در نشست خبری؛

جزئیات ششمین جشنواره هنر مقاومت تشریح شد/ برگزاری ۴ رشته پرطرفدار به صورت بین المللی

مسعود نجابتی در نشست با اهالی رسانه، از برگزاری ۴ رشته ششمین دوره جشنواره هنر مقاومت به صورت بین المللی خبر داد.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» با حضور مسعود نجابتی دبیرکل جشنواره و محمد حبیبی دبیر اجرایی این جشنواره، در معراج شهدای تهران واقع در خیابان بهشت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهدی علی‌بخشی مدیر روابط عمومی جشنواره بابت تأخیر پیش آمده در نشست رسانه‌ای از اهالی رسانه عذرخواهی کرد.

مسعود نجابتی دبیر جشنواره هنر مقاومت در نشست خبری با اهالی رسانه، درباره رویکرد و تغییرهای این دوره توضیح داد: ششمین جشنواره هنر مقاومت توسط اساتید پیشکسوت و جوانان این رشته برگزار می‌شود. موضوعات ثابتی داریم که از دوره اول تاکنون، موضوعات محوری بوده اند. موضوعات همیشگی ما، استکبار ستیزی و حمایت از مظلوم بوده و امسال با توجه به اتفاقات بزرگی که افتاده، شهادت جهان مرد مقاومت، سردار سلیمانی و ابومهدی که انعکاس جهانی داشت و علاوه بر آن کمک مومنانه و مدافعان سلامت به جشنواره اضافه شده است.

وی افزود: در هر دوره به موضوع رژیم صهیونیستی با نگاه‌های متفاوت پرداخت شده و نگاه جدید به این مسئله در این دوره این است که چگونه دموکراسی در همه جا خوب است، ولی در سرزمین‌های اشغالی بد است؟ که این مورد مهم‌ترین راهبرد جشنواره ششم هنر مقاومت است.

نجابتی گفت: امسال شعار «مقاومت تا رفراندوم» برای بخش صهیونیست و نگاه «زاویه افول آمریکا» برای بخش آمریکاست. در موضوعات داخلی، بحث مدافعان سلامت و تجلیل از چهره‌ها را در دستور کار قرار دادیم. در دوره قبل به نقاشی دیجیتال پرداختیم اما امسال به نقاشی کلاسیک می پردازیم. مجسمه سازی که قبلا جای خود را با طراحی صنعتی عوض کرده بود، امسال دوباره جزو قالب هاست و طراحی صنعتی در این دوره حذف شد. رشته موشن حذف نشده ولی عملا یک رشته مستقل نیست و در همه بخش‌ها حضور دارد. بنابراین هنرمندان می توانند آثار فاخر انقلاب را به صورت موشن ارسال کنند.

وی ادامه داد: سیاست‌های جوانگرایی در کنار توجه به پیشکسوتان هنر انقلاب و پرداخت به استعداد‌های سطح کشور و نه فقط تهران در جشنواره انجام می‌گیرد. رشته های کاریکاتور، تایپوگرافی، پوستر، پرچم و کتیبه به صورت جهانی برگزار می شوند اما رشته عکاسی و نقاشی داخلی خواهند بود.

دبیر جشنواره هنر مقاومت اظهار کرد: در بخش جوایز بین الملل به علت افزایش هزینه‌های دلار، معادل جایزه‌های ایرانی برای خارجی ها، از آثار اصیل هنر‌های دستی ایرانی که توسط استاد کار خلق شده و شناسنامه دار هستند، هدیه می‌دهیم. این کار هم باعث جلوگیری از خروج ارز و هم حمایت از کالا‌های ایرانی خواهد شد. گفتنی است که معادل هزینه ریالی برندگان ایرانی صرف خرید صنایع دستی برای برندگان خارجی می‌شود.

جزئیات ششمین جشنواره هنر مقاومت تشریح شد/ برگزاری ۴ رشته پرطرفدار به صورت بین المللی

وی در پاسخ به اینکه در دوره گذشته بخشی از جشنواره به چهل سالگی انقلاب اسلامی اختصاص داشته، آیا امسال بخشی برای چهل سالگی دفاع مقدس است یا خیر گفت: در جشنواره قبلی موضوعات مختلفی داشتیم و موضوع فقط چهل سالگی انقلاب نبود. امسال هم موضوع متمرکز ما چهل سالگی دفاع مقدس نیست زیرا بنیاد حفظ و نشر ارزش های انقلاب، موضوع چهل سالگی دفاع مقدس را در دستور کار دارد و حتی نمایشگاهی هم با این عنوان برگزار کرد . بنابراین ترجیح دادیم که برای جلوگیری از موازی کاری، موضوع چهل سالگی دفاع مقدس را از حالت متمرکز خارج کنیم.

