رشیدیان درباره آخرین وضعیت پرداخت غرامت جانباختگان حادثه منا توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در کنگره ملی لاله‌های سفید که صبح امروز ۲ مهرماه با حضور سعید اوحدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باتوجه به قطع روابط سیاسی کشور با عربستان، به عنوان سازمان حج و زیارت و به عنوان تنها ارگانی که با طرف‌های عربستانی مذاکرات مستقیم دارد، در کلیه تفاهم نامه‌هایی که بعد از فاجعه منا داشتیم یکی از موضوعات ثابت مورد پیگیری، موضوع مربوط به شهدای منا بود.

او گفت: حتی در دوره‌های قبل نیز اسناد و مستندات مربوطه را برای طرف عربستانی ارسال کرده‌اند.

رشیدیان بیان کرد: به لحاظ حقوقی هم مسائل را پیگیری کرده ایم که بتوانیم با گرفتن وکیل موضوع را به صورت حقوقی در خود محاکم عربستانی دنبال کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: به دلیل پذیرش نکردن وکالت نامه‌های خانواده شهدا از طرف دادگاه‌های عربستان از سوی وکیل مربوطه ما، عملا موفق به پیگیری حقوقی در محاکم عربستان نشدیم.

او گفت: از طرفی دیگر، پیگیری‌های موضوع را به لحاظ مناسبت و یادبود، مانند مناسبت امروز و ۱۰ ذی حجه که در خود صحرای منا برگزار می شود دنبال کردیم تا یاد و خاطره شهدا را در عربستان و ایران بتوانیم زنده نگهداریم.

رشیدیان بیان کرد: امیدواریم پیگیری‌های مربوط به خانواده شهدا منجر به نتیجه شود.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در تمامی مذاکرات همیشه طرف عربستانی اعلام کرده که کمیته حقیقت یاب عربستان هنوز به نتیجه قطعی علت حادثه نرسیده است.

او با اشاره به شهدای حادثه منا گفت: سال گذشته چک‌های مربوط به خانواده‌ها و جانبازان این حادثه از طریق نماینده ما در سازمان ملل ارسال شد، اما متاسفانه پیگیری‌های این موضوع با توجه به مشکلات تحریم و نداشتن نماینده سیاسی بین ما و عربستان به نتیجه نرسید.

رشیدیان با اشاره به آخرین اقدامی که انجام شده گفت: وکالت نامه‌هایی را از خانواده‌ها دریافت کردیم و با تایید سفارت سوئیس چک‌ها را برای نقد کردن به عربستان بردیم، اما متاسفانه توسط سفارت سوئیس در عربستان تایید نشد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: این موضوع موکول شد به تایید وزارت امور خارجه سوئیس و در سفر اخیر وزیر خارجه سوئیس به ایران یکی از موضوعاتی که توسط وزارت خارجه پیگیری شد همین موضوع بود.

او گفت: امیدواریم با پیگیری‌های وزارت خارجه این موضوع به نتیجه برسد.

بیشتر بخوانید

دوم مهر ماه به عنوان روز بزرگداشت شهدای منا نامگذاری شود

کشورهای اسلامی باید برای بررسی حادثه منا کمیته حقیقت یاب تشکیل دهند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار