چندروزی است که نرخ خرید تضمینی گندم با تصمیم گیری های جدید اعلام شده که در این گزارش به فرمول و تاثیر آن در نرخ سایر اقلام پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر تبصره ۶ قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی دولت موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را پیش از شروع فصل کشت مطابق با هزینه های تولید و تورم‌اعلامی بانک‌مرکزی اعلام کند که متاسفانه طی سال های اخیر اجرای این قانون نادیده گرفته شد.

اگرچه امسال در ابتدای فصل در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، پس از ارائه گزارش دستگاه‌های مرتبط در خصوص تامین گندم کشور و اقدامات صورت گرفته برای تداوم خودکفایی و ارائه به صرفه‌تر نان به مردم، قیمت خرید تضمینی گندم اعلام شد، اما این‌ نرخ با واکنش‌ شدید جامعه کشاورزی رو به رو شد چرا که با حذف یارانه نهاده های تولید و افزایش چند برابری قیمت سموم و کود شیمیایی این نرخ به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.

در شرایط فعلی تحریم که تامین امنیت غذایی کشور بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است،اعلام قیمت نامناسب خرید تضمینی گندم بر سایر محصولات اساسی همچون دانه های روغنی، چغندر قند، پنبه و ... اثر می‌گذارد که این امر می‌تواند خودکفایی و پایداری تولید را در معرض خطر قرار دهد و کار را به جایی برساند که برای تامین نیاز داخل به کشورهای بیگانه نیازمند شویم.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که اعلام قیمت غیرکارشناسی خرید تضمینی گندم، شوک بزرگی به کشاورزان وارد کرد که اگر هر چه سریع تر دولتمردان نسبت به اصلاح نرخ اقدام نکنند، کشاورزان انگیزه خود نسبت به تولید را از دست می دهند که این امر در شرایط فعلی تحریم و شیوع ویروس منحوس کرونا تامین و ذخیره سازی محصولات استراتژیک را دچار چالش می کند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا با توجه به نقش غیر قابل انکار تولید محصولات اساسی کشاورزی در آینده اقتصادی و امنیت غذایی کشور از نرخ واقعی محصولات و تاثیر اشتباه تاریخی دولت در اعلام قیمت غیرکارشناسی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت نان با خبر شویم:

 نرخ ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم غیر کارشناسی است

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با انتقاد نسبت به نرخ اعلامی خرید تضمینی گندم اظهار کرد: با اعلام قیمت ۴ هزار تومانی نرخ خرید تضمینی گندم شوک بزرگی به کشاورزان وارد شد چرا که آنها انتظار این قیمت را نداشتند و معتقدند که صدایشان به گوش مسئولان دولتی نرسیده است.

وی افزود: بنابر مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی قرار بود که کشاورزان در امر قیمت گذاری محصولات کشاورزی سهیم شوند و همواره این امید در کشاورزان ایجاد شد که خود می توانند برای محصول تولیدیشان تصمیم بگیرند که متاسفانه دولت در اعلام نرخ عجولانه رفتار کرد.

حسینی با تاکید بر این مسئله که نرخ ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم غیرکارشناسی است، بیان کرد: با توجه به اعلام نرخ غیر منطقی خرید تضمینی گندم جای این سوال مطرح است که دولت بر چه مبنایی این نرخ را اعلام کرده است، در حالیکه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و سیاست گذار در امر تولید محصولات اساسی قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم را ۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده بود.

مشاور ارشد نظام‌ صنفی کشاورزی ادامه داد: با وجود پیشنهاد نرخ ۵ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید گندم جای این سوال مطرح است که دولت این قیمت را از کجا آورده است؟

وی با اشاره به اینکه گندم نماد محصولات کشاورزی است، بیان کرد: زمانیکه روی قیمت گندم بحث می شود، مابقی محصولات متناسب با نرخ گندم باید اعلام شود‌.

این مقام مسئول افزود: با توجه به اعلام قیمت نامناسب خرید تضمینی گندم پیش بینی می شود که نرخ کلزا، چغندرقند و پنبه پایین اعلام شود.

وی با بیان اینکه آینده گندم کشور در معرص خطر است، گفت: با توجه به اعلام نرخ نامناسب خرید تضمینی گندم و پیش بینی کاهش سطح زیرکشت، نگران تامین گندم سال آینده هستیم چرا که علاوه بر مصرف نان باید مقداری به عنوان ذخایر استراتژیک در سیلوها داشته باشیم.

حسینی با اظهار نگرانی نسبت به آینده تامین امنیت غذایی کشور بیان کرد: با وجود پیش بینی اعلام نرخ سایر محصولات کشاورزی براورد می شود که سطح زیر کشت کلزا به صفر برسد که با این وجود انتظار می رود دستگاه های ذی ربط ورود کنند تا مشکلی در تامین امنیت غذایی کشور در شرایط فعلی تحریم ایجاد نشود‌.


بیشتر بخوانید


مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی با تاکید بر این‌مسئله که کمیسیون کشاورزی باید بر قیمت کارشناسی پافشاری کند، تصریح کرد: نظام صنفی کشاورزی مطابق با هزینه های واقعی تولید، نرخ پیشنهادی خود را اعلام کرد و هم اکنون بر اعلام این نرخ باید اصرار ورزد تا تولید محصولات اساسی دچار مخاطره نشود.

نگران آینده خودکفایی گندم 

رحمت اله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با بیان اینکه اعلام قیمت غیرکارشناسی خرید تضمینی آینده تولید را دچار مخاطره می کند، اظهار کرد: در طرح اخیرکمیسیون کشاورزی قرار است که قیمت محصولات کشاورزی بر مبنای آنالیز واقعی هزینه های کاشت، داشت و برداشت اعلام شود چرا که قیمت تمامی نهاده های تولید از جمله کود، سم و ... چندبرابر رشد داشته است.

وی تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی یا اعلام قیمت غیرکارشناسی محصولات کشاورزی را در تضاد با شعار سال دانست و گفت: با وجود جهش چشمگیر قیمت سموم و کود شیمیایی در پی حذف یارانه نهاده های تولید، نگران آینده خودکفایی گندم هستیم.

نوروزی با اشاره به اینکه سرنوشت نان و گندم نباید به یکدیگر گره بخورد، بیان کرد: نان غذای اصلی خانوارها محسوب می شود، از این رو مسئولان باید تدابیری اتخاذ کنند تا یارانه به سمت و سویی هدایت پیدا کند که مایحتاج اولیه دچار مخاطره نشود.

پرداخت ۳ هزار و ۴۰۰ تومان یارانه در هر کیلو نان به مردم

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی نرخ ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم را نامناسب دانست و گفت: اگرچه تشکل ها هر یک از دیدگاه خود مسائلی را مطرح می کنند، اما دولت کلان قضیه را می بیند و معتقد است که افزایش نرخ تنها نباید ملاک عمل قرار گیرد.

وی افزود: مسئولان دولتی بر لین باورند که کشاورزان به جای افزایش نرخ باید عملکرد در واحد سطح را افزایش دهند چرا که با نرخ ۶۶۵ تومانی هر کیلو آرد، دولت ۳ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو نان به مردم یارانه می دهد.

ایمانی ادامه داد: بنیاد ملی گندمکاران به عنوان نماینده جامعه کشاورزی نرخ ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم را نامناسب می داند و معتقد است که در شرایط فعلی کشاورزان نباید فشار بر دولت بیاورند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با تاکید بر اجرای مصوبه ۲ فوریتی خرید تضمینی محصولات کشاورزی بیان کرد: اگر نرخ خرید تضمینی محصولات با مشورت شورای نگهبان اعلام شود، این نرخ عادلانه تر خواهد بود، بدین منظور انتظار می رود که نمایندگان مجلس به عنوان ناظر بر اجرای قانون که معتقدند نرخ نباید کمتر از ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شود، به این امر ورود کنند.

وی ادامه داد: در مصوبه جدید مجلس، تشکل ها و کشاورزان در امر قیمت گذاری حضور دارند و در قانون قبلی، مجلس با ورود به امر قیمت گذاری می تواند نرخ خرید گندم را بر مبنای آنالیز هزینه های تولید، نرخ جهانی گندم و تورم محاسبه کند و هم اکنون به عنوان ناظر بر اجرای قانون با این ۳ آیتم باید بررسی کند که ایا نرخ اعلامی منصفانه و مطابق با هزینه های تولید است؟

