معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: شاخص مرگ‌ومیر کرونا در قم با ۲/۵۴ درصد نصف میانگین کشوری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، احسان شریفی پور،معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: شاخص مرگ‌ومیر کرونا در قم با در نظر گرفتن میزان مرگ‌ومیر کرونا به نسبت بروز و  تعداد افراد مبتلای قطعی (تست کرونا مثبت)، عدد ۲/۵۴ درصد به دست می‌آید که در مقایسه با شاخص متوسط مرگ‌ومیر کشوری کرونا که عدد ۵/۷۱ درصد است، مشاهده می‌کنیم به مدد خداوند متعال خوشبختانه شاخص مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در استان قم  نصف میانگین کشوری است.

او افزود: آمار مرگ‌ومیر در استان قم نسبت به میانگین کشوری ۳/۱۷ دهم درصد کمتر است، همچنین شاخص مرگ‌ومیر در پیک اول۳/۱ دهم درصد موارد مبتلایان، پیک دوم ۲/۲ دهم درصد مبتلایان و درمجموع ۲/۶ دهم درصد مبتلایان به‌طورکلی که بسیار پایین‌تر از آمار کشوری ۵/۷ دهم درصد است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه با اشاره به برخی مطالب درج‌شده در خصوص مقایسه آمار مرگ‌ومیر کرونایی در قم و کشور افزود: شاخص‌های اپیدمیولوژیک مانند شیوع، بروز، مرگ‌ومیر و... تعریف مخصوص به خود رادارند و وقتی این شاخص‌ها جهت تصمیم‌گیری مورداستفاده قرار می‌گیرند که در یک بازه زمانی مشخص و با در نظر گرفتن تمام عوامل تأثیرگذار بررسی و تفسیر می شوند.

شریفی ادامه داد: در همین مورد مرگ‌ومیر، با توجه به شروع فعلی پیک شدید بروز بیماری در استان قم و به‌تبع آن با فاصله زمانی در سایر استان‌ها و این که در قم ازنظر اپیدمیولوژی منحنی بروز در نزدیک به پیک خود و بسیار بالاتر از سایر استان‌هاست، یعنی سطح مواجهه برای بروز پیامد بسیار بالاتر است، لذا امکان بروز پیامد مرگ‌ومیر نیز بالاتر خواهد بود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: اما اگر بخواهیم ببینیم که در عمل نیز مرگ‌ومیر بیشتر است باید به بررسی میانگین دوره‌ای مرگ‌ومیر در یک دوره سه‌ماهه تا یک‌ساله بپردازیم و با استفاده از میزان بروز و درصد مواجهه و سایر عوامل به شاخص علمی مرگ‌ومیر دسترسی پیدا کنیم و سپس به مقایسه این شاخص با شاخص میانگین کشوری و بین‌المللی برسیم.

رئیس کمیته اپیدمیولوژیک ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: در محاسبه علمی شاخص مرگ‌ومیر در استان قم، در دوره ۳ ماهه و مقایسه با شاخص میانگین کشوری، خوشبختانه این شاخص در استان قم پایین‌تر و یکی از کمترین‌ها است که نشان از تلاش خستگی‌ناپذیر و مؤثر متصدیان سلامت قم را دارد.

او  گفت: درنهایت توصیه جدی می‌شود که تعریف و توصیف شاخص‌های علمی اپیدمیولوژیک فقط از سوی متخصصین علم آمار و اپیدمیولوژی ارائه و از دیگر تفاسیر که تأثیرگذاری منفی بر اذهان مردم می‌گذارد، پرهیز شود.

شریفی پور ابراز امیدواری کرد:به مدد خداوند متعال خوشبختانه شاخص مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در استان قم نزدیک به نصف میانگین کشوری است و در کشور ما از ابتدای بحران شیوع کرونا بی‌نظیر است که جا دارد از ایثارگری‌های پرستاران و پزشکان عزیز که خالصانه در حال تلاش هستند، قدردانی شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار