نخست‌وزیر سابق ژاپن ابراز امیدواری کرد جایگزینش مذاکرات با روسیه را برای امضای پیمان صلح ادامه دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن در مصاحبه با روزنامه یومیوری شیمبون ابراز امیدواری کرد که جانشین وی، یوشیهیده سوگا، به طور فعال با روسیه مذاکره کند تا یک معاهده صلح را منعقد کند. وی اضافه کرد که آماده است تا به او در این زمینه کمک کند.

نخست وزیر سابق ژاپن امیدوار است یوشیده سوگا جانشینش قادر خواهد بود مذاکرات با روسیه را برای حل مسئله پیمان صلح تقویت کند.

او گفت: «گفتگو‌هایی که در آن منافع ملی با هم درگیر می‌شوند آسان نیست. با این حال، نباید مسائل سرزمینی را بدون نظارت رها کنیم. امیدوارم که تحت نخست وزیری سوگا مذاکرات احیا شود و یک معاهده صلح بین مسکو و توکیو امضا شود.»

به گفته آبه، مسکو نیز تصمیم دارد مسئله پیمان صلح را در یک چشم انداز میان مدت یا بلند مدت حل و روابط را با توکیو تقویت کند.

آبه ماه اوت استعفای خود را اعلام و زمینه را برای سوگا فراهم کرد تا در ۱۶ سپتامبر نخست وزیر ژاپن شود.

از اواسط قرن بیستم روسیه و ژاپن رایزنی‌هایی را انجام داده اند تا بتوانند پیمان صلحی را در پی جنگ جهانی دوم امضا کنند. پس از جنگ جهانی دوم، جزایر کوریل همچنان مهمترین مشکل میان این دو کشور مانده است و ژاپن ادعا می‌کند این چهار جزیره جنوبی را در اختیار دارد.

در سال ۱۹۵۶ این دو کشور اعلامیه مشترکی در مورد پایان دادن به وضعیت جنگ و برقراری روابط دیپلماتیک و سایر روابط را امضا کردند، با وجود این هنوز پیمان صلحی حاصل نشده است. مسکو بار‌ها اعلام کرده است نمی‌توان حاکمیت روسیه را بر این جزایر زیر سوال برد.

در نوامبر سال ۲۰۱۸ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و آبه شینزو نخست وزیر ژاپن در حاشیه نشست آسه آن در سنگاپور دیدار و درباره سرعت بخشیدن به مذاکرات درباره پیمان صلح بر اساس بیانیه سال ۱۹۵۶ توافق کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار