مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با تولید سالانه ۶ هزار تن عسل سومین استان برتر تولید کننده عسل در کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهلـول تکلـوی، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به اینکه کالبد دامپزشکی کوچک، ولی حجم فعالیت آن بسیار گسترده است گفت: استان اردبیل یکی از استان‌ها با پتانسیل و ظرفیت بالای دامپروری در کشور بوده و علیرغم اینکه این استان ۰۹/۱ درصـــد مسـاحت کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد با تولید سالانه ۶ هزار تن سومین استان برتر تولید کننده عسل در کشور می‌باشد.

او با بیان اینکه بیش از ۴ درصد تولید دام و پروتئین خام دامی کشور در این استان تولید می‌شود افزود: تعـدد وجود دامپروری‌ها، مرغداری‌ها، کارگاه‌های پرورش آبزیان و. . .  نیازمند وجود تشکیلات دامپزشکی قوی بوده و کار، همت و تلاش مضاعف می‌طلبد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل تأکید کرد: دامپزشکی در عیـن حـال کـه یک اداره فنی و تخصصی است یک ارگـان گمنامی در حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه است و هر گونه قصور و غفلت از آن تهدید سلامت عمومی جامعه را در پی دارد.

تکلوی در حوزه مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسـان و دام کــه یکی از مهمترین وظایف دامپزشکی در ارتقـاء سلامت و بهداشت عمومی جامعه است به بیماری‌هایی نظیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب کریمه کنگو، سل، بروسلوز، کیست هیداتید، هـاری و... اشاره کرد و گفت: اگر دامپزشکی به خوبی کار خود را انجام ندهد طوفان این بیماری‌ها در جمعیت انسانی نمـود پیدا می‌کند و علاوه بر تبعات اجتماعی، اقتصاد ملی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

او تصریح کرد: محـوری تـریـن ایـن فعـالیـت هـا در تـأمین غذا و امنیت غذایی از طریق حفظ و حراست از جمعـیت عظیـم دام و طیور استان، ارتقاء سلامت و بهداشت عمـومی جامعه از طریق نظارت بهداشتی بر اماکن و مراکز تولید، توزیع و استحصال فرآورده‌های خام دامی و مبارزه با بیش از ۸۵۰ نوع بیماری مشـترک بین انسان و دام انجام می‌گیرد.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در خصوص افزایش ظرفیت فعالیت کشتارگاه صنعتی دام اردبیل نیز تأکید کرد: این موضوع مهمترین چالش پیــش روی دامپزشکی اسـت و در این راستا نیازمند مساعدت، همکاری بین بخشی و تعامل دستگاه‌های مرتبط با حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه هستیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار