دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی هشدار داد که جهان در سایه فاجعه‌ای اتمی به سر می‌برد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سیدنی مورنینگ هرالد، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، در نشستی با حضور مقامات عالی رتبه این سازمان نسبت به افزایش بی‌اعتمادی در حوزه انرژی اتمی هشدار داد.

این مقام بلندپایه در نشستی که به مناسبت روز جهانیِ الغای کامل تسلیحات هسته‌ای انجام شد با هشدار به اینکه جهان در سایه فاجعه‌ای اتمی به سر می‌برد، گفت: «پیشرفت در جهتِ رهایی از تسلیحات اتمی متوقف شده و حتی ممکن است پس‌رفت داشته باشد. تنش میان قدرت‌های دارنده انرژی اتمی خطرات را افزایش داده است».

او در اظهاراتش نسبت به افزایش تنش میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و کشور چین ابراز نگرانی کرد و گفت: «روابط میان آمریکا و روسیه نیز در سطح خوبی قرار ندارد. هند و پاکستان که به تسلیحات اتمی مجهزند بر سر کشمیر درگیر هستند. هند با چین نیز هم مرز است. کره شمالی نیز برای دارا بودن تسلیحات اتمی به خود می‌بالد.»

او سپس بدون نام بردن از کشوری خاص، افزود: «برنامه‌هایی که با هدف افزایش زرادخانه‌های تسلیحاتی تدوین شده است، خطر رقابت در این تسلیحات را از نظر کیفی بالا می‌برد. در این راه تعداد تسلیحات افزایش می‌یابد و آن‌ها را سریع‌تر و دقیق‌تر خواهد کرد.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین با اشاره به پیمان «کاهش تسلیحات استراتژیک جدید» میان آمریکا و روسیه با نام «استارت جدید»، افزود: «ضروری است که روسیه و آمریکا این پیمان را بدون تعلل برای حداکثر پنج سال آینده تمدید کنند. بدون چنین پیمانی، احتمال خطرناک بازگشت به رقابت استراتژیک بی‌قید و بند وجود دارد».

در این نشست ۱۰۳ عضور از ۱۹۳ کشور سازمان ملل حضور داشتند و بنا بود هریک دو دقیقه سخنرانی کنند، اما به دلیل آنکه بیشتر آن‌ها بیش از مدت مقرر شده سخنرانی کردند تنها فرصت به ۷۹ عضو برای ایراد سخنانشان رسید و بنا شد تا اظهارات باقی کشور‌ها منتشر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار