رتبه و تراز در کنکور سراسری با یکدیگر متفاوت است، تراز تفاوت سطح علمی بین داوطلبان را نشان می‌دهد و در حالی که رتبه نشان دهنده ترتیب افراد است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هرساله پس از برگزاری آزمون سراسری و اعلام نتایج، داوطلبان بسیاری در انتخاب رشته سردرگم می‌شوند و از این موضوع که رتبه و تراز چیست و توجه به آن چه تاثیری در انتخاب رشته صحیح دارد غافل هستند.

فرق تراز و رتبه

رتبه ترتیب داوطلبان را نشان می‌دهد و مثلا اگر ۲۰۰۰ نفر در کنکور شرکت کنند نفر ۱ تا هزار را مشخص می‌کند، اما تراز تفاوت بین داوطلبان را نیز نشان می‌دهد به این معنی که مثلا اگر یک نفر که رتبه ۱ شده و یک نفر رتبه ۲؛ تراز نشان می‌دهد که تفاوت علمی این دو چقدر است. مثلا ۱ شده ۷۳۰۰ ولی دو شده ۷۰۰۰ مثلا البته. یعنی رتبه ۱ تا ۲ فاصله ۳۰۰ درجه‌ای از نظر توان علمی دارند.

 این تفاوت چگونه مشخص می‌شود؟ از طریق مقایسه شما با دیگران. برای مثال در درس‌هایی که اکثر افراد پایین زده اند به عنوان نمونه ۴۰ درصد اگر داوطلبی ۹۰ درصد بزند تفاوت این فرد با بقیه بسیار زیاد خواهد بود به این دلیل که توانسته درصدی بزند که سایرین نتوانسته اند.

حتی در سوالات هم این اتفاق می‌افتد ممکن است دو داوطلب ۶۰ درصد بزنند، اما تراز یکی از دیگری بیشتر باشد. زمانی که داوطلب برتر به سوالاتی از آن درس پاسخ داده باشد که اکثرا نتوانسته اند پاسخ دهند و برعکس فرد دوم به سوالاتی پاسخ داده است که همه توانسته اند پاسخ دهند این اتفاق خواهد افتاد.

همچنین سطح دشواری سوالات نیز بسیار تعیین کننده است. سوالات در سازمان سنجش سطح ساده، متوسط و دشوار تقسیم بندی می شوند. داوطلبی که بتواند سوالات دشوار را پاسخ دهد قطعاً تراز بالاتری خواهد داشت و همینطور متوسط و سپس ساده. اگر تعداد داوطلبان پاسخ دهنده به یک سوال بسیار کم باشد یعنی آن سوال دشوار است و کسی که به این سوال پاسخ دهد تراز بالاتری تعلق خواهد گرفت.

در نهایت باید بگوییم که تراز رتبه را تعیین می‌کند نه درصد. عدد رتبه‌ی هر فرد هرچه پایین‌تر باشد، نشان دهنده‌ی زرنگ‌تر بودن او  و عدد تراز هر فرد هرچه بالاتر باشد، نشان دهنده‌ی زرنگ‌تر بودن او نسبت به بقیه است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۵ تير ۱۴۰۱
خب الان این وسط ما که شاید زبانمون از بقیه ضعیف تره در حقمون اجحاف میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
چه ظلم و استعداد کشی جالبی! چقدر هم حساب شده است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
اتفاقا استعداد کشی نیست دارن به کسایی که سوالات سختتر را حل کردند امتیاز بیشتری می دهند.
آخرین اخبار