رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۱۱ درصد انگور کشور در این استان تولید می‌شود که جایگاه چهارم کشور را در این زمینه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مراسم ورود کشمش سبز قلمی خلیل‌آباد به بورس کالای ایران گفت: بیش از ۳۳ هزار هکتار باغ انگور در استان خراسان رضوی داریم که از این میزان ۲۵ هزار و ۹۹۷ هکتار کشت آبی و ۷ هزار و ۳۱۲ هکتار کشت دیم است.


او افزود: میزان تولید محصول انگور در این استان حدود ۳۴۶ هزار تن است که از این میزان حدود ۳۳۵ هزار تن در باغات آبی و ۱۰ هزار و ۷۲۲ تن در باغات دیم تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: این استان همچنین از نظر سطح زیرکشت انگور ۹ درصد تاکستان‌های کشور را دارد و رتبه سوم کشور در این زمینه مربوط به این استان است.

اورانی با بیان اینکه سطح زیر کشت انگور در خلیل‌آباد ۵۶۷۷ هکتار است بیان کرد: حدود ۲۸ درصد از باغات انگور این استان در خلیل‌آباد است.

او تصریح کرد: ۱۱۹ هزار و ۳۹۴ تن انگور در شهرستان خلیل‌آباد تولید می‌شود که حدود ۳۶ درصد تولید استان را به خود اختصاص داده است و راندمان عملکرد در شهرستان خلیل‌آباد ۲۲ تن در هکتار و متوسط عملکرد در استان ۱۷ تن و متوسط آن در کشور ۱۲ تن و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است.
بیشتربخوانید


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی سطح کشت باغات انگور شهرستان‌های خلیل‌آباد، کاشمر و بردسکن را ۹ هزار و ۸۷ هکتار اعلام کرد و تاکید کرد: حدود ۴۸ درصد باغات انگور آبی استان مربوط به این سه شهرستان است.

اورانی اظهار کرد: بالغ بر ۱۹۹ هزار تن انگور و حدود ۵۹ درصد انگور استان در این سه شهرستان تولید می‌شود، همچنین از مجموع ۳۴۶ هزار و ۴۵۵ تن انگور استان حدود ۸۷ هزار تن معادل ۲۵ درصد به صورت تازه خوری و ۷۵ درصد به صورت کشمش مصرف می‎شود.

او با بیان اینکه حدود ۵۸ درصد کشمش استان در منطقه ترشیز شامل سه شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن تولید می‌شود افزود: ۲۴ واحد بسته‌بندی و فراوری کشمش در استان فعالیت دارد که سه واحد با ظرفیت ۶ هزار و ۶۰۰ تن در سال در بردسکن، هشت واحد بسته‌بندی و فراوری کشمش با ظرفیت ۷ هزار و ۹۵۰ تن در کاشمر و پنج واحد بسته‌بندی و فراوری با ظرفیت ۵۳۰۰ تن در خلیل ‎آباد ایجاد شده است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان شهرستان خلیل‌آباد باید بر توسعه واحد‌های موجود و احداث واحد‌های جدید فراوری و بسته‌بندی تلاش کنند ادامه داد: گرچه ۵۸ درصد کشمش استان در سه شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن تولید می‌شود، اما آزمایشگاه مرجع کشمش در مشهد قرارداد در حالی که خلیل‌آباد متخصصین و دانش‌آموخته بسیار در این زمینه دارد.

اورانی بیان کرد: باید به سوی استاندارد و مناسب‌سازی بسته‌بندی‌ها حرکت کنیم و در بازاریابی‌ها تجدیدنظر نماییم.

 
انتهای پیام//ا.د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.