به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رنگ اغلب تایرهای اتومبیل سیاه است؛ پدیدهای که به دلیل رنگ سیاه کربن قابل توضیح است، اما با جایگزین شدن سیلیس چرا هنوز لاستیک خودرو سیاه است.
پیشتر کربن به عنوان یک ماده تقویت کننده استحکام لاستیک عمل میکرد و تقریباً یک سوم از جرم یک تایر۱۰ کیلوگرمی را تشکیل میداد. بقیه جرم تایر هم از پارچه و فلز ساخته میشد.اما امروزه این ماده با سیلیس جایگزین شده است که هم از استحکام بیشتری برخوردار است و هم در سطوح مرطوب چسبندگی بهتری دارد. همچنین مصرف سوخت را ۲۰ درصد کاهش میدهد.
بیشتر بخوانید
البته کربن به مقدار کم همچنان در تولید تایرها استفاده میشود و مسئول سیاه کردن آنهاست. ولی اگر کربن به طور کامل از اجزای تشکیل دهنده تایر حذف شود، رنگ آن پس از ترکیب سیلیس سفید رنگ و لاستیک و سایر مواد شیمیایی رنگ بژ به خود میگیرد.
از کربن سیاه رنگ در تهیه رنگهای خوراکی و جوهر مورد نیاز دستگاههای فتوکپی نیز استفاده میشود.
منبع: یورو نیوز
انتهای پیام/