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان با اشاره به اینکه خرید گندم انحصاری در اختیار دولت است، تصریح کرد: در شرایطی که امکان صادرات گندم و حمل از استانی به استان دیگر وجود ندارد یا خریداری در بازار نیست که بالاتر از قیمت دولت اقدام به خرید محصول از کشاورزان کند، از این رو حوزه گندم، ارد و نان انحصاری در اختیار دولت است و چرایی این قصه را باید از دولت پرسید که بر چه مبنایی نرخ ۴ هزار تومانی را برای خرید تضمینی گندم اعلام کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۴۳ ۰۵ تير ۱۴۰۰
دولت الان اگه بره گندم وارد کنه با نرخ چهار هزار تومن بهش گندم میدند؟با دلار بیست و پنج هزار تومنی نرخ چهار هزار تومن یعنی اینکه قیمت هر کیلو گندم رو زیر بیست سنت قیمت گذاشته است.دولت داره بابت آرد به مردم یارانه میده به وظیفه خودش عمل میکنه آیا کشاورزان باید تاوان یارانه رو بدهند؟اگه براش صرف نمیکنه پاشو بکشه کنار اجازه بده کشاورز گندم تولیدی خودش رو صادر کنه دولت هم بره از بازار آزاد برای خودش گندم بخره.توی دنیا با ریال میتونه گندم بخره؟باید دلار بده.کشاورز بدبخت چه گناهی داره که دولت حاصل یکسال دسترنجش رو میخواد به ثمن ناچیز از دستش در بیاره؟اونم دولتی که هیچ کمکی به کشاورز نمیکنه.کود تولید داخل رو به نرخ دلار آزاد به کشاورز میفروشه.بذر را به نرخ آزاد میفروشه.اگه دولت راست میگه بیاد بذر رایگان و کود ارزان در اختیار کشاورز بگذاره اونوقت ادعا داشته باشه.نمیشه کشاورز را به حال خودش رها کنه اونوقت بیاد بگه گندم رو باید به قیمت ناچیز به من بفروشی.اونم در کشوری که کشاورزان هیچ تشکل و اتحادیه صنفی ندارند.اگه اتحادیه داشتند اتحادیه میتونست با تحریم فروش گندم به دولت مشکل را حل کنه.کافی بود یکسال کشاورزان گندم رو به دولت ندهند تا دولت مجبور بشه به خواسته اونها تن بده.
Canada
ناشناس
۰۳:۰۹ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
سلام قیمت گندم چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
۰۰
۲۰:۵۰ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
از روستایی بدبخت مفت میگره تا نان ارزون بفروشه به شهری ها تا شلوغ نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
من هر سال مجبورم یکمی بکارم اما نه بخاطر گندمش
دوسه تا گاو دارم بخاطر علوفه اش باید بکارم
Iran (Islamic Republic of)
شاهو
۱۶:۵۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
گندم به دولت ندیم ببریم مرز بفروشیم ومن دیگه گندم نمیکارم خرجش از سودش بیشتره نمیصرفه نصف قیمت زمینهارومیفروشم
Iran (Islamic Republic of)
مريم عرب
۱۲:۵۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
من حاضرم گندم رو با وجود مشكلات اتيش بزنم ولي به دولت ندم با اين نرخي كه اعلام كرده اينا مثلا كشور اداره مي كنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
خدمت اونی که میگه هکتاری ۱۰میلیون میده ،اجاره زمین هم حساب کن،خرج کارگر هم حساب کن،پول گازوییل ،روغن،گرفتاری ،استحلاک ،تمدید پروانه چاه،خرج تلمبه.میگه اب نمیدین،پس چطور سبز میشه،اصلا ماناشکر تو ی راهی بلدی ک بدون اب سبز بشه.امروزه ی تعمیر کمتراز ۲۰ میلیون نیست.
Iran (Islamic Republic of)
Ammar
۰۳:۳۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
سال ۱۴۰۰اوج فاجعه ی انسانی است برای مردم با این قیمت هیچکی گندم نمیکاره و مردم بدون نان میمونن البته شما که نان نمیخورید همش گوشت و مرغ.....
Iran (Islamic Republic of)
Ammar
۰۳:۲۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام چه بلایی دارید بر سر کشاورزان مملکت میاریید. آخه با این قیمت کی گندم میکاره.فقد زورتون به کشاورزا رسیده.
United States of America
H
۱۴:۴۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
امسال یک هکتار هم گندم نکاشتم و با این قیمت هرگز نمیکارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۷ دی ۱۳۹۹
سلام به خداگندم کیلو۴هزارتومان خرجاش نمیشه گندم به قیمت دلار دولتی بردارین دلار۱۲هزارتومان
Iran (Islamic Republic of)
زارع
۱۱:۴۲ ۱۷ دی ۱۳۹۹
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۰۳:۰۵ ۰۴ دی ۱۳۹۹
دولت روحانی دراین چند سال پشت کشاورزخالی کرده ..به خدا به کشاورز ظلم میشه .ما شکایتمان میکنیم بخدا
Iran (Islamic Republic of)
مقدم نیا
۰۹:۵۳ ۰۱ دی ۱۳۹۹
من بیست سال کشاورزم هنوز مستجرم اونی که ضایعات جمع میکنه ساختمان دو طبقه داره هر سال فقط وامم اضافه شده گندم نمیکارم الا برکت الله ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۱۴:۰۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
سلام،انصاف نیست هرکیلوگندم برای سال ۱۴۰۰کمتراز یازده هزارتومن باشه،هزینه ها از شخم زمین تا برداشت که میشه (تراکتور،گاوآهن،لیسک،بذرپاش،کودپاش،چیزل،کمباین،سم،کود پاییزوبهاره.......دیگه آدم خودش هیچی)دولت ومجلس محترم درحق کشاورز که همه چیزش به زمین خورده تواین گرانی بدبخت وبیچاره شدیم ظلم نکنید خیر هم نمیخوایم فقط در حد معقولش که یازده به بالاست رعایت بفرماییدخدارو خوش نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
والا ۴تومن خوبه ۵تن درهکتار میده میشه ۲۰تومن ۱۰تومنم خرج باشه هکتاری ۱۰تومن داره ابی هم نمیخاد خرجی هم نداره ناشکرهم نباشید دیگه
Iran (Islamic Republic of)
رضا مهدیه
۰۰:۱۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
تنها یه راه مونده که انبار کنیم سال بعد بفروشیم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۰:۳۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
سلام اگه قیمت این باشه اصلا برداشت نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی مرادی
۰۰:۲۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
من۴۲سالمه ازوقتی زمینهایمان را تقسیم کردیم۱۵ ساله گندمکار حرفه ایم تراکتور هم دارم والله به خدا هرسال هم حدود ۱۰هکتار بازمینهای اجاره ای میکارم ولی هرسال نگون بخت دیگه؟ بسه بگذارید مردم خودشون برای خود تصمیم گیری کنند ما سوپسید شما را نمیخواهیم با ۱۰روز پیش کود دی آمونیوم فسفات را۶۲۰هزار تومان خریدم ۵سال پیش همین کود ۳۲۰۰ تومان بود.آیا انصافه.. یه سال خشکسالی. یه سال ورس. یه سال زنگ زدگی. هرسال هم که نمی‌شه هکتاری ۵تن برداشت.دیگه؟ هر سال هم بر بدهیام افزوده می شود. شغل دیگه ای هم بلد نیستم. خودتون. قضاوت کنید.شب وروز در صحرا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۱۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
ما ک دیگه بریدیم الان گندم بذری شده کیلو ۶ هزار تومن واقعا توانمون نیست
Iran (Islamic Republic of)
رضا مهدیه
۰۱:۵۱ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
فقط میگم متاسفم هر کیسه کود شده ششصد هزار تومن بذر گندم کیلیویی شش هزار پانصد تومن کشاورز باید بخره تمام هزینه ها دو برابر شده مگه خودتون خانواده ندارید مگه خدا بالاسرتون نیست این چه بلاییه سر کشاورز دراوردید خوبهمثل بقیه تغییر کاربری بدیم با این هزینه کاشت و این قیمت گندم قطعا کسی زمینشو زیر کشت نمیبره یا اگر ببره میره سمت قاچاق خود دانید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
گندم زیر ۷ هزارتومن صرف ندارد
United States of America
امیر
۲۰:۵۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
باسلام
چرا تو ایران همش میگن کارشناسی کارشناسی، هنگام عمل خودشون کارشناسی نشده همل میکنن
ای مسئول محترم و رئیس اورگان بیا خودت قلم بردار وببین دخل و خرج گندم چنده بعد قیمت بزار
قیمت هر کیسه کود شده ۵۳۰ هزار از ۵۵ تومان پارسال
سم علف کش از ۴۰ تومان شده ۱۸۹ هزار
قیمت ماشینالات که نگو ده برابر شده
شما کجا درس خوندید که اینارو بلد نیستید حساب کنید
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
لطفا به دادکشاورزبرسید با این تورمو هزینه کشت کشاورز دیگر به زور وبا وام بدبختی کشت میکند همه کشاورزان زیر بدهی هزینه کشت هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
دولت گندم وارداتی را دوبرابر قیمت تضمینی وارد میکنه آن وقت از ما کشاورزا حتی کمتر از اون قیمت هم حاضر نیست بخره گندم زیر ۵۵۰۰ برای ما سودی ندارد با این تورم وگرانی
کود وسیله وغیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۹
دولت گندم واردکنه از کشور خارج 2 دلار هزینه خرید و در جابجایی هزینه داره اماما کشاورزن گندم برداشت می کنیم با هزینه خودمون تنی ۸۰ هزار تومان کرایه تو سیلو تخلیه می کنیم به قیمت 25/30 سنت ونم اگر بشه ۵۵۰۰ میشه این دلارمیشه قیمتش
Iran (Islamic Republic of)
زارعی
۰۴:۲۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۹
سلام کشاورزی که پیچ ومهرکه می خرید کیلویی ۳۵ هزارتومان امروز کیلویی ۱۳۵ هزار تومان شده و تراکتور ۴۷۵ جفت که صفرش که تو بازار آزاد ۵۰میلیون تومان بوده در تاریخ 1398/2/2 امروز ۲۸۰ میلیون تومان شده و بقیه ابلاغ کشاورزی روغن فیلتر تیغه گواهن۳خیشت مشهد که قیمتش بوده۲میلیون تومان امروزه شده ۱۳/۱۴میلیون تومان ما ایرانی هستیم تو ایران زندگی می کنیم هرچی میخریم با دلار حساب می کنم تو بازار
محصولات ما باریالم هم به فروش نمیره حالا خودتون قضاوت کنید خودتونو خدای خود تو ما کشاورزان که بیچاره شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۹
۵خوب خدا رو شکر که اعلام شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
گندم و از ما خریدیم ۲۴۰۰تومن الان همون گندم و ۵۵۰۰تومن به خودمون میدیم خدا نمی گذره
Poland
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
دیگه ما گندم نمی کاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
ما زورمون به خودمون میرسه دیگه کاشت گندمو بطور کامل کنار گذاشتیم
Iran (Islamic Republic of)
حمید شاهملکی
۰۲:۱۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
چرا عیله کشاورز است به خدادر نمیاوردمثل کود کیلو۵۵۰۰تومان گندم ۴۰۰۰
Iran (Islamic Republic of)
رضاجلیلی
۲۳:۳۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
به علت گرانی کودوسم وازهمه بدترگرانی ادوات کشاورزی وقطعات ان باعث مشودکشاورزان به محصولات دیگری روی بیاورند.گندم کمترازده هزارتومان به کشاورزان بااین توروم سودی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
خوزستان
۱۵:۳۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
به نظر میاد دولت میخواد کشاورزی رو نابود کنه چون واردات براش بصرفه تر هست...جز این هیچ دلیل منطقی دیگه ای نمیبینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
پنجاه هکتار گندم دیم برداشت کردم با پولی که دولت به حسابم ریخته نمیتونم ی پراید بخرم معلومه چه خبره اونجا اصلا صدای کشاورز و کسی میشنوه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
خدالعنعتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۱۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
کود شیمیایی رو دولت با قیمت خون باباش به کشاورز میده اون‌وقت قیمت گندم رو با تورم هم بالا نمیبره
Iran (Islamic Republic of)
کشاورزهمدانی
۰۱:۱۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
سلام .بخدا قسم کشاورزبدبهت کرددولت روحانی همه چیز۱۰برابرولی محصول کشاورزهیچ از الان باید بدیم از دلارکودچندبرابربخریم من یکی که نمیخورن بااین قیمت پایین گندم نخریم بهتره هرچه دادکشاورزی بگذارواردکنندتا جیب از ما بهتران پرشود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۴۹ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
سلام اصلا گندم نمی کاریم.دولت وارد کنه.
Iran (Islamic Republic of)
جمال الدین
۱۷:۰۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
سلام دوستان
من از سال قبل تصمیم گرفتم گندم کمتر بکارم تا طرف حسابم دولت نباشه .
امسال با این وضعیت فقط ۲۰ هکتار جو کشت میکنم .
هزینه تغذیه کمتر ، سطح زیر کاشت بیشتر ، عملکرد بالاتر ، فروش راحت تر
ولی خدا به داد کشاورزها بالاخص خرده مالکین برسه.
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۶:۳۱ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
سلام
اصلا زمینای ما نهایت ۳ تن بیشتر نمیده خداشاهده
مطمئنا و یقینا گندم نمیکاریم امسال
برید از خارج وارد کنید
هر چی بلا سر کشاورز گندمکاره
Iran (Islamic Republic of)
بهداد
۱۳:۰۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
کشاورزان عزیز بیاید برای بار هم شده پشت هم باشیم هکتاری 13میلیون خرجش میشه تا برداشت چی برامون میمونه پولی که الا خرجش کنیم بدیمش هر چی ده برابر میشه گندم فرض کنیم 6تن بده میشه 24میلیون 13 خرجش شده. تازه 5 تن باید حساب کنید چی میمونه بیچاره کشاورز. مرد باشید نکارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
شما چه رقم بذری میکاری که 6تن در هکتار محصول میده!!!!؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