نجابتی درباره راهکار افزایش مخاطب تشریح کرد: فعالیت مضاعف برای حضور در شبکه های اجتماعی داریم و همچنین با شبکه های تلویزیونی وارد مذاکره شده ایم. علاوه بر آن، قرار است که آثار شاخص در قالب محصولات قابل پخش، در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند. به طور مثال ساخت موشن همراه با افکت صدا که در دنیا سابقه زیادی دارد . یعنی ما اثر ساکت را تبدیل به اثر سه بعدی صدادار می کنیم.‌ هر طراح در هر بخشی این امکان را دارد که اثرش را به صورت موشن بفرستد و حتی امسال تدوینگران حرفه ای هم فرصت شرکت در جشنواره را دارند که اثرشان را به صورت موشن ارسال کنند.

وی در خصوص اینکه چرا امسال به پیمان همکاری و صلح کشور‌های عربی با اسرائیل پرداخته نشده است گفت: تصمیمات اتخاذ شده ما برای موضوعات و رشته‌های جشنواره امسال، مربوط به قبل از اتفاق پیمان صلح کشور‌ها با اسرائیل بوده و در فروردین ۹۹ نهایی شده است. باید گفت که در این دوره، بخش کاریکاتور حذف شده است.

این گرافیست نام آشنا درباره حذف طراحی صنعتی توضیح داد: در جشنواره پنجم، طراحی صنعتی به رشته‌های مسابقه اضافه شد، ولی در این دوره به دلیل افزایش قیمت‌ها و کاهش ارزش ریال و چون رشته نوظهوری است و خلق آثار، مستلزم برگزاری کارگاه‌های متعدد بود و در شرایط فعلی خطر شیوع بیماری کرونا افزایش می یافت، رشته طراحی صنعتی حذف شد که انشاءالله در دوره‌های بعدی این رشته را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: متن پیشنهادی بخش اصلی جشنواره نیز عبارت است از : پای صندوق رای ایستاده ایم، پای صندوق رای از پا نمی‌نشینیم، فلسطین با برگه‌های رای ما سبز خواهد شد، شمارش آرای فلسطین نفس‌های اشغالگری را به شماره می‌اندازد، همه پرسی راه حل اساسی و... فراخوان برای دریافت آثار مهرماه ۹۹ منتشر می شود. مهلت ثبت‌نام و ارسال تصاویر هم پانزدهم آذر ماه است و داوری آثار در دی ماه انجام می‌گیرد. همچنین در بهمن ماه نتایج اعلام می شوند.

نجابتی خاطر نشان کرد: سعی می شود تا آثار بخش عکس با موضوع کمک های مومنانه و مدافعان سلامت را به صورت کتاب منتشر کنیم .
در ادامه محمد حبیبی دبیر اجرایی جشنواره مقاومت دبیران بخش ها را معرفی و بیان کرد: غلامعلی طاهری دبیر بخش نقاشی دیواری و نقاشی است .موضوعات نقاشی دیواری، مشارکت مردمی، وحدت ملی و اتحاد او موضوع نقاشی کلاسیک هم دفاع و مقاومت است. استاد طاهر شیخ الحکمایی دبیری رشته مجسمه سازی با موضوع دفاع مقدس و مقاومت را برعهده دارد. دبیر رشته کارتون سید مسعود شجاعی طباطبایی و موضوع این بخش هم افول آمریکاست. در بخش عکس، حسن قائدی به عنوان دبیر، آثار را در دو موضوع مدافعان سلامت و کمک‌های مومنان هدایت می کند و دبیر بخش تصویرسازی هم استاد محمدرضا دوست محمدی می باشند که موضوع این بخش هم داستان‌های کوتاه مقاومت و زندگی و سیره شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است.

وی افزود: دبیری بخش پوستر با موضوع تحقق عدالت با اتوبوس خط سردار سلیمانی، مقاومت ملی و جهانی در برابر کرونا را استاد محمدرضا میری برعهده دارد و دبیر بخش کتیبه هم علی حیاتی است. این بخش در قالب پرچم‌های بزرگ شهری با موضوع شهید بدون مرز و کتیبه کوچک یادمانی با موضوع «منتقمت خواهیم بود» و کتیبه روایت «فتح نصر من الله و فتح القریب» برگزار می شود. دبیر قسمت تایپوگرافی سید مهدی حسینی و موضوع آن هم راه حل اساسی فلسطین و همه پرسی فلسطین است. صابر شیخ رضایی هم دبیر فضای مجازی هنر مقاومت خواهند بود.

چرا کاریکاتور از جشنواره هنر مقاومت حذف شد؟

حبیبی درباره علت حذف کاریکاتور توضیح داد: کارتون به چهره و مفاهیم دیگر می پردازد ولی کاریکاتور تنها به چهره می پردازد، با توجه به اینکه موضوع افول امریکاست، ما کارتون را رشته مسابقه قرار دادیم و کاریکاتور را حذف کردیم . برخی نمادهای خباثت به عنوان موضوع انتخاب شد اما در این دوره به دلیل مرتبط نبودن با موضوع، بخش کاریکاتور حذف شده است.

حبیبی درباره همکاری با شهرداری تهران بیان کرد: شهرداری از جمله جاهایی بود که در جشنواره مشارکت می کرد اما خواست امسال آنها این بود که آثار را با حذف لوگوی جشنواره هنر مقاومت نمایش دهند که ما مخالف این موضوع بودیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار