این روز‌ها حقوق شهروندی با کرونا پیوند خورده و خروجی این پیوند، باید‌ها و نباید‌هایی است که گاهی جان می‌دهند و گاهی جان می‌گیرند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع کرونا در کشور و نبرد تمام عیار در جبهه‌های مختلف مقابله با این ویروس، کلید واژ‌ه های جدیدی در ادبیات حقوق شهروندی و به تعبیری دیگر حقوق انسانی رقم خورد.

شاه کلید مقابله با کرونا، پیشگیری است و  چرخه مقابله با این چالش با تکیه بر افراد حاضر در جامعه رقم خواهد خورد.

مقابله با کرونا در کشور‌های مختلف با در نظر گرفتن فاصله گذاری‌های اجتماعی کلید خورد و در جوامع مختلف با تراژدی‌های تقابل و تمکین رو به رو شد.

در کشور ایران نیز به تبع سایر کشور‌ها شیوه نامه هایی در راستای مقابله با این ویروس تدوین و ساختار اصلی جامعه یعنی نیروی انسانی در بطن و متن موضوع دیده شد.

با همه فراز و نشیب‌ها، باید‌ها و نبایدها، شاهد اجرای مصوبات مختلف بودیم و شیوه نامه هایی در سطح کشور به استان‌ها ابلاغ شد.

با این حساب موضوعی که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده، مدیریت فرد محور افراد مبتلا و ایجاد مسئولیت پذیری در تمام بدنه جامعه است.

حال سوال اینجاست که افراد در موارد ابتلای کرونا به چه میزان شرایط استاندارد قرنطینه را رعایت می‌کنند؟

آیا باورمندی به این تعهد که ابتلای ما به کرونا مسئولیت‌هایی در باب جلوگیری از انتقال به دیگران را بسط داده و نوعی حقوق شهروندی را رقم می‌زند، شکل گرفته است؟

به یقین نقش رسانه‌ها در آگاهی بخشی نسبت به این مهم محسوس بوده و می‌تواند سوق دهنده افراد به خود امر به معروفی و نهی درونی از منکر باشد.

در هر شرایطی بازی با سلامت دیگران یک آسیب و هنجار شکنی محسوب شده و نفی آن می‌تواند ضربات جبران ناپذیری بر پیکره جامعه انسانی وارد کند.

با این وجود این روز‌ها سهل انگاری و عادی انگاری کرونا یک چالش جدی را ایجاد کرده که می‌تواند با خروجی مرگ پایانی تلخ را رقم بزند. عادی سازی‌هایی که مردم شکل می‌دهند به مثابه یک بمب ساعتی بوده که در سکوت جان‌ها می‌گیرد و هر روز خانواده‌ای در سوگ فرو می‌روند.

اما مصادیق این موارد در هر بخش از جامعه وجود داشته و باید یک وحدت همگانی در مسئولیت پذیری مقابله با کرونا شکل بگیرد.

معضلاتی که با کرونا جان می‌گیرند/ حقوق شهروندی حلقه مفقوده مقابله

حضور کارمندان کرونایی به بهانه کار در ادارات

فرماندار شهرستان بویراحمد از حضور و تردد بیماران کرونایی در سطح شهر خبر داده است.

شاهرخ کناری افزود: مشکلی که در سطح شهرستان داریم، حضور بیماران کرونایی بوده که پیش از پایان قرنطینه و یا با بی توجهی به قرنطینه در سطح جامعه آزادانه تردد می‌کنند.

او ابراز داشت: این افراد هیچ الزامی به قرنطینه و در خانه ماندن نشده‌اند. برای نمونه کارمند اداری با وضعیت مثبت کرونا به بهانه دفترچه بیمه، کاغذ و … در میز کار حضور پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید

کناری عنوان داشت: لیست‌ها که به دست می‌آید تماس می‌گیریم و تاکید می‌کنیم که به هیچ دلیلی در محل کار حضور پیدا نکنید، اما متأسفانه توجهی نمی‌شود.

فرماندار همچنین خواستار کمتر شدن مأموریت‌های غیر ضروری کارمندان به خارج از شهرستان‌ها شد.

او به وضعیت دفاتر پیشخوان اشاره کرد و ابراز داشت: متولیان این واحد‌ها درب را میبندند و بیرون مجموعه تجمع می‌شود و شیوه نامه ها با ازدحام جمعیت رعایت نمی‌شوند.

او افزود: باید دفاتری که شیوه نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند، تعطیل شوند.

کناری تصریح کرد: باید بعد از هفت ماه رعایت مناسبی از شیوه نامه های بهداشتی در سطح ادارات داشته باشیم.

معضلاتی که با کرونا جان می‌گیرند/ حقوق شهروندی حلقه مفقوده مقابله

۵۴ قربانی کرونا در شهرستان بویراحمد

کناری با اشاره به اینکه در بخش ناوگان درون شهری و برون شهری توقع داریم حتی اگر یک خودروی متخلف در بحث آیین نامه‌ها باشد، طبق قانون اقدام شود، گفت: توجه به تحقق شیوه نامه های بهداشتی ضروری است.

او با تاکید بر اینکه در بحث پاساژ‌ها عدم رعایت‌ها، به پلمب خواهد انجامید، تصریح کرد: از ابتدای شیوع تا پنج مهر، سه هزار و ۴۵۰ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است.

کناری خاطرنشان کرد: همچنین کرونا جان ۵۴ نفر را در شهرستان بویراحمد گرفته است.

 دیر یا زود ویروس کرونا شکست خواهد خورد، اما این ویروس می‌تواند یک معیار برای سنجش تعهد ما نسبت به حقوق شهروندی باشد. این مهم از استفاده یک ماسک شروع شده و تا چارچوب‌های قرنطینه افراد مبتلا بسط پیدا می‌کند و باید بدانیم آیا می‌خواهیم در چرخه جان بخشی باشیم و یا در سیر ناقوس جان گرفتن کرونا قرار بگیریم.

منبع: مهر

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.