کشاورزی کار پر زحمت و حلالیه کشاورز با عرق ریختن جلو گرما محصولش برداشت میکنه اقای روحانی که پشت میز نشستی تا بحال فک نکنم افتاب سوزان برج ۴ به صورتت خورده باشه کشاورزا حقشون بیشتر از ایناس
Iran (Islamic Republic of)
سلیمان جرجانی
۰۴:۳۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
ما کشاورزان به دلیل ضرر زیاد هر چند سال مجبور به فروش بخشی از زمین می شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
اگه دولت قیمت گندم رابالانبره مجبوره گندم راازخارج واردکنه فکر کنم کیلویی دو دلار آیا به نفعشان هسته اینجور بشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۴۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
با این اوضاع،همین کشاورزی رو هم دارید از کشاورزان میگیرید حالا بماند با این همه خرج،گندمت هم دیم باشه که تضمینی نداره،همه چی داره تو این کشور نابود مسشه و هر روز اول صبح داریم خنده مسئولان رو تماشا میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۰۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
سلام، با در نظر گرفتن تولید ۳۸۰۰ کیلو گرم در هکتار و سود ۵ میلیون تومانی در هر هکتار، حداکثر هزینه کیلویی 4200 تومان میشود. اگر عملکرد بالاتر برود ,هزینه بطور تصاعدی کاهش می یابد. اگر انتظار سود هکتاری 15 میلیونی داشته باشیم، قیمت به 6000 تومان افزایش می یابد. یادمان باشد که کاه گندم هم الان 25 درصد دانه گندم ارزش دارد و سودآوری میکند. کشاورزان با عملکرد 7تن به بالا، هکتاری ،20 میلیون سود می کنند. علاج کار در افزایش عملکرد است. افزایش قیمت کود و . با افزایش عملکرد جبران می‌شود. متاسفانه کشاورز امروز ما، قدرت کافی برای هزینه کرد ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
اینها که میگی روی کاغذه !!!!!!!!!!! توبیا کشت کن ببین بااین قیمت کود وبذر وسم وکارگر وهزینه ادوات کشاورزی و...چی برات میمونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۸:۴۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
گندم از۵۵۰۰ تومان کمتر واقعا برای کشاورز ضرره...
Iran (Islamic Republic of)
گندم کار
۱۶:۵۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
اگر دولت بخواد گندم رو کمتر از۵۵۰۰ بخره تمام ما گندم کارها حتی یک وجب هم گندم نمی‌کاریم
United States of America
طیب بدرخانی
۱۶:۰۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
خیلی جالبه . دولت بیست و هفت مرداد گندم از ما گرفته کیلوی دوهزار و پانصد و پنجاه ،امروز هفتم مهر هنوز پولش واریز نشده . امروز همان گندم در بازار کیلوی سه هزار و هفتصد .. بهار کود گرفتیم هر کیسه یکصد وسی هزار و امروز هفتم مهرماه همان کود کیسه ای دویست هزار تومان .. . اگر کشاورز تمام زمینهایش را بفروشد نمی تواند یک تراکتور بخرد آن موقع دم از حمایت میزنند .
Iran (Islamic Republic of)
علی بدرلو
۱۵:۴۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
من خودم.کشاورزم ..واقعا 4000هزار تومن. صرف نمیکنه. کودشمیایی گرونه وسایل تراکتور و کمپاین هم که دیگه ...... ..هرچند برای جامعه سخته.و گرونه ..چون نان گران میشه.و غیره
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۱۵:۲۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
قیمت کود که پارسال می خریدیم ۱۰۰ هزار تومان الان شده ۵۴۰ هزار تومان قیمت گندم از ۲۵۰۰ تومان شده ۴۰۰۰ تومان یعنی اگر این دولت برا نابودی تولید این کشور برنامه ریزی هم می کرد به این خوبی نمی تونست تولید نابود کنه۰۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
۴ هزارتومن همین الانش برای کشاورز ضرره ۹ ماه دیگه که گندم بخاد دست بیاد و فروش بره با این وضعیت تورم و گرونی دلار که دیگه هیچ ارزشی برای کشاورز نداره به فکر این قشر زحمتکشم باشین همش به خودروساز بها ندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
تو رو خدا پول گندم رو واریز کنید .گندم 15مرداد دادیم سیلو کیلویی 2500الان بذر گندم شده 3500الان پول گندم رو هم واریز نمیکنن...به کی بگیم ...روستای اکنلو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
کود فسفات ۵۰تومان بوده شده۵۰۰هزارتومان،هزینه های جانبی برای کشاورزان ۱۰۰برابدشده،این یعنی چی کیلویی ۱۰تومان هم ظلم است به کشاورز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
