مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح توسعه بهره برداری از آب رودخانه مرزی ارس هزینه شده است، گفت: تکمیل این طرح نیازمند ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،یوسف غفارزاده مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: تا به امروز آبگیر و ایستگاه پمپاژ اصلی طرح توسعه بهره برداری از ارس با ظرفیت ۵ مترمکعب در ثانیه، خط انتقال آب به قطر ۲ هزار میلی متر و طول ۳۵ کیلومتر اجرا شده است.

اواز ساخت سد‌های گلفرج و گردیان، هر کدام با ظرفیت ۱۰ میلیون مترمکعب به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در راستای اجرای این طرح یاد کرد.

او اظهار کرد: در این طرح همچنین ۹ باب ایستگاه پمپاژ اصلی، خطوط انتقال درجه ۲ با طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر و مخازن خاکی و بتنی با ظرفیت حدود ۳۲۰ هزار مترمکعب اجرا شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، هدف از اجرای طرح توسعه بهره برداری ارس را استفاده از حقآبه جمهوری اسلامی ایران و استفاده حداکثری از پتانسیل آبی رودخانه ‏های مرزی، تامین آب کشاورزی و ایجاد شبکه آبیاری و زهکشی به میزان ۱۶ هزار و ۱۷۰ هکتار با حجم آب قابل برنامه ریزی ۱۰۲ میلیون مترمکعب در سال اعلام کرد.

 غفارزاده هدف مرزی اجرای طرح توسعه بهره برداری ارس را آبرسانی به ۹ هزار و ۵۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی در مناطق مرزی و پایین دست رودخانه ارس ذکر کرد..

او یادآوری کرد: طرح توسعه بهره برداری از آب ارس ۸۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

او گفت: این طرح در سال ۱۳۸۰ آغاز شده و هم اکنون دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و پیش بینی می‌شود سد گردیان و ۳ هزار و ۳۶۰ هکتار از دشت یکانات در اواخر بهمن به بهره برداری برسد.

رودخانه مرزی ارس به طول بیش از یکهزار کیلومتر از ارتفاعات "بین گول" ترکیه سرچشمه گرفته و پس از عبور از خاک ایران و جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان وارد دریای خزر می‌شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.