برگزاری نشست‌ هم اندیشی قضات دادگاه های تجدید نظر در فارس

نشست هم اندیشی قضات دادگاه‌های تجدید نظر فارس با حضور رئیس کل دادگستری استان فارس، قائم مقام دادگستری، معاونین قضایی و قضات شعب دادگاه‌های تجدید نظر استان فارس برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس در  نشست هم اندیشی قضات دادگاه‌های تجدید نظر با اشاره به آمار عملکردی مطلوب  و  رتبه برتر دادگستری فارس، به ویژه محاکم تجدید نظر استان  در سطح کشور، بر اساس شاخصه‌های سنجیده شده در معاونت راهبردی قوه قضائیه از تلاش شبانه روزی سرپرست و قضات دادگاه‌های تجدید نظر فارس  قدردانی کرد.

او، با اشاره به اینکه نشست‌های قضایی و اتقان آرای قضایی بسیار مهم و حائز اهمیت  بوده، گفت:  سرعت در رسیدگی و اتقان تصمیمات قضایی دو انتظار مقام معظم رهبری از دستگاه قضایی  بود که ثمره اتقان آراء قضات، افزایش اعتماد عمومی به حاکمیت  دستگاه قضایی و گسترش روحیه عدالت خواهی در تمام جامعه است.

موسوی، بیان کرد: قضات بر روی اتقان آرای قضایی اهتمام لازم را داشته باشند و آرای محکم، مستدل و متقنی بدهند که به سادگی اعمال ماده ۴۷۷ نشود و  به راحتی خلاف شرع  و رأی خفیف و سست نباشد و زمانی که رأی قاضی در مجامع دانشگاهی و حوزوی مورد نقد قرار گرفت آرای متقن و محکمی باشد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس به موضوع برگزاری نشست‌های علمی در سطح تمامی حوزه‌های قضایی استان نیز اشاره و تصریح کرد: قضات سایر حوزه‌های قضایی استان و مجتمع‌های قضایی شیراز باید از ظرفیت، اندوخته‌های علمی و تجربه‌های ارزشمند قضات دادگاه‌های تجدید نظر استفاده کنند.

او، در نشست هم اندیشی قضات دادگاه تجدید نظر استان فارس بر تشکیل میزگرد‌های علمی و تخصصی و نیز هیات‌های اندیشه ورز حقوقی به منظور افزایش اتقان و استحکام آرا و ارتقاء دانش حقوقی و برخورداری از دیدگاه‌های نو برای ایجاد تحول در دستگاه قضایی تأکید کرد.

موسوی، با تاکید بر موضوع کسر از آمار و مختومه کردن  پرونده‌های معوقه ادامه داد: در تمامی شعبه‌های دادگاه‌های تجدید نظر استان فارس تنها هفت فقره پرونده قدیمی و کمتر از ۲۰۰ فقره پرونده‌های ورود مجدد موجود بوده که لازم است قضات تجدید نظر اهتمام ویژه‌ای نسبت به مختومه کردن این پرونده‌های قدیمی و معوق داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان فارس به موضوع استفاده از ظرفیت دادرسی الکترونیک، توجه ویژه به بخشنامه‌ها، دستورالعمل و توصیه‌های ریاست معظم قوه قضائیه، سوق دادن پرونده‌ها به صلح و سازش و توجه ویژه بر استفاده قضات تجدید نظر از توان شورا‌های حل اختلاف نیز توصیه کرد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با بیان اینکه امید مردم به دستگاه قضایی افزایش یافته، افزود: در خصوص رسیدگی به پرونده‌های مهمی که امنیت اجتماعی جامعه را مختل می‌کنند لازم است قاطعانه و درچارچوب قانون برخورد شود.

رئیس شورای قضایی استان فارس در نشست هم اندیشی به موضوع اقتصاد مقاومتی و حمایت از رونق تولید و بر مبنا قرار گرفتن نظریه کارشناسی در پرونده‌های بانکی تاکید و اضافه کرد: دیدگاه‌های کارشناسی خبرگان بانکی در جایگاه خود به خصوص در جلوگیری از ارجاع پرونده به دستگاه قضایی و حل اختلاف فی مابین خواهان و بانک‌ها راهگشای مبنای کار در رسیدگی به پرونده‌های قضایی بوده که بر اساس نظریه کارشناسان رسمی است.

در  نشست هم اندیشی قضات دادگاه های تجدید نظر، سید مصطفی بحرینی سرپرست دادگاه‌های تجدید نظر استان فارس، آیت الله فاضل رئیس شعبه ۲۱ دادگاه تجدید نظراستان و  ربیع الله قربانی قائم مقام رئیس کل دادگستری و مسئول حفاظت و اطلاعات دادگستری فارس به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

در پایان نیز ضمن معارفه برخی از قضات تجدید نظر استان، دیدگاه‌ها و نقطه نظرات قضات محاکم تجدید نظر استان فارس مطرح و در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.