ما کشاورزی. داریم. این تصمیم. دولت یعنی نابودی تولید گندم. و از بین بردن خودکفایی در گندم. اون هزینه ای که کشاورز برای گندم. می کند با این نرخ فقط فقط ضرر است. وباعث. شده. کشاورزان رغبتی به تولید گندم نکنند. دست هایی در کار است برای ازبین بردن کشاورزی در ایران. به داد. کشاپرزان برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
قیمت روز جهانی + یک
با دلار ازاد نه 4200 کشور ویران کن و ضد تولید
که حداقل سه برابر ارزانتر از قیمت تمام شده می شودنیما و هفت برابر ارزانتر از قیمت واقعی قدرت خریدیppp
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
این عکس بیشتر شبیه به مزارع گندم کالیفرنیا ست
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۱۲:۳۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
قیمت نان رو ببرین بالا ما کشاورزا که نباید یارانه مصرف نان بقیه رو بدیم
ما هم زندگیمون خرج داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
اتفاقا قيمت گندم بايد افزايش پيدا كنه وقتي كه قيمت تمام شده گندم در داخل ٥٤٠٠ و قيمت وارداتيش ٥٨٠٠ شده . بايد نرخ براي كشاورز توجيه اقتصادي داشته باشه يا نه ؟گندم محصول استراتژيك و مهمي است نميشه توليد داخليش را با چالش مواجه كرد اتفاقا دولتها بايد بر نان حتما يارانه بدن
اصلا نبايد يارانه نان قطع ميشد كه الان دولت بترسه كه مبادا گندم گرون بشه چون نُون گران ميشه
در خيلي از كشورهاي پيشرفته هم بر منابع تغذيه اي مردمانشان مثلا شير هنوز يارانه ميدن و قيمتها از جنگ جهاني دوم تغييري نكرده
يكي معضلات مهم و اصلي ما به نظر گير افتادن بين اقتصاد آزاد - سنتي - كنترل شده است . ( شرايط شتر مرغ پلنگي )
اينكه همزمان با طرح برداشتن يارانه ها همه اقلام را مشمول كردن و همه احتياجات مردم را به يارانه همگاني ٤٥٠٠٠ تؤمنّي محدود كردن علاوه بر اثرات افزايش نقدينگي و تورمي داشت و باز گراني
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
سلام خدمت همه بنده گندم کار هستم سال گذشته 190 تن گندم تولید کردم چقدر سختی بابت سرما و بارون و برف و تگرگ بماند با هزینه سال پیش کود فسفات 60 هزار تومانی و اوره 30 هزار تومانی و ادوات سال گذشته و تعمیرات و هزینه کمباین و وسایل حمل و نقل و سم و افت و بقیه خدا وکیلی تهش هیچ سودی برام نموند حالا امسال با کود 500 هزار تومانی اوره 55 هزار تومانی سم لیتری 120 هزار تومانی و نرخ کماین هکتاری 1 میلیون تومانی و ... اصلا دیگه گندم نمی کارم میخوام برم سیر و یونجه و ... بکارم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۲۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
سلام گندم با خودمون 4500در میاد چطور کود سم 700درصد افزایش دادید ولی کشاورز همیشه باید بدبخت باشه هزار تومان میره رو قیمت دلار فوری خودرو سازی میاد قیمت ها رو 30میلیون افزایش میده اگه خودرو سازی تولید کننده هست کشاورز تولید کننده هست با این قیمت گندم بدونید کشاورز کشت نمیکنن من اطراف خودمون سالیانه 950هکتار زیر کشت گندم هست ولی با این قیمت همه میگن زمین کشت هندوانه گرجه و... کنیم گندم کلزا به خاطره قیمت کم میخواهن حذف کنن سال آینده با کمبود نان مواجه میشیم با این قیمت ها
Germany
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
اولا مقصر اصلی این بنیاد وانجمنها هستند که بخاطر منافعشان درواردات گندم با نفوذ درشورای اقتصاد مانع اعلام نرخ واقعی گندم میشوند تاسطح تولید ثابت بماند وواردات همچتان باقی اولین کاری که مجلس باید انجام دهدحذف این نهادهاست
دوما"تنهاراهی که داریم اینست که گندم نکاریم تا دولت واقعیات رابطور ملموس درک کند وببیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
گندم کیلو 5500 بخرید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۳۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
واقعا که متاسفم براتون هر روز قیمت خودرو وتراکتور میره بالا+خیلی چیزای دیگه قیمتش بالاست اونوقت کشاورز ودامدار بیچاره....
هزینه فیلتر وگازوئیل وروغن موتور و هزینه استهلاک تراکتور وغیره رو از نزدیک ببینید بعد بیایید اعلام نظر کنید واقعا که...
Iran (Islamic Republic of)
حافظ خوزستان
۱۱:۰۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
واقعا فقط زورشون به ما گندوم کارها میرسه

گندوم نمیکاریم هندوانه میکاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
آقای محترم شما اول پیگیر پول گندم ۲۵۰۰تومانی که نزدیک دوماه تحویل دادیم باشید
الان دستمان به جایی نمیرسه شما به فکر سال دیگرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
یارانه نان می دهداگه گفته دولت درست باشه پس چرا قیمت هر بسته نان لواش که وزنش نیم کیلو هم نمیشه 5000 تا 6000 تومان است کجای این را یارانه پوشش میده
Sweden
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
چرا کشاورزی که نه بیمه دارد نه درآمد باید هزینه زندگی و یارانه کارمندهای دولت رو بدهد
ما شدیم کارگر این کارمندان
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۲۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
وضعیت بازار لحظه ای شده
این وسط مصرف کننده ضرر میکنه و دلال سود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
خبرگذاری محترم چرا پول گندم رو که دولت
نمی دهد پیگیر نمی شوید
بابا گندم دادیم 2500 تومان تاریخ 21 /5
نزدیک دوماهه پول نمی دهند
اشتباه کردیم یعنی گندم به قیمت مفت دادیم دولت
پولمون رو نمی دن
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۰۸:۵۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
کمتر از 5500اونم بخاطر شرایط کشور و گرنه ارزش واقعی گندم بالای 7هزاره. نهاده ها و ادوات کشاورزی و امرار معاش کشاورز به یکباره طی چند ماه پنج برابر به بالا. اما افزایش قیمت گندم کشاورز 40درصد؟ با چه منطقی ؟ کشاورزم ببینه ضرر میکنه خوب نمیکاره دیگه. زمانی که وضع مالی دولت خوب بود بیاد ندارم گفته باشن بدلیل وضعیت مالی خوبمون گندم را گرانتر میخریم که الان چنین انتظاری از کشاورزا دارین. گندم همیشه ارزانتر از قیمتهای جهانی و تورم کشور خریداری شد. دیگه بسه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۴۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
مثل اینکه شما ملت متوجه نیستید هاااا!
اگر که گندم را دولت گران بخره، پول بریز بپاش ها که درست کرده را چطور تامین کند؟
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۸:۴۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
مسئولین چطور نمی تونن جلوی رشد قیمت های دیگه رو از جمله اتومبیل رو بگیرین ولی محصولات کشاورزی از جمله گندم رو خوب بلدن قیمت گزاری کنن . خجالت هم خوب چیزیه
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۰۸:۳۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
واقعا گندم چهار هزارتمان زیاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
متاسفم برای نظرت
Iran (Islamic Republic of)
بهداد
۱۳:۱۱ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
تمان زیاده!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۲۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
من یکی از کشاورزان با توجه به افزایش قیمت کود و سموم خیلی بیرحمانه هست که قیمت ناچیزی بدهند اصل قیمت برای گندم بنظرم در حدود ۷۰۰۰ تومان باید باشد.
چرا وقتی قیمتی برای محصولات کشاورزان میذارند خیلی کمه ولی برای خودشون حقوق های نجومی تصویب میکنند.
کشاورزان روز به روز سفره هایشان خالی میشود.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۲۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
از 5500 کمتر خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ثابت
۰۸:۱۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
شما میگید دولت یارانه نان پرداخت میکنه قبول اما چرا در ازای یارانه باید گندم کشاورز ارزان خرید بشه؟چرا کشاورز باید جور یارانه گندم رو بکشه؟درسته همه نان مصرف میکنن اما همه که گندم نمی کارن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
هر که از ظن خود شد یار من...!!!اقای ایمانی بیا به ملک ها ت برس وزمین های کشاورزی !!!تو رو چی مدیر بنیاد!!!!...خدا بگم اقای اسفندیاری رو چکار کنه که این جایگاه رو به چه روزی ..... خدا عاقبت همه ما رو بخیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۰۸:۰۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
واقعا این قیمت برای ما گندم کاران به صرفه نیست ومامجبوریم ازکشت گندم صرف نظر کنیم اینهمه افزایش قیمت درکالاهای مختلف وافزایش وحشتناک هزینه های زندگی وهمچنین افزایش قیمت نهاده های کشاورزی مثل کود وسموم زندگی را برای ما کشاورزان با این قیمت نامناسب بسیارسخت خواهد کرد ازمجلس میخواهیم هرچه سریع تر قبل ازاینکه فصل کاشت شروع شود اصلاح قیمت تضمینی گندم را دردستورکار خود قرار دهند وگرنه عواقب آن برعهده نماینده گان مجلس و دولت خواهد بود
-
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
تلاش و زحمت برای کشاورزان وروستاییان و سود تو جیب دلالان هستش
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۸:۴۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
بعضی از مسئولیان اصل دلال هستن
-
ali
۰۷:۵۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
سلام
من کشاورز گندم کار هستم امسال 50 ملیون گندم فروختم برای سال بعد که میخوام زمینامو کشت کنم فقط نزدیک به 70 میلیون باید کود بخرم بقیه هزینه ها هم که هیچ
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۴۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
آدم میخواهد از شدت ناراحتی بمیرد.
خدا بهت صبر عزت و برکت بده کشاورز زحمت کش.
Iran (Islamic Republic of)
علی محرابی لیشتر
۰۷:۴۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
ما از خبر ورود مجلس به مسئله گندم خوشحال نشدیم که با این نرخ اعلام شده از سوی دولت ناراحت بشیم.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۰:۱۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
گندمم بکاریم نمیفروشیم..انبارمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
با عرض سلام متاسفانه با اینکه کود سیاه وسفید هردوگران شده وهزینه ها رفته بالا بااین قیمت کشاورز ضرر میکنه وعملا تمایلی برای کشت ندارد
آخرین اخبار