ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصاد ایفا کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، انگور با طعم و مزه، تنوع و خواص بی‌نظیرش یکی از محبوب‌ترین میوه‌های جهان است. این میوه‌ بهشتی، خوش‌طعم و دوست‌داشتنی، در تمام مناطق معتدل جهان می‌روید و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است.

میوه انگور می تواند برای پیشگیری از بیماری‌های چشمی، دیابت و سرطان گرفته تا تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل دیابت موثر باشد. کار برداشت این میوه با اتمام فصل تابستان و رسیدن فصل پاییز در سراسر کشور شروع می شود.

مقصد صادرات انگور ایران کجاست؟

داراب حسنی مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج گفت: سطح زیر کشت انگور در سراسر کشور ۳۰۶ هزار هکتار است که از این میزان ۹۵ درصد بارور و ۵ درصد دیگر به صورت نهال کشت شده است.

حسنی با بیان اینکه امسال رشد برداشت انگور نسبت به سال گذشته بیشتر است گفت: پیش بینی می شود ۳/۳ میلیون تن انگور از باغات کشور برداشت شود.

پیش بینی برداشت ۳/۳ میلیون تن انگور از باغات کشور/کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپایی مقصد صادرات انگور ایران

او با اشاره به اینکه ۷۵ درصد انگور تولیدی کشور به صورت دیم است افزود:این محصول می تواند گزینه بسیار خوبی برای جایگزینی محصولات پر آب باشد.

حسنی با بیان اینکه تولید انگور تمام نیاز مصرف داخلی را تامین می کند، افزود: کشورهای عراق، امارات، روسیه، قزاقستان، اوکراین، اسپانیا و هلند مقصد صادرات انگور کشور است.

آغاز برداشت انگور از تاکستان های کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی چهار فصل با آب هوای متنوع و ظرفیتی بی نظیر برای کشاورزی است، ظرفیتی که در فصل پاییز با برداشت برخی از محصولات از جمله انگور به مرحله شکوفایی می رسد.

علی یکی از باغداران کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از یاسوج گفت: از هفته گذشته در باغ خود با ۱۰ نفر برداشت انگور را آغاز کردیم و برداشت این محصول تا یک ماه دیگر ادامه دارد.

او افزود: شهر سی‎سخت به دلیل آب و هوایی مناسب دارای انگور باکیفیت و مناسبی است که محصول امسال نسبت به سال گذشته پربارتر است.

پیش بینی برداشت ۳/۳ میلیون تن انگور از باغات کشور/کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپایی مقصد صادرات انگور ایران

تاج الدینی رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سطح زیر کشت باغات انگور در استان ۵۱۷۶ هکتار است که حدود ۳۷۷۹ هکتار آن به صورت دیم و ۱۳۹۷ هکتار به صورت آبی کشت می‌شود.

تاج الدینی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود بالغ بر ۴۰ هزار تن انگور از تاکستان‌های استان بهره برداری شود، افزود: در تاکستان‌های استان از ارقامی مثل انگور یاقوتی، عسکری، شاهانی و رطبی و ... کاشته شده است.

نبود صنایع تبدیلی معضلی برای باغداران کهگیلویه و بویراحمدی

نبود صنایع تبدیلی و نبود قیمت های ثابت و وجود دلالان در سطح استان از جمله مشکلات حوزه باغداری است.

محمد علی دیگر باغدار کهگیلویه و بویراحمدی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه به دلیل نبود کارخانه فرآوری میوه در استان، انگور با کیفیت خود را با قیمت بسیار اندک به دلالان می فروشیم.

او افزود: ما مجبور هستیم بخشی از میوه انگور خود را به صورت خرده فروشی به دست مردم برسانیم و بخش دیگری از محصولات ما به دلیل نبود فرآوری به ضایعات تبدیل می شوند.

پیش بینی برداشت ۳/۳ میلیون تن انگور از باغات کشور/کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپایی مقصد صادرات انگور ایران

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه بویراحمد با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد انگور تولید شده در استان به صورت کشمش یا شیره انگور روانه بازار می‌شود، گفت: بخشی نیز به صورت دانه‌های سبز نارس به آب غوره تبدیل شده و توسط باغداران به فروش می‌رسد.

تاج الدینی با اشاره به نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی افزود: از سرمایه گذارانی که مایل هستند در این زمینه سرمایه گذاری کنند با اعطای مجوز و تسهیلات ارزان قیمت استقبال خواهیم کرد.

او با بیان اینکه قیمت محصول به صورت خرید تضمینی وجود دارد، افزود: ۸۵ درصد نهاد‌های کشاورزی در استان طبق هزینه‌های سال قبل است که ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

حالا که تنها ده درصد تولیدات انگور کهگیلویه و بویراحمد به کشمکش و سرکه تبدیل می‌شود و مابقی به صورت تازه خوری در استان و استان‌های همجوار ارسال می‌شود، می‌طلبد که مسئولان استان به دور از وعده‌های تو خالی، فکری اساسی برای فرآوری ۹۰ درصد انگور تولیدی استان انجام دهند.

همچنین علاوه بر تلاش مسئولان برای ایجاد کارخانه های فرآوری، می طلبد برنامه ریزی بهتری برای افزایش کشت این محصول انجام گیرد تا جایگزین محصولاتی با مصرف آب فراوان شود.

گزارش از ذوالفقار دیودل 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.