حجت الاسلام سید احمد حسینی سخنران و کارشناس مذهبی، در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در واقعه عاشورا در لشکر دشمن، نام افرادی به چشم میخورد که علمایی با کارنامه درخشان بودند؛ امیرالمومنین (ع) میفرمایند: «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ یَنْفَعْهُ]لَا یَنْفَعُهُ»؛ چه بسا عالمى که جهلش او را از پاى در آورد و حال آنکه، علمش با او بود و سودش نکرد.
وی افزود: در کتاب اصول کافی بابی وجود دارد با عنوان باب عقل و جهل؛ این باب را علم و جهل بیان نکردند بلکه عقل را در مقابل جهل مطرح کردند. در حادثه کربلا افرادی مانند ابن سعد عالم با کارنامه خوب، نتوانستند انتخاب درست داشته باشند؛ در واقعه کربلا علمایی دیده شدند که در واقع جهلشان آنها را نابود کرد.
این کارشناس مذهبی به خطر جهل در انسان اشاره کرد و گفت: امام صادق (ع) در زیارت اربعین میفرمایند: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَ»؛ وجانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند. در واقع میتوان گفت در حادثه کربلا «محسوس به معقول» تبدیل شد. هنگامی که از جنبه حسی و زمینی نگاه کنیم، میبینیم امام حسین (ع) کشته شد و فرزندانشان به اسارت رفتند، اما وقتی عاقلانه نگاه کنیم، میفهمیم پیروز واقعی این حادثه عظیم امام حسین (ع) بود.
حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: در روایات داریم برخی خدا را عبادت میکنند، ولی نگاهشان، نگاه انسانهای کاسب است «فَتِلْک عِبَادَةُ التُّجَّارِ»؛ اما برخی اوقات افراد از ترس آتش جهنم خدا را عبادت میکنند «فَتِلْک عِبَادَةُ الْعَبِیدِ»؛ این گونه عبادت هم عبادت بندگان و بردگان است. خیلی وقتها شنیدیم که خوب است انسان با خداوند مناجات و با دوستی و رفاقت خدا را عبادت کند «فَتِلْک عِبَادَةُ الْأَحْرَار»؛ این دسته از بندگی، همچون بندگی انبیا و اولیا است.
بیشتر بخوانید
وی در توضیح عبارت «فَتِلْک عِبَادَةُ التُّجَّارِ» گفت: برخی از علمای اخلاق خلاف این مسئله را بیان میکنند، یعنی انسان در قدم اول با نگاه حساب و کتاب حرکت کند و کار خوب را به طمع ثواب انجام دهد؛ زیرا این عمل باعث میشود که انسان از تن پروری فاصله بگیرد. یکی از آن مواردی که انسان مومن باید حسابگر باشد و با نگاه تجارتی به دنبال آن باشد زیارت اربعین امام حسین است. در روایت آمده است «وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْد زِیَارَهَ قُبُورِهِمْ»؛ تمام وفاداری رفتن به زیارت اهل بیت (ع) است.
این کارشناس مذهبی توضیح داد: در کتاب کامل الزیارات در رابطه با زیارت اباعبدالله (ع) در روز اربعین میخوانیم، هر قدمی که در این مسیر برداشته شود درجه و ثوابی برای فرد زیارت کننده است. اما متاسفانه در ایامی هستیم که به خاطر محدودیتهای اجتماعی، امسال از زیارت اربعین امام حسین (ع) محروم هستیم، ولی انسان مومن نباید عهد خود را فراموش کند؛ زیرا اهل بیت (ع) به ما آموزش داده اند که در این مواقع چه کار کنیم.
وی گفت: زیارت امام حسین (ع) فقط این نیست که به کربلا سفر کنیم. در روایات آمده است سدیر صیرفی میگوید خدمت امام صادق (ع) بودم، حضرت به من فرمودند: به زیارت جد ما میروی؛ من عرض کردم: خیر، فاصله زیاد است. حضرت فرمودند تو و برخی از شیعیان ما جزو سمتکاران هستید. امام صادق (ع) به سدیر فرمودند: نیاز نیست مومن این همه مسیر را طی کند، اگر توانایی ندارد به بام منزل برود و دست روی سینه بگذارد به اباعبدالله سلام دهد، همین کافیست.
حجت الاسلام حسینی در پایان گفت: سدیر پس ازنقل این حدیث گفت از زمانی که از امام این مطلب را شنیدم، ماهی ۲۰مرتبه یا بیشتر به زیارت اباعبدالله (ع) رفتم. البته خوب است انسان بداند در کارها نیت مومن از عملش بهتر است؛ زیرا عمل را باید مراقبت کنیم، ولی در ذهن همین که نیت کنیم برایمان ثواب نوشته میشود. به عنوان مثال دلی که در تب و تاب پیاده روی اربعین اباعبدالله (ع) است با همین سلام از راه دور و نیت پیاده روی برای او نیز ثواب نوشته میشود.
انتهای پیام/