مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان احتمال برگزاری هرگونه مذاکره سازش برای حل و فصل بحران قره‌باغ را رد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری الجزیره، برغم تشدید تنش‌ها در منطقه قره باغ، مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان احتمال هر گونه مذاکره را رد کردند.

بنا به نوشته الجزیره، مقام‌های ایروان و باکو همدیگر را به تعرض به خاک هم متهم می‌کنند و هر گونه فشار برای انجام مذاکرات سازش میان دو کشور همسایه را رد کردند. نخست وزیر ارمنستان صراحتا احتمال هر گونه مذاکره با آذربایجان برای حل و فصل مناقشه قره باغ را منتفی دانست.

مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان در حالی فشار‌ها برای مذاکرات صلح را رد می‌کنند، که از آغاز درگیری‌ها در منطقه قره باغ از روز یکشنبه، جامعه جهانی خواستار آتش بس فوری در این منطقه شد.

شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای توقف فوری درگیری‌ها در قره باغ را خواستار شد. بر این اساس، این شورا با ابراز نگرانی درباره تشدید درگیری‌ها در منطقه قره باغ میان نیرو‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خواستار پایان فوری تنش‌ها میان دو طرف شد. شورای امنیت همچنین از ایروان و باکو خواستار به میز مذاکره برگردند و اختلافات میان خود را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کنند.

از آغاز تنش و درگیری نظامی بین ارمنستان و آذربایجان، مقامات دو کشور درباره اعزام مزدور از سوریه و کشور‌های خاورمیانه‌ای اتهاماتی را علیه هم مطرح کردند.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. آخرین درگیری‌های مسلحانه در ماه ژوئیه آغاز شد و هر دو طرف تلفاتی را گزارش دادند. گفته می‌شود در جدال ۳۲ ساله ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مالکیت منطقه قره باغ تاکنون بیش از سی هزار نفر از مردم دو کشور کشته شده‌اند.

منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی به اشغال نیرو‌های ارمنستان درآمد و از آن پس با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد. با این حال هیچ یک از کشور‌های جهان حتی خود ارمنستان نیز این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسند و سازمان ملل متحد نیز همچنان آن را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار