نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه با اجرایی شدن عملیات برق رسانی به معادن شاهکوه نهبندان، تا سال ۱۴۰۰ معادن منطقه صاحب زیرساخت مهم برق می‌شوند.

نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  گفت:هم اکنون یکی از مهمترین مشکلات زیرساختی معادن منطقه، تامین برق است که معدن کاران را در فرآوری سنگ‌های تزئینی دچار مشکل کرده است.

او تاکید کرد: با تامین برق معادن شاهکوه نهبندان تا یک سال آینده، تحولی بزرگ در فرآوری و اشتغال معادن شاهکوه و اطراف منطقه اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه بیش از ۲۰ درصد معادن خراسان جنوبی را در خود جای داده است افزود: متاسفانه معادن غنی و متنوع منطقه در خدمت تولید ثروت و اشتغال نیست که علت آن فراهم نبودن زیرساخت‌های سرمایه گذاری همچون جاده دسترسی به معدن، برق و به ویژه نیروی انسانی متخصص است.

نخعی با تاکید بر اینکه توجه مسئولان کلان کشور به معادن و فرآوری آنها، می‌تواند کشور را از مشکل وابستگی به نفت و کسری بودجه نجات دهد گفت: سنگ‌های ساختمانی دارای بازار پولی بسیار گسترده‌ای در دنیاست؛ اما کشور ما سهم کمی از این بازار پر سود را بهه خود اختصاص داده است.

او بیان کرد: کشور ترکیه با وجود اینکه نه تنوع سنگی دارد و نه ذخیره معدنی بالا، اما سهم آن‌ها از بازار فروش سنگ‌های تزئینی دنیا بسیار بیشتر از ماست.


بیشتر بخوانید


ضعف نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه معدن

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی مهمترین مشکل معادن خراسان جنوبی را کمبود تکنیسین معدن دانست و تاکید کرد: برای تحول در حوزه معدن، به نیروی متخصص معدنی و آشنا به کار و تعمیر ماشین آلات معدنی نیاز داریم که به جد در حال پیگیری این موضوع هستیم.

نخعی با اشاره به تلاش‌ها برای راه اندازی دپارتمان ملی و تخصصی معدن در نهبندان افزود: در سفر اخیر رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به نهبندان، با راه اندازی این دپارتمان در این شهرستان موافقت شد تا بتوانیم تمام آموزش‌های مرتبط با معدن مانند فعالیت با ماشین آلات، تعمیر آن‌ها و ایمنی معدن را انجام دهیم.

او اظهار کرد: اگر زیرساخت‌های مهم جاده، برق و تامین نیروی انسانی متخصص در معادن فراهم شود، معادن می‌توانند به عنوان یکی از قابلیت‌های مهم منطقه، کمک زیادی به اشتغال و اقتصاد خراسان جنوبی کنند.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.