اصفهان با وجود کم آبی کشاورزی همچنان رونق دارد؛اما نبود برنامه ریزی سبب عرضه محصول با قیمتی پایین و نارضایتی کشاورزان شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، هر ساله شاهد هستیم کشاورزان بیش از نیاز بازار به تولید محصولات کشاورزی اقدام می‌کنند و این امر باعث به جود آمدن نوسانات شدید قیمتی در بازار می‌شود.امسال هم محصول گوجه در شرق اصفهان و هم پیاز در غرب استان مازاد تولید شد و سبب کاهش شدید قیمت‌ها شد، کاهش قیمتی که به زیان کشاورزان است و به سود دلالان.
 
هوای اصفهان ناسالم است

ابلاغ برنامه میزان کشت پیاز به استان‌ها و شهرستان‌ها


پیمان فیروز نیا مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: برای کشت هر محصول، بر اساس برنامه‌ای که معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ می‌کند برنامه ریزی می‌کنیم، امسال ما ۵ هزار هکتار برنامه برای کشت پیاز در استان داشتیم که ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین زیر کشت پیاز رفت؛ انتظار می‌رود کشاورزان بر اساس برنامه ابلاغی معاونت زراعت اقدام به کشت پیاز کنند تا مازاد تولید نداشته باشیم.

او افزود: سال گذشته سطح زیر کشت پیاز ۶ هزار هکتار بود که امسال حدود ۱۰ درصد کاهش سطح زیر کشت را در استان اصفهان داریم و تولید هم ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است افزود: ما مجموعه‌ای از استان‌ها هستیم که باید امنیت غذایی کشور را تامین کنیم، با توجه به نیاز هر محصول و ظرفیت استان‌ها برنامه کشت به آن‌ها ابلاغ می‌شود و ما بر اساس ظرفیت هر شهرستان برنامه کشت را ابلاغ می‌کنیم.
 
هوای اصفهان ناسالم است
 

رعایت الگوی کشت الزام قانونی ندارد

فیروزنیا ادامه داد: قانونی مبنی بر اجبار کشاورز به رعایت الگوی کشت نداریم و راهکار ما ترویجی و آموزشی است و انتظارمان این است کشاورزان همکاری بیشتری با جهاد کشاورزی داشته باشند تا شاهد نوسان قیمت محصولات کشاورزی نباشیم.
 
او تصریح کرد: اگر یک استان الگوی کشت را رعایت کند، اما سایر استان‌ها الگوی کشت را رعایت نکنند و محصول خود را به بازار عرضه کنند نوسان قیمت در بازار ایجاد می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه خرید تضمینی زمانی است که قیمت‌ها بسیار پایین آمده و کشاورز متضرر می‌شود افزود: قیمت خرید تضمینی را هر ساله شورای اقتصاد تصویب می‌کند، برای امسال قیمت هر کیلوگرم پیاز ۴۰۳ تومان است که بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده برای کشاورزان است.

هوای اصفهان ناسالم است

 


خرید توافقی، راهکاری برای حمایت از کشاورزان

محسن حاج عابدی مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت: یکی از برنامه‌های سازمان تعاون روستایی در بحث بازرگانی کشاورزی ورود به بحث خرید توافقی، حمایتی و تضمینی محصولات کشاورزی است.

او افزود: برای خرید تضمینی پیاز قیمت باید به حدود ۴۰۰ تومان برسد تا دولت برای خرید تضمینی از کشاورزان اقدام کند.

 

هوای اصفهان ناسالم است


وزارت جهاد کشاورزی نظر کشاورزان را جویا نمی‌شود


جمالی یکی از کشاورزان پیازکار قهدریجان گفت: سطح زیر کشت پیاز به دلیل آبیاری تحت فشار نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و زمین‌های وسیعتری زیر کشت پیاز رفته است. تولید صیفی هم سه برابر شده، اما همانند سال‌های قبل شاهد هستیم فکری به حال محصول مازاد کشاورزان نشده است.

او افزود: عمل آوردن هر کیلوگرم پیاز نزدیک به سه هزار تومان برای کشاورز هزینه دارد در حالی که با قیمت هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود.

جمالی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی نقش ملموسی در روند کاری کشاورزان ندارد افزود: نظرات جهاد کشاورزی قابل اجرا نیست و معمولا در تصمیم گیری نظر کشاورزان نادیده گرفته می‌شود و برای کشاورزان پشت در‌های بسته تصمیم گیری می‌شود، امیدواریم که تصمیمات جهاد کشاورزی با همکاری کشاورزان اتخاذ شود.

جعفرزاده دیگر کشاورز قهدریجانی گفت: قیمت کود ۷۰۰ درصد بیشتر و قیمت سم هم نسبت به آغاز سال ۴ برابر شده است.
 
او افزود: پیاز کشت کند رشدی است، ۶ ماه زمان نیاز است تا محصول پیاز آماده برداشت شود و این مدت زمان طولانی باعث می‌شود هزینه کشت آن افزایش پیدا کند.

این کشاورز در خصوص نقش جهاد کشاورزی در مدیریت کشت محصولات کشاورزی گفت: متاسفانه جهاد کشاورزی هیچ الگوی کشتی نمی‌دهد و برای کشاورزان تبدیل به یک وزارتخانه کم ثمر و نمادین شده است.

به نظر می‌رسد تا فکری به حال هزینه‌های روزافزون تولید نشود و کشاورزان در تعیین نرخ خرید تضمینی و جهاد کشاورزی در تعیین جدی الگوی کشت نقشی نداشته باشند، وضع تولید محصولات کشاورزی و به ویژه پیاز بر این منوال باشد و کشاورزان ناچار باشند به سودی که شاید چند سال یکبار نصیبشان شود دل خوش کنند.


گزارش از:محمدرضا شاهمرادی

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تیز
۱۵:۱۲ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
عید سال گذشته پیاز 15000 تومنی اشک مردمو در آورد حالا اشک کشاورزا رو در آورده میشه یکی بگه این وسط چه اتفاقی میو فته که این همه نابسامانی تو مدیریت محصولات کشاورزی وجود داره ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
پیاز قرمز کجا میره؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۴۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
وقتی مسئولین بی برنامه در راس جهادکشاورزی باشند و نتوانند زمین های چندتا کشاورز را مدیریت کنند و بهشون برنامه کاشت بدهند نتایجش میشه این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
مردم دارن از گرسنگی می‌میرند..دولت تدبیر در خواب عمیق فرو رفته،یکی جناب رئیس جمهور رو بیدار کنه..ببینه وضعیت معیشت مردم رو با تورم روزانه کالاها.
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۲:۵۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
چیه حالا نوبت پیازه که گرونش کنید؟ بیچاره ما مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
پیازسفید کی میخره فقط با غذا خوبه پیاز برا تو غذا فقط قرمز
Netherlands
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
من بچه جنوب کرمان هستم درآمد پیاز کشاورزان نصفش هدر میره تادولت یادلالان میان کیلویی صدتومن می خرند وهمون پیاز چندماه دیگه رو 6هزارتومن میدن به خودکشاورزان.