروز سیلاب، تبخیر، فرسایش خاک و پرشدن مخازن سد‌ها می‌شود.

او حفظ تنوع زیستی را از موضوع های اقتصادی و با اهمیت درختکاری و صیانت از جنگل‌ها عنوان کرد و گفت: از بین بردن جنگل‌ها و مراتع طغیان آفات و بیماری ها، سیل، خشکیدگی قنوات و چشمه ها، از بین رفتن گونه‌های گیاهی وجانوری و بسیاری از موارد دیگر را به دنبال دارد.
آقای خزائی با اشاره به وابستگی بالای مواد اولیه صنایع دارویی، صنعت وغذائی دنیا به جنگل‌ها و مراتع یادآورشد: منابع طبیعی از ارکان مهم واساسی توسعه پایداربه شمارمی رود وحفظ حراست ازاین منابع ارزشمند یک مسئولیت اجتماعی همگانی است.


انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.